Jump to content

Ekkoloddsvinger kobler ut ved start

borghans

Recommended Posts

Har et Raymarine 550 ekkolodd. Når jeg starter motoren kommer en melding om at "svinger er frakoblet" finnes det noen forklaring på dette fenomenet. Jeg har målt spenningen med multimeter ved oppstart. 13,5 V før start og den dropper ikke ved start, men øker til 14,2 volt når dynamo starter å lade.

Ekkoloddet er forsynt fra forbruksbatteriet.

Dette er irriterende, da jeg må slå det av og på igjen hver gang jeg har startet motoren

Borghans

Hei

Som du er inne på er det nok en dip i spenningen som fører til dettte.

Kan svaret være at strøm til dashbordet er tatt fra forbruksbatteri? Da kan også strøm til innslag på startmotor være tatt fra forbruk og startstrøm fra startbatteri. Er kvadratet på kabel til dash bord for lite eller har dårlig kontakt vil du få dette fenomenet.

På ett digitalt multimeter er det ikke sikkert du får fram denne spennings dippen

Smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)

Hei

Som du er inne på er det nok en dip i spenningen som fører til dettte.

Kan svaret være at strøm til dashbordet er tatt fra forbruksbatteri? Da kan også strøm til innslag på startmotor være tatt fra forbruk og startstrøm fra startbatteri. Er kvadratet på kabel til dash bord for lite eller har dårlig kontakt vil du få dette fenomenet.

På ett digitalt multimeter er det ikke sikkert du får fram denne spennings dippen

Smaapala

Har prøvd dette, loddet er koblet på forbruksbatteriet. Spenningen dropper ikke, men den stiger selvsakt når dynamoen begynner å lade

Borghans

La oss kalle den en kortvarig høyfrekvent puls. Kommer sannsynligvis fra start solenoiden, når den slås av. Red. OK akkurat den pulsen er ikke høyfrekvent, men kortvarig.

Den trenger du et oscilloskop til å se. Helst med minne.

Batterier er ellers ganske effektive filter for slike. Kan du ha dårlig kontakt ved polene?

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

La oss kalle den en kortvarig høyfrekvent puls. Kommer sannsynligvis fra start solenoiden, når den slås av. Red. OK akkurat den pulsen er ikke høyfrekvent, men kortvarig.

Den trenger du et oscilloskop til å se. Helst med minne.

Batterier er ellers ganske effektive filter for slike. Kan du ha dårlig kontakt ved polene?

Det er når jeg starter motoren at dette inntreffer, jeg målte på samme uttaket (sikringsboksen) som ekkoloddet er tilkoblet. Polene er helt reine og jeg har skitet ut alle polskoen. Oscilloskop har jeg ikke tilgang til. Har heller ikke brukt dette på mange år. (På teknisk fagskole). Er elektiker / tekniker sterkstrøm av yrke.

Hadde dette vært 220 v og en stor båt ville jeg løst problemet med UPS med batteri. Men dett er 12 v og det forsynes fra batteri. Mystiske greier, for kartplotteren er tilkoblet på samme kurs, og der har jeg ingen problem.

Borghans

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...