Jump to content

Bytte "kondom" på sjøen - Noen som har gjort dette?


Bergen

Recommended Posts

Skitne fantasier, les et annet sted :wink:

 

Skal bytte "Volvo kondomet" mitt da det er begynt å lekke endel under gange. Det er nå 10 år gammelt og anbefalt levetid har jeg av andre hørt er 7år. Det er fremdeles så godt som 100% tett ved stilleligge.

 

Det jeg lurer på er om noen har gjort dette mens båten ligger på sjøen. Det bør vel ikke ta lange stunden å trekke vekk det gamle samt skyve inn nytt på akslinge og videre inn rundt hylse. Hullet i hylsen er jo relativt lite og akslingen (25mm) dekker jo mesteparten av det.Demontering av flens mot gear regner jeg med ikke vil fremprovosere noe særlig lekkasje. Hylseåpningen ligger relativt grunnt = lavt trykk (vil gjette 50cm under overflaten). Jeg sammenligner operasjonen litt med hva jeg gjør for å rengjøre skovlen til loggen. Syntes dette var skremmende første gangen men er nå overrasket over hvor lite vann som kommer inn (men denne operasjonen tar kun noen få sekunder).

 

Om jeg gjør dette kan jeg jo også redusere lekkasjen ved å stappe en fille i hylsehullet fra utsiden på forhånd (må bade litt da).

 

Noen som har gjort dette eller er det en spinnvill tanke? :eek:

 

Argumentet for å unngå kraning er at jeg ser for meg å gjøre det ganske snart og ser ikke så lett på å finne kran i disse ferietider.

Link to post

Hei

Vil jeg nok ikke anbefale.

Har nettopp gjort det selv, og valgte å ta båten opp igjen, Volvo sier bytte vært 5. år iht monteringsanvisningen som fulgte med.

Husk den er helt fyllt med vann, og selv om du ikke stikker dypt, er det en bra mengde vann som kommer på kort tid.

Er du forresten sikker på at du får akselen langt nok akterover til at du for av kondomen?

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post

11_1213597561572.jpg

 

Plass bør vel gå greit, akslingen trengs jo bare skyves akterover i en lengde tilsvarende kondomet. Er gummien veldig treg å trekke over akslingen?

Men om ingen har gjort dette før tror jeg ikke at jeg skal bli den første. :flag_bp:

 

Skal jeg først ha kran til å løfte hekken kan vi like gjerne heise den på kaien samtidig.

Link to post

Har gjort dette på 2 båter , og så lenge du får akselen langt nok tilbake er ikke dette et problem, men du må ha alt innen en armlengdes avstand, da vannet kommer inn relativt fort, og å begynne å lete etter verktøy og deler er vel ikke det en har mest lyst til når vannspruten står, men akselen er fortsatt i hylsa, så det står ikke akkurat et 30mm hull pip åpent ut.

Med vennlig hilsen

 

Henrik Nygaard

Link to post

Har gjort det flere ganger. Selv om det er et relativt stort hull ut mot verdenshavene så er trykket lavt og bare det å knyte en fille rundt akslingen etter at kondomen er trukket delvis av stopper det aller meste og gir deg arbeidsro. Et viktig poeng er at du må ha såpass klaring mellom propell og ror til at du klarer å lure av akselflensen ellers kommer du ingen vei...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Har gjort dette flere ganger på maskiner/aksler med grovere dimensjoner. Største problemet kan være å trekke akslingen fram igjen når den er passe våt og innsatt med fett.

Ha klar noen lange tøyremser når du demonterer. Hvis du får problemer surrer du bare disse stramt rundt akselen og litt inn på hylsa. Det blir nesten helt tett og du kan kjøre hjem etter delene som ikke passer eller du har glemt.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post

Hvordan går det med kondombyttet, Bergen?

 

Jeg henger meg på denne tråden, da samme problem 'har oppstått' hos meg. Riktignok ikke med en volvokondom, men en litt stivere sak fra Sleipner. Jeg har gjort en nødreparasjon med vulktape, men den duger ikke særlig under gange....

 

Jeg har fått tak i en ny gummihylse og er fristet til å gjøre et forsøk på å bytte hylse mens båten er på sjøen.

Jeg tar i mot både gode råd og motargumenter...

 

I korte planlegger jeg:

- Løsne flensen fra giret (tusjmerke på gir og flens for å montere tilbake i samme orientering)

- Løsne flensen fra propellakselen (merke med tusj på aksel og flens)

- Løsne pakkboksen fra akselen

- Ta av gammel hylse

- Midlertidig tette mellom aksel og hylserør med filler

- Skyve aksel langt nok ut til at jeg får tredd på ny hylse

- Montere pakkboks og tette med hylse

- Montere flens på aksel

- Montere flens mot giret

- Dra på tur :)

 

Pakkboks og flens ligner de på bildet her (min båt er dog en anelse renere...).

dsc01960.jpg

 

Det burde være plass til å skyve propellakselen langt nok:

OnkelBlaPropell.jpg

 

Gummihylse fra Sleipner

gum.jpg

Link to post

overbevist om det vil gå veldig greit å gjøre det på sjøen. :flag_bp:

 

Jeg har hatt båt med volvo kondomen... når båten ble sjøsatt og en skulle lufte hylsa, skulle en klemme på hylsa...det var ganske godt med vann som kom inn når lufta var ute og vannet kom frem.... Jeg ville ikke hatt sjans til og feste volvo kondomen før vannet stod over arbeidsplassen.... sett den på land du...

Link to post
  • 3 uker senere...

Da var jobben gjort for min del, gjorde det på land men om enkelte finner frem tråden med tanke på å gjøre det på sjøen vil jeg tipse om følgende:

 

-Sørg for at du har plass til å skyve akslingen så langt bak at du får tredd av/på tetningen,ikke bare med tanke på plass mellom propell og ror, men også om du har zink på akslingen som stopper dens forskyvningsmuligheter.

 

-Selve tetningen sitter godt fast i hylserøret selv etter at klemmen er tatt av, jeg trodde en stund at den var limt i tillegg.

 

-Selve akslingen blir glatt og sleip av greasen som er i tetningen og trolig også av sjøvann som kommer inn. Jeg vil ikke utelukke at det er en fare for at hele akslingen fort kan skli ut og forsvinne om en har litt uflaks :rolleyes:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...