Jump to content

Hydraulikkstyring siger tilbake - hva kan være feil?

nordan family 27

Recommended Posts

Oppdaget i dag at jeg ved god fart (store deler av forskipet ute av vann) og kraftig sidevind ble sittende å jevnt og trutt svinge på rattet for å korrigere for sidevinden. Får utslag på roret, så så siger tilbake til rett posisjon (i stor fart - 16 -17 knop). I sakte fart siger det ikke tilbake. Oppdaget dette første gang i dag ved å sitte oppe på annen styreposisjon.

Hva kan være feil? Holder ikke sylinderen ved roret på trykket? er det pumpa ved akkurat denne styreposisjonen som ikke holder?

Noen som har erfart noe lignende?

Føler at jeg har samme problem med ultraflexstyringen på min båt. Der er det luftet godt å rikelig med olje. Likevell opplever jeg at jeg enkelte ganger sitter å korrinerer 1/4 tørn mot babord med jevne mellomrom for å holde båten på stø kurs. Styringa på min er bare 1 år gammel. Vet ikke om det er en feil eller om det bare skal være sånn..

Du har nok en litt spesiell hydraulisk styring, med oljereservoar trykksatt med luft til rundt 35 psi. Fyll på, pump opp trykk igjen og ditt problem er løst. Du finner det hele under køyen akterut, et sylindris reservoar ti cm eller så i diameter med en schrader-ventil og et manometer på toppen. Send meg en IM hvis du trenger manualen til det sailing.gif

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Det viste seg at det må ha vært en forandring på de to årene som skiller våre båter. Eller så har jeg ikke original styring. Jeg hadde ikke slik trykk-styring, men en Seastar styring uten trykk. På øvre posisjon så jeg ikke oljen i pumpa. Etter mye strev fikk jeg til slutt riktig olje (det var ikke bare-bare). Maritim hadde et sett med Baystar styring, som hadde samme olja som Seastar. Så de åpnet settet og jeg fikk det jeg trengte. God service! Helte på ca 50 ml. Hadde turen fra Arendal til Grimstad i dag, og fikk fremdeles inntrykk av at den seg tilbake. Men det kan jo være at det tar litt tid å få ut lufta som var der, og det var såpass mye bølger og ratting i dag at jeg ikke fikk forsøkt jevn og stabil sidevind. De 50 ml utgjorde at jeg før ikke så oljen - og nå ble det fullt.

Noen frekkaser tillot seg å forsyne seg med et 15 meters fortøyningstau jeg hadde latt liggende ute på dekk i Arendal gjestehavn forrige natt :headbang: Irriterende. nærmere 700,- for en ny lengde med god tykkelse.

Jeg har ikke sett noe hydraulikkskjema på den styringa du har, men det er vel nærliggende å tro at det sitter en tilbakeslagsventil i rattpumpa. Dersom den ikke holder tett (stålkule mot stålkon) må du hele tiden pumpe inn ny olje for å opprettholde posisjonen på styresylinderen. Problemet vil øke med økende belastning på roret. Det vil skape et høyere hydraulisk trykk og øke lekkasjen.

En annen tenkbar årsak kan være lekkasje i stempeltetningen på styresylinderen. Dersom olje lekker over fra plusskammer til minuskammer eller motsatt, må man jo hele tiden etterfylle olje dersom det er motkraft på roret.

var ute i rom sjø i dag og kjørte fra nedre styreposisjon - hadde inntrykk av at den seg litt der også. Men ikke så mye som oppe.

Får se det hele an litt - ettersom det siger begge steder kunne det kanskje indikere sylinderen bak ved roret - men nå det var ulik kan det være slitte ratt-pumper. Får gjøre meg litt erfaring med det før jeg skifter. Når jeg oppdaget at det var Seastar-styring er vel dette relativt standard-greier.

Hei. Har ikke så stor båt, og bare en styrepossisjon, men hadde samme problem.

Fikk da ett tips om at det kunne være pakningene i styresnekka som hadde blitt harde over tid, og begynt å lekke litt.

Fikk ett tips om en spesiell olje, kjøpte den hos VP forhandler og mener den har et nr 690 på seg. En liten flaske, og det er bare å ta vekk litt hydraulikkolje, og erstatte denne. Pakningene ble/blir da mykere og det sluttet å lekke i snekka. Båten går nå stødig framover. :-)

Kan jo være samme problem hos deg.

<>Helte på ca 50 ml. Hadde turen fra Arendal til Grimstad i dag, og fikk fremdeles inntrykk av at den seg tilbake. Men det kan jo være at det tar litt tid å få ut lufta som var der, og det var såpass mye bølger og ratting i dag at jeg ikke fikk forsøkt jevn og stabil sidevind. <>

Luftet du styringa, eller etterfylte du bare? Har hatt lignende problem i flere båter og har erfart at lufting må til for å komme "i mål". Her er link til min prosedyre, forklart på temmelig klønete vis: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=39595&view=findpost&p=933992 Har du ikke servopumpe trenger du ikke starte motor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...