HurriCane Startet 11.Juli.2010 Del på Facebook Startet 11.Juli.2010 Hei nå starter felles ferien for di flest. lager tråd der vi kan fortelle om hvor ferien går i sommer. Kanskje noen har noen steder som burde oppleves.:) God Sommer... :) Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Da får jeg starte med et "tapersvar". Har hatt ca. to uker i indre Oslofjord, bla. Håøya og med en natt hjemme to ganger grunnet dårlig vær og for å vaske litt tøy med mere. Er nå i Arendal, men med bil Så mye vind det har vært og er her på Sørlandet viser det seg imidlertid at valget var fornuftig. Familien bor veldig godt hos brodern og han skjærgårdsjeep som bringer oss til de få leplassene som finnes i opp mot 40 knop, så det blir noe båtliv allikevel. Håper på litt mindre vind om en uke. I så fall tar vi vel turen mot svenskekysten, som vi pleier. Alternativt sjekker vi ut Vestfold/Telemark noe bedre. Dette har tidligere bare vært transportetapper på vei mot Arendal. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Som vanlig, hele august på svenskekysten. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hansi Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Har allerede hatt en uke i Danmark forrige måned. I juli måned blir det å veksle mellom hjemme / hytta ved sjøen og så blir det noen få dager i hytta på fjellet for litt lettere vedlikehold. Hovedferien blir USA tur i august med mc kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
HurriCane Svart 11.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Smøgen 3-4dager før vi tusler rolig vidre i svenskekysten der båt-setter vi oss i 2uker:) håper på bra vær. Sitér dette innlegget Link to post
jumbo Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Med forbehold om at jeg føler meg skikkelig tøff i trynet, og båten fortsetter med å oppføre seg så godt som den gjør (med tanke på at jeg overmalte den helt selv i fjor). Så går turen i august sørover til Bømlo. Mulig vi tar en overnatting i Bekkjarvik, for der var det veldig trivelig sist vi var der. Eller kansje i Brandasund, der har de gode skillingsboller. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Bruk gjerne denne tråden for å gi en status rapport fra der du er med bilder. Lurer på hvilken av sidene av oslofjorden som er finest. Tenkte å kombinere båt og hotell i år om været holder seg. Ellers bytter vi ut båten med bil om det er møkka vær. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Lars H. Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 (redigert) Lurer på hvilken av sidene av Oslofjorden som er finest. Den fra Strömstad og ned til Göteborg! Lars H. Redigert 12.Juli.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Pjolter Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Ble 3 uker i Spania mens det værste drittværet i Trøndelag fikk rast fra seg. ellers mange langhelger... Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Laholm Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 I år blir det "hvileskjær" etter noen år med Danmarkstur/ nordover så langt vi rakk. Ryfylke er det ambisiøse målet, så langt har vi kommet oss til Leirvik på Stord. Her ligger vi på ytterste brygge, men rakk å få den siste strømtilkoblingen. Trådløst nettverk sponset av ett eller annet firma fungerer perfekt. Det regner ute, og det er meldt såvidt mye vær i morgen at vi har innstilt oss på to netter her. Onsdag ser det lovende ut for å rusle til Espevær for stopp og videre over Sletta til Haugesund. Har med lite båtvante slektninger som ikke skal skremmes. I Haugesund skal mor og svigermor til eldstesønnen planlegge sine aktiviteter i hans bryllup i august. Noen som har god anbefalinger til steder hvor far kan tilbringe de timene? Det viser seg at gode venner har hytte like ved der Ryfylketreffet ble avholdt. Dermed har jeg ferdig rute på plotteren (laget i et anfall av optimisme i forhold til deltakelse, blir det samme sted neste år så går det kanskje!). Som sagt, hvileskjær!! (Men neste år har jeg igjen lyst til å forsøke å få til Gøta Kanal) Sitér dette innlegget Laholm Link to post
sjøman Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 (redigert) Den fra Strömstad og ned til Göteborg! Lars H. Lars H. Har du noen forslag til uthavner nedover? Vi har ikke vært lenger syd en Havstensund. Vi har tenkt oss nedover de 2 første ukene i August. Mvh.Sjøman. Redigert 13.Juli.2010 av sjøman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Har du noen forslag til uthavner nedover? Vi har ikke vært lenger syd en Havstensund. Enda jeg ikke heter Lars H, så kan jeg jo slenge inn Dannemark/Ulön, sønnafor Hamburgön/Hamburgsund Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
sjøman Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Enda jeg ikke heter Lars H, så kan jeg jo slenge inn Dannemark/Ulön, sønnafor Hamburgön/Hamburgsund Jan P går fint det også! har hørt det skal være så fint på væderøyerna.... (mulig skriveleif)noen som har erfaring derifra? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Jan P går fint det også! har hørt det skal være så fint på væderøyerna.... (mulig skriveleif)noen som har erfaring derifra? (sv) Väderöarna; (no) Værøane. (Det er nok vær som i værmeldinga det er snakk om, og ikke hansauer.) Ja, det er fint der også, men avh av båttypen din er det oppimot en time inn til land. Strömsund på vestsida av Väderö-Storö har langsgående brygge på vestsida; der er det også bossbu/do. Det er bolter i fjellet på østsida av sundet (altså på Storö); ingen do/søppelbu uten å gå over til hovedhavna (Loshamnen). I den havna kan man også ligge. Innseiling fra nordøst. Havneguiden.no har noe om Værøane også. Se nøye på kartet - det er en grunne utafor havneinnløpet som av og til er merket med en blåse, og som noen av og til morer seg med å fjerne merket på. På en sjøbu i hotellets havn sønnafor gjestebrygga er det strekliste hvert år over hvor mange som har gått på.... Det er cirka tjue år siden vi lå der med egen båt, men jeg har vært der ute et par ganger de siste årene med skyss fra Fjällbacka. Jeg kan ikke huske om det er strømuttak eller vann til gjestebåtene. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
sjøman Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Takk for god og utfyllende info.Jan P. Dette høres jo fint ut da,må komme oss ut dit en tur. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Ferien pågår på sørlandet, første og siste gang tenker jeg. Angrer på at jeg ikke tok det gamle vanlige køsystemet på andre siden av fjorden istedet men det blir vel sommer neste år også Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Ferien pågår. Startet ut fra Radøy sist tirsdag. Gjekk til Husnes og hadde en overnatting. Hadde plan om å gå videre til Egersund, men stoppet i Stavanger p.g.a. svært dårlig vær. Låg en natt i Stavanger, og gjekk videre til Mandal. Låg to dager i Mandal, og har siden lagt i Kristiansand. Går videre i morgen til Lillesand. Nyter livet hver dag :-) Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Idag tar vi fin vask og gjøre klar til turen i morgen, turen går først til modalen så ser vi etterhvert hvor vi skal videre. Blir godt med båtferien Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Polarn Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Noen som har forslag til reiserute langs østsiden av oslofjorden? Drar i morgen til holmsbu og tar det som det kommer etter det Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Salt Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Hankøsund (evt svai), innafor skjæra til Fredrikstad (du kommer gjennom byen siden båten er lavere enn gangbrua), Skjærhalden (Verdens navle ) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Eialin Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Er ferdig med 3 uker på sørlandskysten mellom Kristiansand og Kragerø. Fint vær noe vind, men det finnes alltid en lun uthavn. Sitér dette innlegget Link to post
FinnC Svart 19.Juli.2010 Del på Facebook Svart 19.Juli.2010 I år ble det langtur, kysten rundt fra Os (Bergen) til Nærsnes i Røyken med start St.Hans. Det har vært mye vind og sjø, så båt og mannskap har fåt prøvt seg. Men så langt har alt fungert perfekt. Ankom Kragerø i formiddag etter en frisk overfart fra Nevlunghavn. Havnen her er full og det har vært kamp om plasser og strømuttak. Vi er nå på hjemtur, men tar det med ro og tilpasser etappene etter været. Det har ingen hast for oss å komme hjem, så da kan vi få med oss mange havner og opplevelser. En ting har vi sett, vi har en fantastisk og unik kystlinje. Regner med at vi logger ca. 1000 nm. Turen kan absolutt anbefales God Sommer. Sitér dette innlegget Link to post
SiA Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Etter å ha kurert "feberen" hos "Ronja" dro vi optimistisk ut for 2 uker siden, en hyggelig helg i Sandspollen m."julibord" , dro vi videre til Horten. 2 dager der, og vi skulle forhale, ikke start! La oss på strøm, og fikk etterhvert besøk av "Falck", (er totalmedlem), innslag kaputt! Bestilte nytt, fikk først feil, men så det rette. Monterte, prøvde, . nytt besøk av "Falck", han fant ikke ut hva det var, heller ikke noen av de gode og velmente rådene fra bryggekanten hjalp. Nå har jeg et par tips jeg skal prøve i morgen, så blir det å bestille tauing til Nærsnes. Jeg spurte Horten Marine Service om de hadde en mekaniker å avse, men der var det over en ukes ventetid, pga. ferie! Synes det er rart å nærmest ta fellesferie midt i båtsesongen, er vel nesten som om en leketøysforretning avviklet vinterferien i desember? Men det er vel nok penger i bransjen resten av året Nok om det, fruen fikk nok og fikk haik hjem i ettermiddag, og jeg får trøste meg med at jeg har ikke brukt mye diesel! Ha en fortsatt god ferie, jeg starter i jobb mandag! Hilsen Sindre Sitér dette innlegget Link to post
Enes 44 Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 (redigert) Det ble videre tur gjennom blindleia. Og opp til Grimstad. Hadde stopp der et par dager, før vi gjekk til Arendal og såg på båtrace. Returnerte til Kristiansand lørdag etter løpet. Og videre til Mandal Søndag. Reiste ut fra Mandal tirsdag morgen og gjekk direkte til Haugesund. Gjekk i dag fra Haugesund, og har nå kommet hjem til Radøy igjen. Vi har hatt en kjempeflott tur, litt grov sjø og vind på transport etappene. :-) Men med litt sjøsyke tabeletter til noe av mannskapet har det gått utrolig bra. :-) Redigert 21.Juli.2010 av Enes 44 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Ferien er ferdig desverre, men vi hadde 23 fine dager på tur. Dro avgårde helgen før St.hans til sølvbryllup i Ulvik, før turen gikk nordover til Selje hvor vi fikk ettermontert akterbenker på båten. Utseilt distanse 506Nm og 23 overnattinger. En del uthavner på veien, ellers lå vi over i: Ulvik, Nordheimsund, Strusshamn, Kalvåg, Selje, Florø, Værlandet, Færøy, litle Færøy, Skjerjehamn, Manger og Rosendal. Stort sett fint vær, og upåklagelig lite vind når vi skulle langt vest eller over fjordene. For dem som aldri har vært nordover i gulen og Sogn og Fjordane kan opplyses at her er det god plass, mange fine gjestehavner og fantastisk natur. Værandet/Bulandet bør besøkes om været tillater det. Her kan sykkelen brukes over hele øysamlingen som er bundet sammen av mange små broer, eller man kan leke fjellgeit og bestige Alden som er temmelig bratt. Å reise rundt med båt her oppe er bare helt fantastisk, og valgene er mange når det gjelder forskjellige ruter på nord eller sørgående. Blir været dårlig, holder man seg i ro eller går innaskjærs til neste havn. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.