Jump to content

Hvordan feilsøke utett drivstoffsystem?

OldFairline

Recommended Posts

Jeg har problemer med å finne hvor drivstoffsystemet suger inn falsk luft på min Volvo TMD41B. I fjor byttet merkeverkstedet drivstoff-filterhus, og et par slanger, etter at de fant flere smålekkasjer. Men nå er feilen der igjen. Motoren mister turtall og truer med å stoppe. Vel framme i (nød)havn åpner jeg lufteskruen på filterhuset, og merker meg at jeg må pumpe ganske mye før det pipler diesel opp gjennom lufteskruen.

Etter mitt syn er det åpenbart at det fortsatt suges inn luft ett eller annet sted, men jeg klarer ikke finne ut hvor. Er det noen som har gode råd for hvordan man avslører slike feil? Finnes det metoder for å trykkteste systemet?

Takk for råd. Sent i fjor sommer skiftet jeg både grovfilter og dieselfilteret som sitter på motorblokka - altså standard hovedfilter ved siden av den manuelle pumpen for tømming av luft. Selve filterhuset var nytt i fjor høst det også, og lufteskruen har ikke vært brukt siden dette huset ble montert. (av verksted). Så egentlig er pakningen der lite sannsynlig denne gang. Men hvordan feilsøke systemet??

I og med at det tydeligvis er luft i selve filterhuset, må det tyde på at den kommer inn gjennom en eller annen slangeovergang - evt at det er koniske koblinger på rørene som ikke duger mer.

Tenkte å smøre inn alle koblinger med et eller annet (for eksempel en eller annen form for maling) eller pakke rundt alle overganger med porøst papir for å se om det blir vått rundt en eller annen av koblingene. Men noen har kanskje bedre ideer til å avgrense feilsøkingen?

Redigert av OldFairline (see edit history)

Enig med Tme, enten må du se etter lekkasje med vakuumvarianten eller du må teste med trykk og lekkasjespray.

Trykkmetoden gir nødvendigvis ikke utslag, da det er undertrykk i systemet. Uansett må du begynne fra stigerør tank til der hvor lufteskruen sitter, hvor det er konstatert luft. Begynn der det er mest vibrasjoner og jobb systematisk. Hadde uansett ikke utelukket noe av det som er gjort på verksted.

Ligger en tråd om emnet HER

Oljesuger/vakuumpumpe kombinert med gjennomsiktig nylonrør PA11 er førsteklasses redskap for å finne ut hvor det suges inn luft.

Takk for forslaget, kan du gå litt mer i detalj hvordan du mener dette kan gjøres. Kan en enkel hånd-drevet oljesuge-pumpe gjøre jobben er det bra. Men hvordan vil du foreslå at man gjennomfører testingen? At man blokkerer for drivstofftilførsel så nær tanken som mulig, og så ser om pumpen klarer "dra ut" diesel av drivstoff-systemet? Men da må vel pumpa i første omgang settes på helst mellom drivstoff-filter og dyse, vil jeg tro? Og så - at man forsøker redusere testområdet bit for bit.

Det er kanskje en sikrere testmetode enn overtrykk, fordi det jo er luft som trenger inn, antar luften tar seg lettere inn i rørskjøter osv enn diesel klarer ta seg ut samme sted...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...