snekkegutt Startet 6.September.2004 Del på Facebook Startet 6.September.2004 Hei, jeg har en snekke, Scand Classic 25 AV. Vet ikke om de fleste snekker har samme prinsipp for overføring frem til rattet, men jeg har iallefall en tykk vaier som ligger i en strømpe, denne går fra en arm på roraksel og frem til en slags ”transmission”, eller ”styrväxel med tre planethjul” som det heter på svensk. Selve akslingen til rattet går inn i denne transmissionen. En dag merket jeg noen lyder fra denne ”transmissionen” som sitter innforbi rattet og er montert på baksiden av dashbordet. Det virket nesten som det ”hoppet og danset” inni denne saken, og det dunket og rykket i selve rattet, både på tomgang og enda værre når jeg gav litt gass. Kunne minne om noe som var løst inni der. Ettersom jeg forstår så har denne vaieren tversgående spor som går i inngrep på ett eller flere tannhjul inni der. Symptomene gav seg etterhvert, og på de neste turene merket jeg mindre og mindre til det. Men ble vel litt halvredd for å miste styringen der en stund….På de siste turene har jeg ikke merket noe mer til det. Kan det være at vaieren har vridd seg litt eller noe sånt? Syns likevel det er litt rart at det skulle hamre og slå selv når jeg ligger på tomgang og holder i rattet, og ingenting skulle påvirke roret eller noe sånt. Noen som har vært borti lignende eller som kan tenke seg hva som har gjort dette? Håper noen har formeninger om årsak. Mvh Classic Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Du kan ikke ha fått noe plast eller lignende i propellen da? Jeg fikk en plastsekk med fiskeslo (tror jeg) i propellen en gang, og det bråkte som om hele båten skulle riste sundt. Fikk vekk en del av det, men på veien inn til nærmeste kai så kom det mange rare lyder fra styringa, måtte gå med max halv fart ellers ble vibrasjonene i roret for ille. Brukte over en time med kniv og båtshake for å få det bort...Skikkelig tykk og seig plast. Så det kan jo være noe slik, i så fall så er det ikke unaturlig at det forsvinner litt etter litt etter hvert som plasten blir slitt i biter og forsvinner. Jeg kan ikke helt forestille meg noe annet som skulle klare å lage slike lyder i styringa enn noe som henger i propellen og slår mot roret. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
snekkegutt Svart 7.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.September.2004 Jo det kan sikkert være en fornuftig teori det, eneste er at det var der selv på tomgang, dvs når propellen står i ro. Men jeg tenkte i de baner om det var et eller annet som dunket i rorbladet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.