Jump to content

Foldepropell til bavaria cruiser 32, anbefalinger?

bavariaeier

Recommended Posts

Jeg hadde 20hk i min dufour 34 med 2blader og det var ikke allverdens med kraft, neste båt var også 34 (HR) i den var det samme motor men 30hk og 3blader, det var oceaner av kraft og den gikk omtrent like fort i motsjø som på flatt vann, der dufouren ville falt til 4knop holdt den lett 6,5kn, vel var det 10hk ekstra men jeg velger å gi endel av æren til propellen

Hvis jeg legger mye penger i det og kjøper 3bladet går jeg nok for gori (pga overdrive) eller autoprop (pga automatisk justering av stigning). Dette da turtall ved marsjfart er litt høyt. (Det blir mye mer støy fom 2500 o/min) Jeg marsjer på 2700.....

Noen som vet hvor mye turtall synker ved endring av stining? jeg funderer nemlig på å kjøpe billig 2 bladet, feks gori, og øke stigning litt....

Er dette riktig utregning?

3200 (maks turtall i dag) x 11 (stigning i dag) / 13 (ny stigning) = 2707 ( nytt turtall?)

Volvo foreskriver maks turtall i intervallet 2800-3200. Er det viktig å holde seg innenfor dette?

Redigert av bavariaeier (see edit history)

...der dufouren ville falt til 4knop holdt den lett 6,5kn, vel var det 10hk ekstra men jeg velger å gi endel av æren til propellen

En stor del av æren går vel til HR'ens skrogform, den er vel noe bedre til å skjære sjøene enn Duforen ?

Jeg ville ha valgt en 3 bladet propell, de skal gi bedre skyvekraft og mindre støy.

Men det er da best å seile og la "rabalderet" hvile...

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Når det gjelder motoregenskaper er dette mine prioriteter:

Bakkeegenskaper er ikke så viktig bare de ikke er heeeelt elendig....(= så dårlig at det blir farlig)

Fart for motor er aller viktigst med støy på en god 2 plass...

Hvis jeg ikke har misforstått er det i grov sjø 3 blader er viktigst, mens man i lette forhold får like mye fart med 2 bladet (stemmer det? noen som kan bekrefte/avkrefte det jeg mener å tro?)

I så tilfelle er ikke 3 blader SÅ viktig for meg, da jeg bruker seilene når det blåser mye.....

Mitt ønske er rett og slett å kunne marsje med lavere turtall som igjen gir mindre støy, (noe som gjerne blir enda mer redusert med 3 blader?)

Er det forresten noen som vet hvor mye turtall vil synke ved å øke stigning, jf tidligere post der jeg spurte om dette..?

Jeg skjønner ærlig ikke helt hvor du vil!

Har du lest den propelltesten som et ble linket til i innlegg 11 i denne tråden? Da vil du få mange svar.

Ny link!

Når man beregner propell så gir man den diameter og stigning som gir maksturtall for motor med fullt pådrag. Dette gjøres normalt med den vekten båten har på våren, uten alt ekstrautstyr og groe..... Da har motoren litt spillerom når vekten økes og dynamoen trekker effekt for å lade batterier+++

Som jeg forstår deg ønsker du en propell som gir 2700rpm med fullt pådrag? Da kjører du motoren i overlast. Hvis du ønsker deg maks stigning som motoren klarer under hele turtallsregisteret er nok autoprop noe for deg.

Jeg skjønner ærlig ikke helt hvor du vil!

Kanskje litt dårlig forklart av meg.

Jeg ønsker å bytte til foldepropell pga seilegenskapene. (fast propell bremser altfor mye)

Samtidig vil jeg gjerne forbedre egenskapene for motor, hvis mulig. Men noen egenskaper prioriterer jeg høyere enn andre. Om bakkeegenskapene er middels eller gode er ikke avgjørende for meg. Det jeg vektlegger er å få litt mindre støy (gjerne pga lavere turtall) enn jeg har i dag. Det er nemlig på de siste 200-300 o/min støyen øker mye...) Men; det bør være en del forskjell for at jeg skal gidde å legge MYE mer penger i det. Og da har jeg på en måte 3 nivåer å velge i:

- 2 bladet foldepropell. Ca 7000 kroner (spm var om man ved å endre stigning kan komme ned på ca 2800 (eller ihvertfall litt lavere enn i dag) o/min som maks og derav cruise på ca 2300 hvilket ville utgjort mye. Derfor lurte jeg på om min utregningmetode var riktig eller feil)

- 3 bladet foldepropell ca 14000kroner (Her var spm hvor mye mer kraft det ekstra bladet gir, og om den ekstra kraften kun viser seg i grov sjø eller hele tiden) (gir det mer kraft også under rolige/nnormale forhold kan jeg kanskje ha litt mindre turtall og da er saken løst på den måten) (er dey kun i grov sjø det gir mer kraft går jeg heller for 2 bladet)

- 3 bladet foldepropell type autoprop eller gori. Helt klart det beste, men da snakker vi 20.000 kroner.....

Det var nå mine tanker.

Etter hva jeg leser gir 3 bladet mindre vibrasjoner. Det er gjerne disse vibrasjonene som gir støyen? ( I fri går jo motoren silkemykt med en brøkdel så mye støy, men det skyldes gjerne at den er ubelastet i fri?

Har du D1-20 eller D1-30?

Hvis jeg hadde en D1-20 på 18hk hadde jeg gått for en 2 blader med din argumentasjon. Jeg tror heller ikke hastigheten vil forandre seg nevneværdig ved å øke stigning. Dette forde du vil nå skrogfart før du er oppe i fullt turtall. Men det kan være du får 2 alternativer når du ber om tilbud. Dette forde beregningene havner mellom 2 propellalternativer. Da kan du jo velge den tyngste. Regnemetoden din er OK den men turtallsforandringen som du oppgir med økning av stigning er høyst usikker.

Du kan selvfølgelig gå for en for tung propell men du må være påpasselig at du ikke overlaster motor. Det vil si at du må legge deg på et lavere turtall OG pådrag. Dette er noe som gjøres av langturseilere som "tomgangskjører" motoren for best mulig drivstofføkonomi med best mulig fremdrift. Men gjør du dette tror jeg du må marsje på et lavere turtall og fart en med en optimal propell for å ikke overlaste motor.

Når jeg sendte forespørsmål til min båt var diameter (på Yanmar 2GM-20FSD (seildrev)hos alle på) 15 tommer. Dette står også i manual så det var ingen overaskelse. Men stigning varierte fra 10- 12 tommer avhengig av propellmerke. Gori 2 blader var beregnet med høyest stigning. Jeg har en Varifold 15x10 og marsjer greit på 7 knop. 6,8 knop med gummibåt/m motor på slep. Full fart er 7,6 knop. Min far har en Omega 30 med samme motor som min. Han har høyere utvekslig på gir og har en stor 2 blader foldepropell. Den føler jeg gir mere krefter og det er nok ikke så unaturlig da stor diameter er gull på en deplasementsbåt. Jeg har selvfølgelig høyere toppfart som også er forventet.

Jeg hadde ikke brukt penger på en 3 blader hvis det var min båt da jeg heller bruker ekstrapenger på gode seil, det er mye gøyere!!

Redigert av ravddo (see edit history)

Har du D1-20 eller D1-30?

Jeg har d1-20

Takk for innspill

(Målet med å endre stigning var ikke bedre fart, men kanskje å få samme fart med noe lavere turtall. Hadde jeg kommet på 2800 o/min som maks fremfor 3200 o/min som maks ville marsjfartturtallet sunket. Desverre er jeg redd at å øke stigningen kan gi for stor reduksjon i turtall)

Hadde en racing flexofold 2blader på forrige båt som var en 40foter, knallgod revers og gikk som en kule framover men minimalt tap i motsjø, nå har vi 43fot og 3bladet flexofold, går nesten ikke bakover i det heletatt, helt elendig men jeg har ikke båt for å kjøre bakover så det er ikke så farlig, forover går den gjerne 9knop men det stopper mer opp i bølgene selv om det er 3blader.

Jeg har en 3 blader flexofold. Den er stor og båten ligger da i nedre godkjente turtallsområde. Er meget fornøyd, og har ikke noe negativt å si i forhold til bakking. Men mulig det har med at du har aksling og jeg har drev på båten?

Kan legge til at båten har en D2-55.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Om du velge Gori med overdrive så får du vel både i pose og sekk, i normal så oppnår du topp turtall og rett fart, i overdrive så vil du ikke oppnå toppturtall, men få en bedre marsjfart på lavere turtall. Ulempen er jo at denne saken koster..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 1 år senere...

Jeg monterte Autoprop og er kjempefornøyd!

Mye lavere turtall ved marsjfart (ved lavere turtall går stigning opp slik at man utnytter motorens moment). Lavere turtall førte igjen til mye lavere støy ombord. Om støyreduksjonen kun skyldes at turtall gikk ned eller også mindre propellstøy skal jeg ikke si sikkert...

Bremser mindre ved seiling enn en fast propell...sikkert ikke like lite som en propell som folder seg helt sammen, men likevel en forbedring.

Eller kan man motorseile med en lik (pga variabel stigning)

Forbruket er såpass lavt at jeg ikke har giddet å måle det.... (jeg har d1-20)

Jeg ser kun 2 ulemper:

- Den koster en del penger. (men er klart verdt det)

- Dårligere bremseegenskaper enn for en fast propell. Men jeg opplever det ikke som noe særlig problem så lenge en er kjent med forskjellen....

Jeg ble av importøren anbefalt 2 bladet på denne båt/motor kombinasjon og det har som sagt fungert meget bra. (Prisforskjellen mellom 2 og 3 blader er ikke veldig så stor) (Når det gjelder at mange sier 3 blader gir bedre kraft tror jeg det ofte skyldes at man sammenligner dårlig fast 2 blader med dyr 3blader som har helt annen fasong. På autoproppen ser den 2 og 3 bladede versjonen tilsynelatende lik ut foruten antall blader.

Hei, Bavariaeier

Takk for utfyllende svar!

Et kort tilleggspørsmål: har du opplevd noe problem dersom du må legge til litt "kontant" under rufsete forhold. Jeg mener dersom vind og bølger gjør at du må bruke litt mer fart for å komme inn på brygga og så bremse opp når du er på plass? Bremser denne propellen godt nok opp i slike situasjoner?

• 2 uker senere...

Jeg har ikke opplevd det som et problem nei. Bremser greit nok når det blir litt turtall (Men du må altså være obs på det og gi mer gass. SIden man må gi mer gass har man selvsagt ikke samme slingsringsmonn, men jeg har ikke opplevd det som noe problem)

Når det er sagt; det virker som det er under oppbremsing at bremsingen er dårligere. Skyldes vel antagelig at stigningen da justeres lavt. Derimot er kraften fra stillestående meget god. Så hvis det er å raskt kunne gå i bakk så har man altså ikke noen dårligere kraft enn normalt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...