Jump to content

Foldepropell til bavaria cruiser 32, anbefalinger?


bavariaeier

Recommended Posts

Har en 32 Cruiser selv, og monterte en 3 bladet Autoprop før reisen fra Asker til Stavanger. Det ble helt klart en totalt annerledes båt!

 

Jeg har 27 hestern, og med den trenger jeg bare ca 1200 rpm på motoren for å nå marshfart på flatt vann. I gode bølger må jeg opp i 2000 rpm.

 

Bakking syns jeg var bra før jeg bytta orginal proppen, men det er definitivt bedre med denne proppen. Den drar båten rett bakover, og med latterlig god kraft.

 

Første hakket på gassen forover eller bakover tar båten rolig opp til 4 knop.

 

Den største endringen jeg merket, var når jeg kommer til kai. Ikke noe poeng å ha motoren i gir om du vil at den skal sakke ned. Siden propellen klarer å opprettholde mesteparten av farten man har selv på laveste rpm. Selv i fri er det nesten ikke brems. I flatt vann som det er ved brygga jeg bruker så holder båten fint 6knop på første hakket og bremser nesten i fri. Før bremset jeg ned farten bare ved å sette den i fri, men nå må jeg faktisk bakke. Men bremse i bakking gjør denne proppen godt:)

 

Motorseiling går unna selv med lite vind, er ikke mye gass som må stå på før jeg når marshfart.

 

Mesteparten av turen til Stavanger har jeg motorseilt. Ble rundt 560nm og har tøffet en del her i Stavanger, og måleren har nådd rødt. Nøyaktig forbruk vet jeg ikke, men jeg føler at det brukes vesentlig mindre enn før.

Link to post

Hadde en racing flexofold 2blader på forrige båt som var en 40foter, knallgod revers og gikk som en kule framover men minimalt tap i motsjø, nå har vi 43fot og 3bladet flexofold, går nesten ikke bakover i det heletatt, helt elendig men jeg har ikke båt for å kjøre bakover så det er ikke så farlig, forover går den gjerne 9knop men det stopper mer opp i bølgene selv om det er 3blader.

Jeg tror ikke antall blader betyr alverdens, båttypen har nok mer å si så om man har et lettdrevet skrog så trenger man ikke tenke så voldsomt på dette men ved badeseilerbåttypen så må man til med kraftig motor og propell deluxe for å få skikkelig effekt

Link to post

Dette er den propellen som automatisk justerer stigning selv?

 

Husker du hva den kostet?

Stemmer, den justerer stigning selv. Føles ut som en trinnløs automat jeg testet på en Honda HRV en gang. Sett gassen fremover og se vannet bak båten bli dyttet kraftigere og kraftigere mens motoren lager samme lyd. På høyt turtall går den veldig fort opp i fart. På lave turtall går båten sakte opp i fart, men den fortsetter å øke farten etter hvert som propellen justerer stigningen. Så selv første hakk på gassen er nok til å dytte båten opp i 4 knop, men det tar tid å komme opp dit.

 

Den landet på rett under 20 høvdinger med hastefrakt og ekstra annode.

Link to post

Cirion: Husker du forskjell i turtall på marsjfart med ny og gammel propell?

 

 

Problemet mitt er at jeg med min d1-20 (som har maksturtall i dag på 3100) må opp i hele 2700 for å få båten til å gå i 6 knop... Jeg skal selvfølgelig bytte til ny propell (foldepropell) men siden turtallet er såpass høyt ift maks er propell med overdrive eller automatisk justering av stigning nesten et must...

(Eller har alle skikkelige propeller mer grep i vannet hvilket hjelpeper nok? evt i kombinasjon med en som har litt høyere stigning?)

Redigert av bavariaeier (see edit history)
Link to post

Cirion: Husker du forskjell i turtall på marsjfart med ny og gammel propell?

 

 

Problemet mitt er at jeg med min d1-20 (som har maksturtall i dag på 3100) må opp i hele 2700 for å få båten til å gå i 6 knop... Jeg skal selvfølgelig bytte til ny propell (foldepropell) men siden turtallet er såpass høyt ift maks er propell med overdrive eller automatisk justering av stigning nesten et must...

(Eller har alle skikkelige propeller mer grep i vannet hvilket hjelpeper nok? evt i kombinasjon med en som har litt høyere stigning?)

 

 

Heisan

 

I vår nyinnkjøpte 33 cruiser sitter en volvo 2030 og med en volvo foldepropell. Hastighet med litt sjø i nesa på 2000 rpm er ca 6 knop.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Det burde holde med en 2 blader på en 32 fots båt med 20 hk motor. En 3 blader vil muligens lage mindre vibrasjoer, spesielt når propellen blir litt slitt. Gi litt mere skyv når båten setter baugen under i høy sjø.

Jeg har en 2 blader (Varifold) på min båt som er 10,5 meter lang 18 hk motor og forholdvis lettdreven. Den går som et tog i dårlig vær og jeg har ikke noe problem med bakking.

Jeg er blant annet mannskap i en Bavaria 38cr med 40 hk og Gori propell og der er det mye krefter.

 

Jeg har en annen godt bekjent som er veldig fornøyd med sin Kiwiprop med 55hk volvo på seildrev.

 

Jeg kjenner en som har en Omega 34 med 21 hk motor som ikke var fornøyd med sin 2 blader Flex o fold og kjøpte seg en 3 blader som han mente var bedre. Det skal ses at han bruker ikke mye krefter ved manurering.

 

 

Sannheten er at noen er fornøyd, noen er misfornøyd og jeg har ivertfall ikke funnet noen fasit på dette. Det noen er fornøyd med er andre misfornøyd.

 

En ny propell må selvfølgelig beregnes til båten og være riktig i diameter og stigning for å være fornøyd.

 

Båtens fart på flatt vann og vindstille vil ikke være høyere med en 3 blader sammenlignet med en 2 blader. Faktisk heller omvendt selv om det blir mest teoretisk forskjell.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...