bavariaeier Startet 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2010 Noen anbefalinger? (hva med gori 2 bladet? det er jo en forholdsvis rimelig løsning...) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Noen anbefalinger? (hva med gori 2 bladet? det er jo en forholdsvis rimelig løsning...) Ja, det holder med tobladet på en såpass liten båt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
bavariaeier Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Takk for svar Sun Flyer. Noen andre som har noe å tilføye...? De fleste er enige om at 2 bladet er ok på denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Monterte billigste sort 2 bladers Gori på vår 32 foter i vinter. Fungerer helt OK og anbefales mhp seiling. Bakkingen er hakket dårligere enn hva den var på den faste men intet problem. Ingen merkbar reduksjon på farten ved motorgange. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Bergen: Husker du hva den kostet? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Kompisen min hadde tobladet foldepropell på en 34 fots Mamba, og han synes at det var noe dritt. Måtte ha mye turtall på revers for å få propellen til å bite skikkelig Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Bergen Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 den kostet? Husker ikke eksakt men tror listeprisen var ca 6000- Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Har en 32 Cruiser selv, og monterte en 3 bladet Autoprop før reisen fra Asker til Stavanger. Det ble helt klart en totalt annerledes båt! Jeg har 27 hestern, og med den trenger jeg bare ca 1200 rpm på motoren for å nå marshfart på flatt vann. I gode bølger må jeg opp i 2000 rpm. Bakking syns jeg var bra før jeg bytta orginal proppen, men det er definitivt bedre med denne proppen. Den drar båten rett bakover, og med latterlig god kraft. Første hakket på gassen forover eller bakover tar båten rolig opp til 4 knop. Den største endringen jeg merket, var når jeg kommer til kai. Ikke noe poeng å ha motoren i gir om du vil at den skal sakke ned. Siden propellen klarer å opprettholde mesteparten av farten man har selv på laveste rpm. Selv i fri er det nesten ikke brems. I flatt vann som det er ved brygga jeg bruker så holder båten fint 6knop på første hakket og bremser nesten i fri. Før bremset jeg ned farten bare ved å sette den i fri, men nå må jeg faktisk bakke. Men bremse i bakking gjør denne proppen godt:) Motorseiling går unna selv med lite vind, er ikke mye gass som må stå på før jeg når marshfart. Mesteparten av turen til Stavanger har jeg motorseilt. Ble rundt 560nm og har tøffet en del her i Stavanger, og måleren har nådd rødt. Nøyaktig forbruk vet jeg ikke, men jeg føler at det brukes vesentlig mindre enn før. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Her er bilde av orginalproppen: Og her er bilde av autoproppen: Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Har en 32 Cruiser selv, og monterte en 3 bladet Autoprop før reisen fra Asker til Stavanger. Det ble helt klart en totalt annerledes båt! Takk for utfyllende svar. Dette er den propellen som automatisk justerer stigning selv? Husker du hva den kostet? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Test av foldepropeller. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Enzo Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Hadde en racing flexofold 2blader på forrige båt som var en 40foter, knallgod revers og gikk som en kule framover men minimalt tap i motsjø, nå har vi 43fot og 3bladet flexofold, går nesten ikke bakover i det heletatt, helt elendig men jeg har ikke båt for å kjøre bakover så det er ikke så farlig, forover går den gjerne 9knop men det stopper mer opp i bølgene selv om det er 3blader. Jeg tror ikke antall blader betyr alverdens, båttypen har nok mer å si så om man har et lettdrevet skrog så trenger man ikke tenke så voldsomt på dette men ved badeseilerbåttypen så må man til med kraftig motor og propell deluxe for å få skikkelig effekt Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Dette er den propellen som automatisk justerer stigning selv? Husker du hva den kostet? Stemmer, den justerer stigning selv. Føles ut som en trinnløs automat jeg testet på en Honda HRV en gang. Sett gassen fremover og se vannet bak båten bli dyttet kraftigere og kraftigere mens motoren lager samme lyd. På høyt turtall går den veldig fort opp i fart. På lave turtall går båten sakte opp i fart, men den fortsetter å øke farten etter hvert som propellen justerer stigningen. Så selv første hakk på gassen er nok til å dytte båten opp i 4 knop, men det tar tid å komme opp dit. Den landet på rett under 20 høvdinger med hastefrakt og ekstra annode. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Den justerer stigning og har en såkalt over drive funksjon. Det uler fælt når du øker turtallet. Jeg var vel egentlig vel så fornøyd med VP trebladet folde propellen jeg hadde på min Bav 31, som den jeg har på 40 foteren. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 (redigert) Cirion: Husker du forskjell i turtall på marsjfart med ny og gammel propell? Problemet mitt er at jeg med min d1-20 (som har maksturtall i dag på 3100) må opp i hele 2700 for å få båten til å gå i 6 knop... Jeg skal selvfølgelig bytte til ny propell (foldepropell) men siden turtallet er såpass høyt ift maks er propell med overdrive eller automatisk justering av stigning nesten et must... (Eller har alle skikkelige propeller mer grep i vannet hvilket hjelpeper nok? evt i kombinasjon med en som har litt høyere stigning?) Redigert 15.Juli.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Cirion: Husker du forskjell i turtall på marsjfart med ny og gammel propell? Problemet mitt er at jeg med min d1-20 (som har maksturtall i dag på 3100) må opp i hele 2700 for å få båten til å gå i 6 knop... Jeg skal selvfølgelig bytte til ny propell (foldepropell) men siden turtallet er såpass høyt ift maks er propell med overdrive eller automatisk justering av stigning nesten et must... (Eller har alle skikkelige propeller mer grep i vannet hvilket hjelpeper nok? evt i kombinasjon med en som har litt høyere stigning?) Heisan I vår nyinnkjøpte 33 cruiser sitter en volvo 2030 og med en volvo foldepropell. Hastighet med litt sjø i nesa på 2000 rpm er ca 6 knop. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Heisan I vår nyinnkjøpte 33 cruiser sitter en volvo 2030 og med en volvo foldepropell. Hastighet med litt sjø i nesa på 2000 rpm er ca 6 knop. Hva er maks turtall på den? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Den justerer stigning og har en såkalt over drive funksjon. Det uler fælt når du øker turtallet. Da er det Gori sin propell du tenker på - ikke Autoprop Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Da er det Gori sin propell du tenker på - ikke Autoprop Gori sin kan settes i overdrive (ved å bakke og deretter sette i gir fremover før propellen stopper?) Autoprop justerer fortløpende.. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 2.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 (redigert) Løfter denne da jeg fremdeles har fastpropellen... Er utrolig i tvil om jeg skal gå for billig 2 bladet eller legger (mye) mer penger i det å få en trebladet..... ER forskjellen i effekt mellom to og trebladet stor? (Jeg tenker da på fart for motor) Redigert 2.November.2010 av bavariaeier (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KOF_NOR Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 Vurdere selv en Kiwiprop på min Bavaria 32 Holiday. Kjøper nye seil om dagen og håper budsjettversjonen av "foldepropell" kan være noe. Om noen har erfaringer med denne høre jeg de gjerne. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 2.November.2010 Link til dette innlegget Svart 2.November.2010 (redigert) Feilpost Redigert 2.November.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
bavariaeier Svart 5.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Er det så få folk her inne med erfaring eller kunnskap om dette? De fleste seilbåteiere har vel foldepropell på båten sin skulle jeg tro.... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 (redigert) 3 bladet vibrerer mindre, gir mer ork i motsjø og revers osv men koster mer, jeg hadde gått for en 3bladet til en turbåt, volvo sin egen 3blader har jeg hatt og syntes den var helt fin men så har jeg ikke sammenlignet med alternativer på samme båt, noe de fleste har Redigert 5.November.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 5.November.2010 Link til dette innlegget Svart 5.November.2010 Det burde holde med en 2 blader på en 32 fots båt med 20 hk motor. En 3 blader vil muligens lage mindre vibrasjoer, spesielt når propellen blir litt slitt. Gi litt mere skyv når båten setter baugen under i høy sjø. Jeg har en 2 blader (Varifold) på min båt som er 10,5 meter lang 18 hk motor og forholdvis lettdreven. Den går som et tog i dårlig vær og jeg har ikke noe problem med bakking. Jeg er blant annet mannskap i en Bavaria 38cr med 40 hk og Gori propell og der er det mye krefter. Jeg har en annen godt bekjent som er veldig fornøyd med sin Kiwiprop med 55hk volvo på seildrev. Jeg kjenner en som har en Omega 34 med 21 hk motor som ikke var fornøyd med sin 2 blader Flex o fold og kjøpte seg en 3 blader som han mente var bedre. Det skal ses at han bruker ikke mye krefter ved manurering. Sannheten er at noen er fornøyd, noen er misfornøyd og jeg har ivertfall ikke funnet noen fasit på dette. Det noen er fornøyd med er andre misfornøyd. En ny propell må selvfølgelig beregnes til båten og være riktig i diameter og stigning for å være fornøyd. Båtens fart på flatt vann og vindstille vil ikke være høyere med en 3 blader sammenlignet med en 2 blader. Faktisk heller omvendt selv om det blir mest teoretisk forskjell. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.