nordan family 27 Startet 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2010 Oppdaget i dag at jeg ved god fart (store deler av forskipet ute av vann) og kraftig sidevind ble sittende å jevnt og trutt svinge på rattet for å korrigere for sidevinden. Får utslag på roret, så så siger tilbake til rett posisjon (i stor fart - 16 -17 knop). I sakte fart siger det ikke tilbake. Oppdaget dette første gang i dag ved å sitte oppe på annen styreposisjon. Hva kan være feil? Holder ikke sylinderen ved roret på trykket? er det pumpa ved akkurat denne styreposisjonen som ikke holder? Noen som har erfart noe lignende? Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Luft i systemet, slitt pumpe eller sylinder. Dersom dette bare oppleves på "terassen" mistenker jeg luft. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
nordan family 27 Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Takk. Da får jeg finne frm "nivåmålingen" og se om det er nok på. Regner med det må være en nivåsjekk på pumpa ved styreposisjonen på terrassen - det må være systemets høyeste punkt. Har ikke merket lekkasje noe steder, men får sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Føler at jeg har samme problem med ultraflexstyringen på min båt. Der er det luftet godt å rikelig med olje. Likevell opplever jeg at jeg enkelte ganger sitter å korrinerer 1/4 tørn mot babord med jevne mellomrom for å holde båten på stø kurs. Styringa på min er bare 1 år gammel. Vet ikke om det er en feil eller om det bare skal være sånn.. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 (redigert) Volvo Penta D-serie? Redigert 12.Juli.2010 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Om du har D serie i en Fairline 36 turbo så har du i hvertfall ikke drev med dårlige styreslanger. Med mindre du har bygd om akterkabinen til motorrom da... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Ingen ombygninger av akterkabinen her, nei Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 (redigert) Om du har D serie i en Fairline 36 turbo så har du i hvertfall ikke drev med dårlige styreslanger. Med mindre du har bygd om akterkabinen til motorrom da... Der har du faktisk et kjempepoeng. Sånn går det, når en ikke leser det som står med liten skrift. Redigert 13.Juli.2010 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Du har nok en litt spesiell hydraulisk styring, med oljereservoar trykksatt med luft til rundt 35 psi. Fyll på, pump opp trykk igjen og ditt problem er løst. Du finner det hele under køyen akterut, et sylindris reservoar ti cm eller så i diameter med en schrader-ventil og et manometer på toppen. Send meg en IM hvis du trenger manualen til det Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nordan family 27 Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Takker for tilsendt manual. det så rett og slett litt komplisert ut - men greit beskrevet likevel. I morgen er det under senga og se hvordan det ser ut. I kveld har den ene poden okkupert senga. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 hva pumper man opp dette trykket med? er det en pumpe der eller må man ha "sykkelpumpe" eller kompressor? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Vanlig sykkelpumpe på vanlig schrader-ventil. Enkelt og greit, det, tar lengre tid å hive kjerringen ut av køyen og løfte opp køyebunnen, enn det tar å sjekke/pumpe opp trykket (i styringen). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nordan family 27 Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Det viste seg at det må ha vært en forandring på de to årene som skiller våre båter. Eller så har jeg ikke original styring. Jeg hadde ikke slik trykk-styring, men en Seastar styring uten trykk. På øvre posisjon så jeg ikke oljen i pumpa. Etter mye strev fikk jeg til slutt riktig olje (det var ikke bare-bare). Maritim hadde et sett med Baystar styring, som hadde samme olja som Seastar. Så de åpnet settet og jeg fikk det jeg trengte. God service! Helte på ca 50 ml. Hadde turen fra Arendal til Grimstad i dag, og fikk fremdeles inntrykk av at den seg tilbake. Men det kan jo være at det tar litt tid å få ut lufta som var der, og det var såpass mye bølger og ratting i dag at jeg ikke fikk forsøkt jevn og stabil sidevind. De 50 ml utgjorde at jeg før ikke så oljen - og nå ble det fullt. Noen frekkaser tillot seg å forsyne seg med et 15 meters fortøyningstau jeg hadde latt liggende ute på dekk i Arendal gjestehavn forrige natt Irriterende. nærmere 700,- for en ny lengde med god tykkelse. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Jeg har ikke sett noe hydraulikkskjema på den styringa du har, men det er vel nærliggende å tro at det sitter en tilbakeslagsventil i rattpumpa. Dersom den ikke holder tett (stålkule mot stålkon) må du hele tiden pumpe inn ny olje for å opprettholde posisjonen på styresylinderen. Problemet vil øke med økende belastning på roret. Det vil skape et høyere hydraulisk trykk og øke lekkasjen. En annen tenkbar årsak kan være lekkasje i stempeltetningen på styresylinderen. Dersom olje lekker over fra plusskammer til minuskammer eller motsatt, må man jo hele tiden etterfylle olje dersom det er motkraft på roret. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nordan family 27 Svart 19.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 var ute i rom sjø i dag og kjørte fra nedre styreposisjon - hadde inntrykk av at den seg litt der også. Men ikke så mye som oppe. Får se det hele an litt - ettersom det siger begge steder kunne det kanskje indikere sylinderen bak ved roret - men nå det var ulik kan det være slitte ratt-pumper. Får gjøre meg litt erfaring med det før jeg skifter. Når jeg oppdaget at det var Seastar-styring er vel dette relativt standard-greier. Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Hei. Har ikke så stor båt, og bare en styrepossisjon, men hadde samme problem. Fikk da ett tips om at det kunne være pakningene i styresnekka som hadde blitt harde over tid, og begynt å lekke litt. Fikk ett tips om en spesiell olje, kjøpte den hos VP forhandler og mener den har et nr 690 på seg. En liten flaske, og det er bare å ta vekk litt hydraulikkolje, og erstatte denne. Pakningene ble/blir da mykere og det sluttet å lekke i snekka. Båten går nå stødig framover. :-) Kan jo være samme problem hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Milo du mener OMEGA 690 (Et meget bra stoff riktigbrukt) Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Milo du mener OMEGA 690 (Et meget bra stoff riktigbrukt) Det var det ja! Funka supert! >Haddet det kunne fungert på Kjølevann/topp pakning også! Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 takker for tips. Skal undersøke det med importøren - de var svært så strikse med hvilke oljer jeg kunne blande i utgangspunktet. Men da snakket jeg kun med dem om etterfylling og ikke at styringen seg tilbake. Det blir en telefon i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 omega 690 er feil det skal være Omega 917 Sitér dette innlegget Link to post
milo Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 omega 690 er feil det skal være Omega 917 Ja husker sikkert feil jeg da kansje, det er kansje på jobb jeg har en olje som heter 690 da ??????? men Omef\ga heter den affall! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2010 <>Helte på ca 50 ml. Hadde turen fra Arendal til Grimstad i dag, og fikk fremdeles inntrykk av at den seg tilbake. Men det kan jo være at det tar litt tid å få ut lufta som var der, og det var såpass mye bølger og ratting i dag at jeg ikke fikk forsøkt jevn og stabil sidevind. <> Luftet du styringa, eller etterfylte du bare? Har hatt lignende problem i flere båter og har erfart at lufting må til for å komme "i mål". Her er link til min prosedyre, forklart på temmelig klønete vis: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=39595&view=findpost&p=933992 Har du ikke servopumpe trenger du ikke starte motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.