Benji Startet 11.Juli.2010 Del på Facebook Startet 11.Juli.2010 (redigert) Ærede panel. Gikk en tur ned i båten i dag, syntes det lukktet diesel. Kunne selvsagt ikke finne noen lekasje i rør/slanger/kobblinger, MEN tok bort alt pikk pakket over tanken (utrolig hvor mye en samler) løftet opp dørkplaten, og DER var det ikke pent. Har nå tømt ut/tørket opp 30l+ diesel. Tanken er sikkert fra båten var ny, ergo er den 30 år gamel, da synes jeg det er greit å spandere en ny, MEN, Sjekker div butikker på nettet og finner mye men ikke mange rene dieseltanker. (joda noen dspesiallagde til priser over alle støvelskaft, og som heller ikke passer inn) Kan jeg bruke en plasttank som er beregnet for bensin - de finnes i størrelsen jeg trenger - ser det er noen butikker som skriver at de kan brukes for begge deler, eller bør jeg gå for en stål/aluminiumstank? Tips og forslag mottages med stor takk. Redigert 11.Juli.2010 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Stephan Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Jeg har en 24 fots snekke med 100 l dieseltank i 3 mm aluminium. Båten (og tanken) er fra 1978. I fjor tok jeg den ut og høytrykksspylte den innvendig. Der var det det temmelig mye skitt. Men aluminiumen var blank og fin etter 32 år. Ingen tegn til utetthet, ingen synlig poredannelse. Stephan Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Hei Benji. Ikke ta nå sorgene på forskudd. Ikke bestill ny tank før du har fått ut den gamle samt sjekket denne. Jeg skrev i en annen tråd her på forumet om hvordan jeg fikk byttet bunn i min 30 år gamle diseltk. for noen få hundrelapper... Tømm tanken å ta den ut, se over den evnt. trykkteste for å se hvor den lekker. Er det bunnen eller ett av de nederste jørnene så kapper du av bunnen selv, vasker tanken og leverer denne på ett verksted som sveiser in en ny plate for deg. Diseltanker stål/aluminium ruster/oksiderer på grunn av vann i bunn av tanken, så er stor sansynlighet for at sidene toppen er ok. Lars Sitér dette innlegget Link to post
Buffalo Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 (redigert) www.ilasmarine.no lager tank etter dine mål... Redigert 12.Juli.2010 av Buffalo (see edit history) Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
Buffalo Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Ilas lager tank etter dine mål... Sitér dette innlegget <iframe src='https://www.weatherlink.com/embeddablePage/show/de8bab017fde464084b9d7208420722e/signature' width='760' height='200' frameborder='0'></iframe> Link to post
tuffff Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Plasttank er vel helt ok? Billige er de jo også, og holder "evig". Så dersom du finner en som passer til din båt, så bare løp og kjøp. Jeg har plast (glassfiber)tanker i min båt både til vann og diesel. Disse er fra 1978. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Plastanker for bensin kan utmerket brukes for diesel. Dersom du finner en som passer ville jeg glemme alle aternativer, spesielt reparasjon av den gamle. Husk å få en med håndlokk for innvendig rengjøring. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Benji Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Takker for hyggelige svar. Har funnet en plasttank hos Maritim, den er på 140l, og skal gå rett ned, også gir den meg 30l ekstra også. Har sett litt på emnet fra tidligere her, og ser det går å sveise ny bunn, men ser også at noen har betalt opptil 2000 kr for dette, da er valget enkelt, det blir ny tank til samme prisen, ja så kommer det noen kr på stuss og slange i tillegg, men da vil jeg nok også føle meg sikker, og ikke minst mor som ikke likte lekasjen. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Snekker'n Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Plast høres ut som en bra løsning. Et tips er å være nøye med montering av tank og påfyllingsslange/rør. Jeg opplever dessverre ofte "utblåsninger" når jeg fyller tanken. Hører at det begynner å bli fullt, stopper, venter 2-3 sek og så kommer utblåsning på et par desiliter. Rett og slett grisete. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
TMe Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Montere tanken litt skeivt slik at vann og drit samler seg i et hjørne. Legg opp et PA11 nylonrør fra mannlokket og i spenn ned mot det omtalte hjørnet. Bruk oljesugeren til å suge opp ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Min Draco/Windy Oceancraft fra 1998 har nylig fått tank nummer 3, den hopper jo litt mer rundt enn en Hanto 24. Siste gangen kjøpte jeg en benintank i plast som jeg bruker til diesel. Alle de forrige tankene var aluminium som sprakk i sveisen. Hvordan Nils-Kåre gjorde dette orginalt på Hanto 24 vet jeg ikke men de fleste ble vel bygd som halvfab. Selv i ganske saktegående båt vile jeg montert tanken med omhu. Pass på at du har en fornuftig annleggsflate. Bruk skvettlappgummi eller tilsvarende som underlag slik at materialene kan leve litt. Husk at det er stor forskjell på hvordan feks tre og aluminium utvider seg/krymper ved temeratursvingninger. Sett fast tanken skikkelig. Det er store krefter i sving i en halvfull tank. Mine neste tanker blir plast selv om jeg kan sveise syrefaste til selvkost... Lykke til, en god tankløsning er viktig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.