luka Startet 11.Juli.2010 Del på Facebook Startet 11.Juli.2010 Ankeret eg har er ein paraplydregg på 13,5 kg, merka 30 lbs, kva betyr det? Vidare har eg 3 meter 2-3 cm brei kjetting, temmeleg lite lengde eller? Ankertauet er på ca 25 meter. I tillegg har eg eit gammalt dykkarblybelte på ca 15 kg eg har tenkt å bruka som daumann. Med ein lengre kjetting, kor lang?, kan eg stola på dette ankeret for overnatting, eller er dette meir som ein middagsdregg å rekna? Tar imot svar med takk! :) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 (redigert) lbs er pound som er en imperialsk måleenhet for vekt(brukt blant annet i USA)... 1lbs er 0,454kg, så 30lbs skulle da bli ca. 13,6kg som vel stemmer med du selv har.. Når det gjelder paraplydregg så er den fin som kaffedregg, men "middagsluren" hadde jeg ikke tatt med denne dreggen Redigert 11.Juli.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
rag Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Hei Jeg mener man må ha flere forskjellige dregger. Paraplyanker er for steingrunn og virker dårlig på alt annet. En Brucekopi er fin på leire og sandbunn, men ikke noe tess på steingrunn. En mellomting er Engboankere som virker bra på alt. Jeg har alle tre om bord og legger ut det som passer best. I dag ligger vi ved ei litt utsatt flytebrygge og har engbo foran og Bruce bak, bare for å holde båten litt ut fra brygga. Seks meter kjetting og deretter tau på begge. Dette valget er gjort fordi vi ikke har vinsj. Rag Sitér dette innlegget Link to post
Ariel og Fumle Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 (redigert) Har selv god erfaring med Brucekopi på 15 kg med blytau på båt på drøye 5 tonn ferielastet. Har vært på ulik bunnforhold men aldri mistet grepet(bank i bordet!). Har en ekstra brucekopi på 10 kg med ankertau liggende til ekstra situasjoner( eller andre mister sin...)+ langt tau til å feste til holmer/skjær for å avlaste ankeret. Her er noe aktuelt lesestoff: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/4425-hvilken-dregganker/ http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?PublicationView=Show,580&Language=no-NO http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/E2912856B1FBCD59C125761800481265?OpenDocument + andre tester som du finner med å søke på nettet... Hva slags båt har du? Vekt og vindfanget på båten vil påvirke valget av anker, tau/kjetting m.m Jeg er av den oppfatning at det ikke er noe klar fasit her, men les litt på tester i tillegg til hva andre mener, og så gjør deg opp din mening om det... Et par kjøreregler fra erfarne til å starte med er ikke så dumt, men det er nok like mange meninger der som antallet de som har erfaring... Skal jeg trekke en egen klar oppfatning av erfaring, i tillegg inntrykk fra andre; de færreste har tro på paraplydreggen. Testene viser også det mht feste i kg. Selv om du vil finne noe som har god erfaring med dem også... Bruk av "Dauman" er jeg av den oppfatning at er et godt hjelpemiddel. Lykke til. Redigert 11.Juli.2010 av Ariel og Fumle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Bruce ombord her; det har jeg sklidd på to ganger. Den ene gangen hekta jeg på en utslått paraplydregg som daumann på ankertauet, og da satt det hele. Men da jeg skulle ta dem opp, var det paraplyen som holdt, mens brucen var løs. Her om kvelden skulle jeg prøve brucen i Gluppöbassenget, men det satt ikke i det hele tatt, og det var ikke tid til å hekte på paraplyen, så jeg tok bare opp bruce og seilte videre til et annet sted. Det er ingen kjetting på det, så det må ordnes. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
TB2855 Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Hadde 10 kg paraplydregg uten kjetting men, med daumann på min Halco 29. Sov godt jeg. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Dalton Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Har to "paraplyer" ombord på 11kg hver. Dette på en båt på rundt 4500kg. Sitter som bare det, både på stein og leire. Og så lenge det er dette som er de vanligste bunnforholdenene i Randsfjorden, sover jeg goodt om natta. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Hansi Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Paraplydregg i kombinasjon med daumann fungerer helt utmerket på de fleste bunnforhold bortsett fra ren sandbunn i dårlig vær. Har hatt paraplydregg på flere båter og stort sett har det gått fint hvis en tar hensyn til værmelding og ikke ankrer opp på utsatte plasser. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Mine første fem år ned båt brukte jeg en 8,5kg paraply, 2m kjetting og 50m synketau. Pluss en daumann på ca 2kg. Og dette sov jeg godt med mang en gang, så jeg ville ikke bekymret meg så veldig. Nå har jeg en 7,5 kg brucekopi, og den sitter klart bedre. Men paraplyen fungerte den også, ikke noe problem der... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
arkmarin Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Du må vurdere dette i forhold til været og hvor du ankrer. Legger du deg i en lun vik, så er det ikke noe problem. Dreier vinden slik at sjø og vind gåt rett inn i bukta, må du følge med. Før jeg ankrer sjekker jeg værmelding og vindretning for natten og neste morgen. Jeg bruker en 15 kg paraplydregg på min 36 for seilbåt. Jeg har 7-8 m 8 mm kjetting og 30 m tau. Jeg foretrekker å ankre på 4-5 m dyp og har ut alt ankertauet. Bruker normalt ikke dødmann. Dødmann bruker jeg om jeg må ankre på dypere vann. Før jeg ankrer sjekker jeg opp at det er fritt for meg å svinge rundt med en radius på ca 40 m. Jeg har også et 20 kg bruceanker med 10 mm kjetting på 7-8 m. Dette bruker jeg kun når jeg må ankre på værutsatte steder, eller f.eks. har tenkt at båten skal ligge uten tilsyn en dag. Bruce-ankeret er veldig rung å hive opp for hånd om jeg har ankret på "dypt" vann og får vekta av både anker og kjetting hengende. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.