Chipsrederx85 Startet 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2010 Hei, har en 50 hk på en 13 foter speedbåt. Jeg får ca 33 knop på full gass og 4500 rmp med 18" stålpropell (turbo). Maks turtall skal være 5900. Vil jeg tjene fart på å bytte til lavere stigning? Sitér dette innlegget Link to post
kjetil72 Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 kan driste meg å svare er ingen ekspert, men har prøvd å sugd til meg til kunskap om propeller... siden jeg trenger ny selv.. har forstått at 2-taktere trives best rundt 5500+ omd. og du bør vel helst ligge litt over det med lett lastet båt. går ca 150-200 omdreininger opp i turtall for hver grad du går ned i stigning på propellen. så da burde egentlig du ha gått ned 5 eller 6 tommer på stigning....??? å så setter vi over til ekspertene Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 For å kunne svare må vi få begge tallene på propellen. Du har sagt 18" og jeg antar det er stigningen, men hva er diameteren. Hvis du f.eks har 13x18 har du for stor diameter. Jeg har hatt en Dalla Pieta 16' med en 50hk Merc, og på den monterte jeg en clever fra Hill Marine med dimensjon 11x21. Da toppet motoren rundt 5700. Siden dette var en cleaver (overflatepropell) var motoren heist opp og montert waterpickup osv, men det sier litt om at det er kombinasjonen som er viktig, ikke bare stigningen. Med en propell som er helt under vann slik din er må du nok ned i stigningen i forhold til det jeg hadde. Det første du bør gjøre er å se om du får fullt turtall med en propell som har originaldimensjonene hvis du har eller kan få lånt deg dette. Dumt å bruke masse tid på å finne riktig propell hvis motoren ikke går som den skal. Hvilken dimensjon har "originalpropellen" på din motor? Deretter kan du eksperimentere med å ta diameteren ned og pitchen opp for å få mer fart. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ABokn Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Har erfart at diameteren har lite å si for farten, i motsetningen til stigningen. Diameteren er viktigere for selve 'grepet' i vannet. Men hvordan oppfører båten seg i dag? Lett eller tung å få i plan? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Belastningen på motoren er summen av diamter x stigning. Hvis du har max turtall på motoren med propellen som står på (noe trådstarter ikke får) så må du gå ned på diameter for å øke stigningen. Hvis ikke vil du få dropp i turtallet. Men noe er fundamentalt feil på trådstarters oppsett siden han bare får 4500 omdr. Først må han sjekke hvilken propell han har på kontra hva som er levert originalt. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Droll Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Først må han sjekke hvilken propell han har på kontra hva som er levert originalt. Hva som er "original" er egentlig uinteressant såfremt du ikke mener propellen som ble levert SAMMEN med båt/motor ifra forhandler ( HVIS forhandler har gjort jobben sin, og har montert riktig propell ), "original" propell som blir levert sammen med motor er som regel en "one size fits nearly all" type som egentlig aldri passer.... Er dette snakk om en båt/motor kombinasjon som er levert av forhandler ?, eller er det satt sammen på egenhånd ? . HAR oppsettet funger før ? . Er dette et nytt oppsett.... Sjekk ut om motoren er 100% ( komp test + justering ), bør gjores såfremt du ikke er 100% sikker på tilstanden... Sjekk kjapt over båt... ingen skader eller annet som kan skape problemer ( vann der det ikke skal være vann etc ). Så HVA vil du oppnå ? Topp hastighet ? Vannsport ? Alt i ett ? Start med monteringa av motoren, er den montert høyt nok ?? ( avhenging av type skrog ++ ), kav. plate 1" > 1.5" over bunn er et greit start punkt . Tilt opp motor til ca 3dje hull( eller ca midt på ), uten PT sett pinnen i 3dje hull ( eller ca midt på ). Ta båten ut en tur ( lett lastet båt, helst du alene ). Hvis du har PT må du prøve å optimalisere motorens stilling under gange ( turtall OG båtens oppførsel ). Har du gjort det ovenstående og ender opp med 4500 rpm på WOT, MÅ du ned i stigning på propellen... ned til 15" stigning ?? . Ved 4500 rpm yter motoren langt under 50 hk, vil gjette på rundt 30 > 35 hk ... + motoren jobber for tungt som igjen øker risikoen for havari kraftig ( blir også treeeeg, slapp, og bruker unødig mye bensin )... Så finn deg en mindre propell som gir deg et WOT turtall på 5900 ( hvis det er det som er anbefalt som max ), dette gjelder en lett laste båt med kun deg i båten, 5800 er akseptabelt... men noe under det er å be om problemer senere. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Honduras Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Hva som er "original" er egentlig uinteressant såfremt du ikke mener propellen som ble levert SAMMEN med båt/motor ifra forhandler ( HVIS forhandler har gjort jobben sin, og har montert riktig propell ), "original" propell som blir levert sammen med motor er som regel en "one size fits nearly all" type som egentlig aldri passer.... Min tanke var at hvis han med "nearly all" propellen får ca 5500 tyder det på at motoren er nogenlunde frisk. Da kan han begynne å finne fram til propellen som passer best på hans oppsett. Hvis han har en motor som av forskjellige grunner bare gir 4500 med ovennevnte propell, bør han ta en full sjekk på motor først. Hvis ikke blir det som å finne riktig propell til en motor som yter 35hk, når han først burde få den til å yte 50. Vi er nok enige skal du se... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ivar Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 hva slags båt og hva slags motor? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ABokn Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 så må du gå ned på diameter for å øke stigningen. Hei Jeg skjønte ikke denne helt. Har du noe imot å forklare det for meg? Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 19.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 (redigert) Båten er en porch 3900. Motor 50 hk to - takt 2 syl, helt ny (09 mod). Motoren kom med en 13" alu, som forhandleren: Den båten med 50 hk fungerer bare med stålpropell. Det er en forhandler som har montert motoren på båten, men de selger ikke den båten slik at de vet jo ikke hvilken stigning jeg burde ha. Motoren er montert med kavitasjonsplaten i flukt med bunnen. Motoren er helt ny så jeg regner med den er 100% strøken. Båten er også ny (08 mod) som jeg har hatt hele tiden og den har ingen skader under. Jeg har fått Winracepropellers til å sende meg en 15" Turbo Hot Shot stålpropell. Har prøvd 18" og 19", men da fikk jeg som sagt alt for lavt turtall og kun 33,4 knop med 50 hk. Med 40 hk skal båten gjøre 42 knop. Redigert 19.Juli.2010 av Flytebrygge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.