borghans Startet 11.Juli.2010 Del på Facebook Startet 11.Juli.2010 Har et Raymarine 550 ekkolodd. Når jeg starter motoren kommer en melding om at "svinger er frakoblet" finnes det noen forklaring på dette fenomenet. Jeg har målt spenningen med multimeter ved oppstart. 13,5 V før start og den dropper ikke ved start, men øker til 14,2 volt når dynamo starter å lade. Ekkoloddet er forsynt fra forbruksbatteriet. Dette er irriterende, da jeg må slå det av og på igjen hver gang jeg har startet motoren Borghans Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 (redigert) Hei Som du er inne på er det nok en dip i spenningen som fører til dettte. Kan svaret være at strøm til dashbordet er tatt fra forbruksbatteri? Da kan også strøm til innslag på startmotor være tatt fra forbruk og startstrøm fra startbatteri. Er kvadratet på kabel til dash bord for lite eller har dårlig kontakt vil du få dette fenomenet. På ett digitalt multimeter er det ikke sikkert du får fram denne spennings dippen Smaapala Redigert 11.Juli.2010 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Hei, Eg har sammen problem med plotter og av og til vis man brukke WC pumpe... Har 24V system, også med full lastet batterie. Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
borghans Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Hei Som du er inne på er det nok en dip i spenningen som fører til dettte. Kan svaret være at strøm til dashbordet er tatt fra forbruksbatteri? Da kan også strøm til innslag på startmotor være tatt fra forbruk og startstrøm fra startbatteri. Er kvadratet på kabel til dash bord for lite eller har dårlig kontakt vil du få dette fenomenet. På ett digitalt multimeter er det ikke sikkert du får fram denne spennings dippen Smaapala Har prøvd dette, loddet er koblet på forbruksbatteriet. Spenningen dropper ikke, men den stiger selvsakt når dynamoen begynner å lade Borghans Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 (redigert) La oss kalle den en kortvarig høyfrekvent puls. Kommer sannsynligvis fra start solenoiden, når den slås av. Red. OK akkurat den pulsen er ikke høyfrekvent, men kortvarig. Den trenger du et oscilloskop til å se. Helst med minne. Batterier er ellers ganske effektive filter for slike. Kan du ha dårlig kontakt ved polene? Redigert 12.Juli.2010 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Hei igjen PS Du må ivertfall måle på Ekkolodd og ikke på batteri. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 La oss kalle den en kortvarig høyfrekvent puls. Kommer sannsynligvis fra start solenoiden, når den slås av. Red. OK akkurat den pulsen er ikke høyfrekvent, men kortvarig. Den trenger du et oscilloskop til å se. Helst med minne. Batterier er ellers ganske effektive filter for slike. Kan du ha dårlig kontakt ved polene? Det er når jeg starter motoren at dette inntreffer, jeg målte på samme uttaket (sikringsboksen) som ekkoloddet er tilkoblet. Polene er helt reine og jeg har skitet ut alle polskoen. Oscilloskop har jeg ikke tilgang til. Har heller ikke brukt dette på mange år. (På teknisk fagskole). Er elektiker / tekniker sterkstrøm av yrke. Hadde dette vært 220 v og en stor båt ville jeg løst problemet med UPS med batteri. Men dett er 12 v og det forsynes fra batteri. Mystiske greier, for kartplotteren er tilkoblet på samme kurs, og der har jeg ingen problem. Borghans Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 12.Juli.2010 Del på Facebook Svart 12.Juli.2010 Bare en tanke: _Kan_ det være at ledningene til ekkoloddsvinger evt. SeaTalk/nettverksledning frem til plotter ligger paralellt med kabler fra startbatteri/evt. hovedjordkabel slik at det induseres strøm/spenningstopper som forstyrrer kommunikasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.