Jump to content

Jeg ønsker en "enkel" båtkikkert.


Kjellemann

Recommended Posts

Hei!

 

Det er bare meg igjen.........

 

Trenger endel råd siden jeg er så ny i "faget"......

 

Jeg ønsker å skaffe meg en "enkel" båtkikkert; føler det ikke er nødvendig med masse "ekstra".

 

Hva anbefales???

 

 

Ser at det er et innlegg til om båtkikkert, men jeg ønsker en helt enkel modell.

 

 

Hilsen

Kjellemann

Link to post
Share on other sites

Med optikk er det sånn at du får det du betaler for. Jeg ville lest tester av forskjellige kikkerter og så gjort meg opp en personlig mening om hvilken kikkert jeg ville valgt. Les f.eks artikkelen "Valg av kikkert" og tester av forskjellige kikkerter. Du finner begge deler på: http://www.kikkertspesialisten.no/kikkerttest.htm

 

Det som kanskje er greit å anbefalle er de i middelklassen. Det er oftest de som gir best egenskaper kontra pris. De aller dyreste er bare litt bedre, men kan ofte koste dobbelt så mye som de i middelklassen.

 

Opticron, Steiner har greie kikkerter i middel- og toppklassen. (avhengig av modell)

Zeiss og Swarovski er regnet som toppen men så må du betale deretter også selv om de litt eldre modellene ikke lenger er så veldig dyre.

Link to post
Share on other sites

Spør deg selv når og i hvilket lys du skal bruke kikkerten. du får kikkerter fra 5-6 hundre kroner på clahs olsson som faktisk er vanntett og opp til 10 000..  selvfølgelig bør den være nitro, duggfri med avstandsmåling i knop osv.. men tror hvis du skal orientere deg i lyset. kjøp en rimelig en 7x 50 ... blir sikkert hengt her, men syntes avogtil vi blir litt vel utsyrfiksert..  begynn med en rimelig en men vær klar over begrensningene den har..

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Og svaret er?

En 7 x 50 modell av anerkjent merke.

 

Under 2000 kroner kan du glemme.

Som det sies: Du får hva du betaler for.

 

Lotus

Det mener jeg ikke er korrekt.  Dersom du skal ha en alminnelig god kikkert i båt hvor du ikke krever innbygt kompass og avstandsmåler, har som sagt Biltema og Claes Ohlson utmerkede kikkerter (den gule typen).  Her får du støtsikker, vanntett og tildels lyssterk 7x50 kikkerter for 600-700 kr.  

 

Kikkerter til 10000 kr er i hvertfall hysteri spør du meg og etter mitt skjønn totalt borkastede penger dersom du ikke er hobbyastronom da. Tror heller ikke du ser for 9500 kr mer i en 10000 kr kikkert eller en til 500. Dessuten er en dyr kikkert mer interessant for langfingra individ enn en mer sedat en.  Jeg er kanskje litt bombastisk nå.  Poenget mitt er, enkelt og greit trenger nødvendigvis ikke å koste skjorta.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

På tide å avsløre følgende:

 

Førstepremien i årets fotokonkurranse er nettopp det som etterlyses her  - En god båtkikkert! og - nei den kommer ikke fra Clas Olson. Den har en litt  spesiell egenskap som burde være av interesse for de fleste - enten de tilhører gruppen folk i båt eller båtfolk. Har desverre litt for få opplysninger til at jeg kan gå ut med noen detaljert presentasjon nå  :wink:

Link to post
Share on other sites

Er enig med Lotus at kikkerter under 2000kr ikke er verdt å kjøpe. Du ender mest sannsynlig med at du må kjøpe ny kikkert så mange ganger de neste 10-15 årene at det hadde lønt seg å kjøpe den ene kikkerten av god kvalitet i begynnelsen.

 

Du vil også slippe å erge deg over evt dogg på linsa og et dårlig forvrengt bilde.

 

Jeg vil si at brukergleden på en kikkert til 7-8000kr er mange ganger høyere enn en kikkert til 5-600kr. Jeg har brukt begge deler selv og mener de dyrere kikkertene er verdt pengene, imotsetning til de billigste kikkertene.

Link to post
Share on other sites

Til hva da - brislingfiske? :wink:

mja - var vel noe intern den der. Men jeg ville heller kjøpt noe annet enn kikkert til 10 000 kroner.

 

Jeg har forresten en TASCO 36 selv, fra piraten ILLERØD i Oslo. ANEFALES IKKE . Etter et års bruk løsna inmaten. Og den kikkerten er behandlet som det presisjonsinstrumentet det er. Byttet på garantien. Løsna igjen etter et nytt år. Min helt personlige mening er at det er spenninger ifbm. oppvarming som får innvendige limfuger til å løsne. Min lile NIKON lommekikkert er like fin, og den kjøpte jeg for konfirmasjonspengene mine. Over 15 år siden det nå....

 

Det verste er at den TASCO`en kosta nesten 2500,-. Hadde jeg lagt til en lapp til, så hadde jeg fått en skikkelig kvalitets sak på kampanje..

 

Jaja - man lærer av sine feil..... kanskje...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det kan også lønne seg å kjøpe brukte kvalitetskikkerter. Disse har gjerne 20-25år igjen på garantien og vil sannsynligvis vare enda lenger.

 

Skjekk bruktsider hos diveres jakt og frilufts forretninger og på andre nettsteder som finn.no og qxl.no. Det hender det slenger innom enkelte gode kikkerter der. Forrige uke ble f.eks en Zeiss kikkert auksjonert bort. Den ente på godt under halv pris av nypris. (Den som bare hadde hatt penger :wink: :wink:)

Link to post
Share on other sites

Hmm..

 

Kanskje har kikkertene blitt dårligere med årene også, som så mye annet. Har en kikkert som jeg betalte 400-  500 kr for på slutten av 80 tallet, og den fungerer like bra idag. Har tatt godt vare på den. Tror ikke jeg ville spandert mange kroner på en kikkert. En  kikkert kan fort gå istykker - særlig når halvplaner-olsen passerer med et par meters klaring, og du har glemt å sikre kikkerten.

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker å skaffe meg en "enkel" båtkikkert; føler det ikke er nødvendig med masse "ekstra".

Rundt 1985 hadde Seilas en test av kikkerter til båtbruk i 7 x 50. Testen omfattet bl.a. Swarovski og Zeiss, og en Russisk marinekikkert ved navn Tento. Den gikk seirende ut av denne testen, og jeg kjøpte meg en  til ca. kr. 500,-. Det var et røverkjøp, for maken til optisk kvalitet har jeg ikke sett. Denne kikkerten var i salg i alle fall godt utpå 90-tallet.

 

Er denne kikkerten fortsatt å få til en fornuftig pris, anbefaler jeg den på det varmeste. :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg fant denne etter å ha lest en del tester på linkenen som dere la til.

Der var et "nytt" merke som heter Opticron som kom relativt godt ut, også i forhold til pris, det er ikke vanvittig billig, men ikke overdrevent kostbart:

 

Det er Opticron Oregon WP 8x42/10x42.  De koster hhv. 1895.- og 1995.-  og er vanntette. Ikke så ille,kanskje finnes det noen bedre tilbud også. Bushnell er vel heller ikke så galt, starter på 440.-... :wink:

 

Så har vi jo anerkjente japanske også, Nikon...++++

 

Opticron:

Bilde

 

 

Bushnell 10x25  (1325.-):

Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg fant denne etter å ha lest en del tester på linkenen som dere la til.

Der var et "nytt" merke som heter Opticron som kom relativt godt ut, også i forhold til pris, det er ikke vanvittig billig, men ikke overdrevent kostbart:

 

Det er Opticron Oregon WP 8x42/10x42.  De koster hhv. 1895.- og 1995.-  og er vanntette. Ikke så ille,kanskje finnes det noen bedre tilbud også. Bushnell er vel heller ikke så galt, starter på 440.-... :wink:

 

Så har vi jo anerkjente japanske også, Nikon...++++

Disse kikkertene er "for trange i løpet", men lette og hendige.  Du må som KOB sier opp 50 mm linser for å slippe inn tilstrekkelig med lys.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hallo Kjellemann...

Masse gode råd her, men er du ute etter en som du sier...enkel båtkikkert....., er billigkikkerten fra Clas Ohlson / Biltema en helt grei plass å starte.

Optisk kvalitet og levetid er selvfølgelig ikke sammenlignbar med de dyre merkene, men en billig kikkert er bedre enn ingen kikkert.

Så kan du heller gå opp ett hakk i pris og kvalitet når du føler for det.

Jeg har hatt en 7x50 fra Biltema ombord i to år som reservekikkert, og opplever at den brukes ganske mye faktisk.

Uansett......7x50 er standarden og kjøp ikke noe annet.

Grunnen er at større forstørrelse gjør bildet svært urolig når båten beveger seg, og 50 mm linse gir god "natteffekt".

 

Lykke til  :cool:

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Hvis du med enkel, mener ENKEL, får du 7x50 til 500 kroner. Skulle du senere finne ut at den ikke er bra nok til ditt formål, kan du kjøpe en sak til 5-10 000 når utstyrshysteriet har tatt deg. Den første anskaffelsen vil da ha kostet deg omtrent det du sparte i renter på ikke å kjøpe den dyreste med en gang. I mellomtiden har du fått en del erfaring med billig-kikkerten og funnet ut hva du EGENTLIG trenger.

 

Jeg har to 7x50 (en hjemme og en på landstedet/båt), en 8-12X40 (anskaffet for over 40 år siden og brukes i bobilen), en 16x25 (impulskjøp til ca. 500 på Gran Canaria og henger alltid i beltet når jeg er på sjøen eller fjellet), en 20x50 (russisk teleskopkikkert som brukes på stativ) og en 20-30-50X150 (teleskop for å se på himmellegemer).

 

Gjett hvilken som er min mest brukte båtkikkert? Jo, det er den lille 16x25, og det er ingen problemer å holde den slik at jeg beholder objektet i synsfeltet også når jeg er ombord i båt. Når jeg blir så gammel og skjelven at jeg ikke klarer det lenger, skal jeg gå over til mer bruk av 7x50. Sistnevnte er forresten en god nattkikkert, så jeg bruker den på sjøen om kveldene og for å orientere meg på himmelen før jeg (på land!) retter teleskopet mot det jeg vil studere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...