bris Startet 6.September.2004 Del på Facebook Startet 6.September.2004 Hei Kan noen trebåtfolk dele noen tanker omkring klink og kravell som byggemåte for ei skøyte på ca. 30 fot, og som har noen tiår bak seg. Jeg føler meg sikker på at kravell er en meget god byggemåte for båter over 30 fot. Hvilke ulemper følger det med klink? Mener dere at det kvalifiserer til stor prisforskjell på båter med de to ulike byggemåtene? Jeg snakker hele tiden om dekkede båter, hvis det har noen betydning for vurderingen. På forhånd takk. Vennlig hilsen Øyvind Betten Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Er langt fra noen ekspert, men har forstått det slik at kravellbygde båter er mye mere solid bygget og kraftigere dimensjonert enn klinkbygd. Klinkbygd båt har selve klinknaglene som svakhet i tillegg til smekrere oppbygging. Hva årsakene til at det bare er relativt mindre båter som er klinkbygd vet jeg ikke,- de større trebåtene er kravellbygd. Kan det ha noe med styrke å gjøre? Er det praktiske problemer med å bygge solide klinkbygde båter? En annen ting er jo at klinkbygd båt kan være noe roligere i sjøen i sideveis rulling pga at bordskjøtene, som ligger utenpå hverandre, fungerer som mange små slingrekjøler. En annen ting: Hvorfor er bildet i min profil plutselig forsvunnet? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 ....En annen ting: Hvorfor er bildet i min profil plutselig forsvunnet?Kan det være fordi du linket den fra finn.no - og den annonsen der er slettet? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
kgt Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Kravellbygde båter er mye mere solid bygget og kraftigere dimensjonert enn klinkbygd. Denne båttypen bygges på solide spant og har en tykkere hud enn Klinkbygd båt. Kinkbygd båt bygges med bord der spant blir lagt på plass i ettertid. Klinkbygd er historisk den eldste bygge metode da det er enklere og forme båten, uten at spant er røyst på forhånd. Di første kravell bygde båtene var klinkert som det ble lagt slett hud på. Klinknaglene tæres spesielt i området rund motor, noe som di vise mener skyldes all el. i båtene. Kravell blir en mye stivere båt som fikk sitt gjennombrudd da det ble montert inn motorer og di ble brukt stadig lengre tilhavs i dårlig vær. Med erfaringen som skipstømmrer er det ikke tvil om jeg ville valgt kravell på en båt på 30ft. I dag drives båtene ikke lengre mellom plank, men limes..da har man et skrog som med vanlig vedlikehold varer evig?! Klavert er nok en bedre båt, noe som gjør at pris er høyere!! Sitér dette innlegget kgt Link to post
Baltic Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Kan det være fordi du linket den fra finn.no - og den annonsen der er slettet? Du hadde rett! Jeg prøvde på en annen måte, men bildet ble ikke pent. Det ble både sammentrykket og uklart...??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.