Jump to content

Klink eller kravell?


bris

Recommended Posts

Hei

Kan noen trebåtfolk dele noen tanker omkring klink og kravell som byggemåte for ei skøyte på ca. 30 fot, og som har noen tiår bak seg.

Jeg føler meg sikker på at kravell er en meget god byggemåte for båter over 30 fot. Hvilke ulemper følger det med klink?

Mener dere at det kvalifiserer til stor  prisforskjell på båter med de to ulike byggemåtene? Jeg snakker hele tiden om dekkede båter, hvis det har noen betydning for vurderingen.

På forhånd takk.

 

 

Vennlig hilsen

 

Øyvind Betten

Link to post

Er langt fra noen ekspert, men har forstått det slik at kravellbygde båter er mye mere solid bygget og kraftigere dimensjonert enn klinkbygd. Klinkbygd båt har selve klinknaglene som svakhet i tillegg til smekrere oppbygging. Hva årsakene til at det bare er relativt mindre båter som er klinkbygd vet jeg ikke,- de større trebåtene er kravellbygd. Kan det ha noe med styrke å gjøre? Er det praktiske problemer med å bygge solide klinkbygde båter? En annen ting er jo at klinkbygd båt kan være noe roligere i sjøen i sideveis rulling pga at bordskjøtene, som ligger utenpå hverandre, fungerer som mange små slingrekjøler.

 

 

En annen ting: Hvorfor er bildet i min profil plutselig forsvunnet?

 

 

:yesnod:       :smash:

Link to post

....En annen ting: Hvorfor er bildet i min profil plutselig forsvunnet?

Kan det være fordi du linket den fra finn.no - og den annonsen der er slettet?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Kravellbygde båter er mye mere solid bygget og kraftigere dimensjonert enn klinkbygd. Denne  båttypen bygges på solide spant og har en tykkere hud enn Klinkbygd båt. Kinkbygd båt bygges med bord der spant blir lagt på plass i ettertid. Klinkbygd er historisk den eldste bygge metode da det er enklere og forme båten, uten at spant er røyst på forhånd. Di første kravell bygde båtene var klinkert som det ble lagt slett hud på. Klinknaglene tæres spesielt i området rund motor, noe som di vise mener skyldes all el. i båtene. Kravell blir en mye stivere båt som fikk sitt gjennombrudd da det ble montert inn motorer og di ble brukt stadig lengre tilhavs  i dårlig vær. Med erfaringen som skipstømmrer er det ikke tvil om jeg ville valgt kravell på en båt på 30ft. I dag drives båtene ikke lengre mellom plank, men limes..da har man et skrog som med vanlig vedlikehold varer evig?!

 

Klavert er nok en bedre båt, noe som gjør at pris er høyere!!

:yesnod:

kgt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...