Rikosjett Startet 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2010 Ble stoppet av kystvakten i går og fikk kjeft om manglende lanterneføring. Husker ikke helt hva han oberstormfuhrern sa men ønsker å ha dette i orden. Noen som vet hva kravet er og går det an å få en tricolor lanterne med alle funksjoner i ett? Skulle kjøre båten 50 meter i 4knop å måtte ta 2stk promilletester :-) Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 her er reglene fint forklart :-) http://www.nssr.no/page?id=479&key=40553 Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Er den ikke utstyrt med lanterner fra produsenten? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Rikosjett Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 nei den er ikke utstyrt med lanterner fra produsenten. Kjøpte båten ny i 2008. Hadde jeg handlet i dag hadde jeg vel kranglet med det. Måtte jo krangle fælt da jeg fikk den levert uten badestige, noe de ga seg på. Bortsett fra det er jeg blitt mere fornøyd med leverandør etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Min Askeladden 535 er levert med følgende lanterner: :sailing:Sidelanterner montert på griperekken i brønnen foran vindskjermen. En rundtlysende lanterne på en stang - ca 120 cm lang som settes ned i et "støpsel" helt akter på BB side. Har aldri vurert om det er korrekt - har antatt at produsent vet hva de leverer. Så blåøyd er jeg Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Jo etter hva jeg har funnet ut er det korrekt lanterneføring Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Noen som vet om det går å bruke tricolor lanterne? Sitér dette innlegget Link to post
Yamaha! Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Har en kamerat bruker det på båten sin, funker veldig fint. Han har heller ikke hatt noe trøbbel med evntuelt Kystvakt, men båten er riktignok ikke mere enn 15 fot da. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Noen som vet om det går å bruke tricolor lanterne? En tricolor viser at båten er underveis med seil som eneste fremdrift; og det er vel neppe korrekt i ditt tilfelle??? Hvis du skal bruke tricolor så må du i tillegg ha en topplanterne når du går for motor, dvs en med 225 grader hvitt lys rett forover. Det som seilbåtfolket ofte kaller "motorlanterne" da det er denne de slår på i tillegg til f.eks sin tricolor når de starter motoren. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Yamaha! Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Woops, der har du rett, er ikke tricolor lanterne han bruker, er bare en vanlig dobbel Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Woops, der har du rett, er ikke tricolor lanterne han bruker, er bare en vanlig dobbel Hvis du med "bare en vanlig dobbel" mener at han har begge sidelanterner kombinert i ett hus, så har han ingenting som viser akterover. For å ha korrekt lanterne føring trenger han minimum en rundtlysende hvit i tillegg; den vil dekke behovet for topp- og akterlanterne. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Yamaha! Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Er det jeg mener ja Men båten er av type Askeladden 435 Lite, er vell riktignok bare 14 fot, beklager for det, men vil man få eventuelt probelemer med politi om lanterne bruk da, båten er jo synlig med lanternen, og man kan jo også vite hvilken vei man møter den pga. fargene. Mange båter i 14-fots klassen bruker jo bare en vanlig stang med et gult lys på toppen. Beklager om det ble litt dumt skrivt, er ny her og har lyst til å lære mest mulig Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Hvis du har kun sidelanterner, evt en kombinert lanterne med rødt og grønt, så vil båten bli oppfattet som en seilbåt. Dvs motorbåter vil oppfatte det som om de har vikeplikt for deg. Men seilbåter som kommer rasende i 20 knop i mørke er jo ikke så helt vanlige..... Hvis du har kun en rundtlysende hvit lanterne så er det ihht reglene hvis båter er under 7 meter OG går under 7 knop. Dvs hvis båten er mer enn 7 meter, ELLER går mer enn 7 knop, så skal den føre sidelanterner i tillegg til den ene rundtlysende lanternen som mange har. For all del; alt lys er bedre enn å ferdes mørklagt, for det er direkte livsfarlig, men her på baatplassen prøver vi jo etter beste evne å gjøre det som er riktig Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.