Jump to content

Båtbransjen har det for bra


Suzuki

Recommended Posts

tid for dagens brannfakkel !

som de observante har registrert, ønsker jeg å sette et solpanelstativ på hekken på INITIUM. Dette ble jeg først oppmerksom på at fantes på Oroust messa, og falt pladask for konstruksjonen. Passer meg perfekt ( untatt prisen ). Nok om det.

 

Har de siste uker forsøkt å skaffe tilveie en leverandør på dette, og ikke minst en pris ( har listeprisene fra NOA ). Dette er imidler tid lettere sagt enn gjordt. Jeg har valgt meg ut noen store leverandører som jeg kjenner til, og maila med hva jeg er på jakt etter,  artikkelnummer fra leverandør og beskrivelse av produktet.

 

SÅ LANGT HAR EN ( 1 ) LEVERANDØR SVART Og svaret her var henvisning til en annen forhandler som heller ikke kan levere dette. De andre ( 4 ) har foreløpig valgt å ikke svare i det hele tatt. Samtlige har motatt purring på mail nr en, dvs forvarding av mail med REMINDER skrevet i store bokstaver.  En forhandler har jeg vært innom ( en av stor oslo`s største forhandlere av båtutstyr ), der var de overhodet ikke interessert i å hjelpe. Så lenge det ikke sto i katalogen, var det ikke interessant virket det som.. ( det var utsagnet i alle fall )

 

Er det så bra tider i båtbransjen at det ikke lenger er nødvendig å selge ? Jeg er vel ikke av de som bruker mest, men brenner da av noen ti-tusener til båten hvert eneste år, og jeg forlanger faktisk ikke mer enn å få kjøpe det jeg liker av produkter...

 

Dette er et eksempel; jeg har mange fler. Service graden er så til de grader ikke-eksisterende, at min frue nekter å bli med på båt-utstyr-shopping. ( og hun ønsker også ting til båten, servise, noen teak hyller osv.. )

 

At det sikkert er mer spennende å selge blokker til en 45 foter enn det er til min 30 foter er så, og at et salg av en kartplotter eller radar til 30 000 kr er mer sexy enn en forespørsel på en reservedel til 199 kr, som atpåtil må bestilles, men iløpet av en uke burde det vel være mulig å prioritere også de mindre henvendelsene...

 

Og dessuten, når jeg spør pr. mail om et produkt, så veit vel ingen hvor stor ( liten ) lommebok jeg har ??

 

Og bare så det er sagt, firmaer som mottar rosende omtale i dette forum er også blandt de som er på min høyst personlige SVARTELISTE

 

Suzuki - ikke engang å bruke penger skal være lett...

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Du er nok ikke alene om denne oppdagelsen. Jeg har forøkt å få et par forhandlere i tale vedrørende pris på båt motorer, da snakker vi jo om et par tre laxer (100.000) i beløp, men de har til ikke giddt å svare på forespørselen... Det kan jo hende jeg spurte om litt mye da...

 

Nå søker jo jeg litt i utlandet når det gjelder motorer, og de er ikke noe særlig bedre der heller. Under 50% svar hva man max kan forvente seg. Små forhandlere eller forhandlere av små merker er de aller flinkeste til å svare, mens de store aktørene driter rett og slett i å svare ..

 

Joda de har det nok alt for godt...... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hej Suzuki !

 

Jag tror sådant her har en ganske enkel förklaring...........

 

många leverandörer leser ikke email............

 

en hjemside på internet skall man ha, det har dom hört.....så dom har haft hjälp til

og lage en hjemside................. ´men o kolla om man får någon email......det gjör man inte!  :yesnod:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din: du er inne på noe vesentlig tror jeg. Problemet for disse leverandørene er at jeg bruker mailprogram som "spionerer" på mottaker. Jeg for således beskjed når mailen er åpnet ( og forhåpentligvis lest ).

 

Dessuten, er ikke internett og mail endel av de fleste bedrifters hverdag i dag ? Jeg svarer i alle fall alltid på skriftlige henvendelser FØRST for de kan jeg ta i tur og orden, istedet for å få alt "hulter til bulter" på telefon og faks. Dermed "belønner" jeg de av mine kunder som er strukturerte nok til å spørre pr mail, med et kjapt og greit svar. Hvis det er ekstremt mye, kan noen får maile, " her går det unna nå, du får svar i morgen før lunch, idag etter 1400" eller noe i den duren. Alminnelig høflighet spør du meg..

 

Og ja  - svenske firmaer PLEIER å være mye bedre enn norske. Men 3 firmaer kommer i tillegg til de 4, begge STORE svenske båtfirmaer....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Enig med Gunga Din. Jeg tror nok epost er noe de ikke nødvendigvis bruker så ofte. Neste gang du sender en epost kan du jo sette autosvar så du får beskjed når de åpner den. Da vet du iallefall om de har lest den eller ikke. Eventuelt ringe og spørre om hvordan de forholder seg til forespørsler på epost.

 

lagt til: Jeg ser nå at du allerede har gjort dette. Ring og fortell dem at de får en mail om 5 minutter, da blir de nødt til å svare deg.

 

Jeg satte en gang sammen en liste med utstyr jeg ville ha. Alt fra rørdeler og smådill til dieselovn og gasskomfyr. Totalpris for hele pakken var ca 35000. Altså ikke veeeeldig mye penger, men ekstremt mange deler. Jeg presenterte den i papirkopi til to forhandlere i Stavanger, og en liten uke etterpå hadde begge gått gjennom lista, eventuelt skrevet opp hvilke alternative produkter de kunne tilby, og satt en totalpris på alt sammen. Riktignok var mesteparten utstyret standard hyllevare, men av de spesielle tingene de ikke lagerførte var det ikke noe problem å bestille spesielt. Når jeg hadde godkjent totalprisen (som inneholdt en pen rabatt) pakket de alt sammen i kasser. Jeg kom tilogmed tilbake med en batteribryter som ikke holdt mål. Riktignok var det jeg som ville ha den, og de måtte bestille den separat, men den var så dårlig at jeg mente de ikke kunne være bekjent av å selge den.

 

Dette er 5 år siden, og i Stavanger, men forholdene er vel ikke såå forskjellige på Østlandet 5 år senere?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Dette er 5 år siden, og i Stavanger, men forholdene er vel ikke såå forskjellige på Østlandet 5 år senere?

Der tror jeg du tar feil. "Mine" firmaer er lokalisert i Oslo, uten for Oslo, utenfor Norge. Så et bra utvalg mener jeg det er.

 

Men jeg har også etpar reklamasjonssaker pågang, disse ser meget lovende ut..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

SÅ LANGT HAR EN ( 1 ) LEVERANDØR SVART   En forhandler har jeg vært innom ( en av stor oslo`s største forhandlere av båtutstyr ), der var de overhodet ikke interessert i å hjelpe. Så lenge det ikke sto i katalogen, var det ikke interessant virket det som.. ( det var utsagnet i alle fall )

 

SVARTELISTE

 

Suzuki - ikke engang å bruke penger skal være lett...

Vedrørende en slik sak, for en tid tilbake hadde jeg behov for nye motorlabber. Disse hadde et ukurant mål og fantes ikke i noen katalog. Marine & Industrisalg i Bergen syntes at dette  burde kunne løses og i løpet av en uke hadde jeg ny labber til en pris som hvar under det som katalogen/hylleprisen tilsa på sammenlignbar vare. Det skal også tilføyes at de var de eneste som ikke aksepterte at kun det som var i permen kunne leveres. Som herren bak disken sa: du har jo allerede labber av ukurante mål, noen må jo ha laget disse...............

:wink:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Det er båtbransje og det er båtbransje.

 

I våres trengte jeg, ganske desperat, en del nye rekkestøtteføtter (puh, for et ord) til båten.

Forhandleren hadde alldeles ikke til hensikt å bestille inn i så små kvanta kun til meg.

Importøren var heller ikke det minste interessert.

 

Så, man tar telefonen, og ringer Arvika. Der får jeg beskjed om at slik kan det ikke være, og to dager senere får jeg en pose deler i posten.

I ettertid har jeg jo blitt kjent med at servicen hos Comfortbåtar er ganske legendarisk.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hadde samme opplevelse da jeg snuste rundt etter ny motor. Overraskende nok var Yanmar importøren en av de som ikke gadd å svare. Det overasket meg litt,trodde de var på hugget etter markedsandeler?

Steyr svarte,dvs de gav listepriser og så ble det stille.

De "andre" var greie nok,med Volvo et hode foran. Installasjonen er greit utført, uten ekstrakostnader. Selv om litt ekstra arbeid har påløpt. Installasjonen har fungert greit,med unntak av Sleipners oljesmurte pakkboks som må byttes. Og ingen sure miner selv om den er blitt klaget på.

Link to post
Share on other sites

Funker det ikke med email - bruk telefonen. Eller haster det, bruk telefonen. Det er min erfaring. Det virker som det i enkelte miljøer er spesielt enkelt å "forlegge" og/eller "glemme" å svare på en henvendelse pr. mail. Tror kanskje dette skyldes at det for enkelte ikke er naturlig å bruke PC og email som verktøy. For meg som jobber hele dagen foran PC'n er det naturligste ting av verden å sjekke og svare på mailer. Mens for andre som kanskje bruker PC lite eller ikke i det hele tatt, er det ikke selvfølge at man jevnlig sjekker, svarer på og følger opp mailer. Har selv opplevd å ikke få svar/veeldig tregt svar på mail, for deretter å hive meg på telefonen og finne hjelpsomheten selv i andre enden. Blir like overrasket hver gang det skjer. Men slik er det bare.

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte følgende fra en kollega som hadde levd halve livet i Sverige: Hvis et SVENSK firma ikke kan skaffe en del du trenger, har DE et problem. Hvis et NORSK firma ikke kan skaffe en del du trenger, har DU et problem!

 

Dette opplevde jeg når jeg trengte noen små reservedeler til Furlexen. En norsk seilmaker påstod at Selden ikke kunne levere på grunn av stor arbeidsmengde, ikke på lager, borte i posten osv osv. Etter 3 måneder ga jeg opp den norske forhandleren, og ringte Selden i Sverige direkte. To dager senere lå det en pakke i posten, og jeg betalte ikke ett øre!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg har gjennom de siste par år sendt noen titalls e-poster til båtmeglere. Har forklart om mitt tidsperspektiv og spurt om spesifikk informasjon på båter de har for salg. IKKE EN ENESTE MEGLER har svart :yesnod::smiley: :smiley: :nonod: :nonod: Hva er det egentlig meglerene tjener penger på? Ikke å gjøre jobben sin i alle fall.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

I rettferdighetens navn synes jeg at jeg må få lov å gi ros til noen som fortjener det. I vår fikk jeg helt ny Scand 29 Baltic som ved leveringstidspunktet hadde noen små-mangler (måtte vente to-tre timer ekstra for å få fikset dette).

 

Dette klaget jeg på, skriftlig, i ettertid da jeg var kommet hjem. Etter kort tid (et par dager) fikk jeg tlf. fra sjefen selv som beklaget på det sterkeste og som hadde tatt dette opp på ekstraordinært møte med de aktuelle personene i firmaet. Alt ble lagt til rette for å ordne opp hvis det skulle være noe og jeg fikk direkte tlf.nr. til servicemann som jeg kunne ringe hvis det var noe som skulle ordnes.

 

En person leide båten vår i sommer og ble påkjørt bakfra av en annen båt... og jeg stod på "farten" til å reise på ferie til Lofoten. Etter 2 uker skulle vi selv egentlig bruke båten på ferietur, men dette så jo mørkt ut nå (ankervinsj, rekkverk, gummibåt, påhengsmotor, bakre del av kalesjen ++ var skadet). Jeg kontaktet Scand Boats A/S og forklarte situasjonen. Mens jeg var på ferie i Lofoten hentet de båten, reparerte den (dvs. byttet ut absolutt alt som var skadet til helt nytt, inkl. påhengsmotor/gummibåt) og leverte den tilbake i båthavnen i indre Oslofjord før jeg og familien var tilbake fra ferie og vi kunne reise med "helt ny båt" på ferietur.

Dette skjedde midt i fellesferien (Scand Boats hentet inn ekstra bemanning for å hjelpe oss!).

 

På tur tilbake fra Kristiansand var vi kommet nesten hjem, utenfor Horten, da vi fikk motorproblemer. Volvo Penta'en (KAMD43) hadde gått tom for olje og skjærte seg på to sylindere. Volvo Penta Norge valgte, etter press fra Scand Boats A/S, å gi oss ny motor på garantien. En splint i baugpropellen var gått og ble skiftet av Horten Marineservice mens båten stod på land der for å få ny motor innstallert. Splinten ble skiftet på oppdrag fra meg (jeg hadde bedt dem sende regningen til meg). Dette fortalte jeg i ettertid til Scand Boats A/S (det er sjefen selv jeg har kontakt med). Når han fikk vite dette sa han at dette har dem hatt noe problemer med og at jeg bare kunne sende regningen på denne reparasjonen til dem!!!

 

Vi skal bytte båten inn i en helt ny Scand 29 Baltic (2005 modell) med Yanmar 290 HK. Når jeg lurte på hvordan og når båten skulle innleveres nå i høst sa han at jeg måtte bare bruke båten noen uker til, så skulle dem komme og hente båten etter nærmere avtale. På denne måten slipper jeg vinterkonservering/lagring av båten denne vinteren og vi henter helt ny Scand 29 Baltic, 2005 modell, til våren.

 

Ikke vet jeg hva som er vanlig service fra båtleverandørene, men jeg synes at Scand Boats A/S v/Tor Egil Baardsen (sjefen) har oppført seg helt eksemplarisk i mitt tilfelle og ingenting som har skjedd etter at jeg fikk båten hjem kunne vært gjort bedre!

 

Med til historien hører det med at vår nye båt blir "skreddersydd" etter vårt ønske! Det er ikke snakk om store endringer, men heller noe "finpuss" som jeg allerede har nevnt for Scand Boats A/S og som dem "selvfølgelig" tar som en utfordring (som dem sier selv). Ja, vi er SÅ fornøyd med servicen fra Scand Boats A/S og det fortjener dem all mulig ros for. Dem har jo tidligere nevnt, i et båtblad, at dem tar viktige "grep" for å bli bedre på service/oppfølging og det har dem jammen tatt på alvor etter vår erfaring!!! Virkelig en hyggelig opplevelse å ha med dem å gjøre!

 

Vår oppsummering blir slik: Scand Boats A/S --->    :smiley:

Link to post
Share on other sites

unnskyld språkbruken men: DET SKULLE BARE MANGLE AT IKKE LEVERANDØR LA SEG I SELEN FOR EN KUNDE SOM KJØPER 2 ( TO !! ) MILLIONBÅTER PÅ ET ÅR

Det sier litt om hvor landet ligger når dette oppfattes som "ekstraordinært"...

 

For all det, at noen er fornøyde endrer ikke mitt hovedintrykk av at båtbransjen har det ALT for bra...

 

Igjen - unnskyld språket, men hadde jeg behandlet mine kunder på samme måten som mange ( de fleste ?? ) i båtbransjen gjør, hadde de forlangt å få meg spikret opp i snurrebassen....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

En ting er kundebehandling, en annen er prisene  :blush:

 

Men en del av årsaken må vi lete etter i oss selv. Hvis man som kunde har følgende øverst på argumentasjonslisten:

 

- Du får det du betaler for

- Det skal være norsk

 

så har selgerne lett match.

 

(Har selv engang vurdert å utvikle et produkt som sikkert kunne selges i Norge for en hundrelapp eller der omkring inkl nok fortjeneste, men da jeg viste det til innkjøperen i en butikk så foreslå han kr 298 med den argumentasjonen "Med lavere pris tror ikke folk på at det duger noe"  :blush: )

 

Dermed ikke sagt at ovenfornevnte tanker kan ligge litt lenger nede på listen.

Link to post
Share on other sites

Tilbud på tidligere nevte solpanelholder er nå mottat fra 2 ( TO ) Svenske båtutstyrsfirmaer.

Ingen - INGEN norske har foreløpig svart

 

Suzuki

Er det rom for konkurranse mon tro? Ut fra essensen i strengen så er vi rett og slett for late og lite serviceinnstilte her i dette landet.  Eller trenger vi flere som Suzuki til å sparke litt på skinnlegger og i side rumper?  For ordens skyld er jeg enig med Suzuki.  Det er den samme mentaliteten jeg vil til livs i strengen "Svartelisting av useriøse båtverksteder".

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg akkurat ny GPS. En Garmin GPS 76 CS.

 

Denne kostet meg 1000 kr mindre fordi jeg kjøpte en US modell hos NetShop. Dvs. 4900 mot 5900 hos Malfix.

 

Hvorfor? Er det kanskje en særnorsk avgift på europeiske basekart?

 

Det er noen som skor seg på det høye kostnadsnivået her i landet. Skal kjøpe en dings til bilen min som fjernstyrer sentrallåsen da låsene mine er litt halvgode. Pris i USA 39dollar, i Norge er billigste 990 kroner for akkurat samme dings. Bil og båtbransjen skal være glade for at vi har politikere som hindrer oss i å importere selv uten store kostnader.

Link to post
Share on other sites

Det er båtbransje og det er båtbransje.

 

Så, man tar telefonen, og ringer Arvika. Der får jeg beskjed om at slik kan det ikke være, og to dager senere får jeg en pose deler i posten.

I ettertid har jeg jo blitt kjent med at servicen hos Comfortbåtar er ganske legendarisk.

Ja og derfor holder vi oss antagelig trofast til Comfortina i all tid??!!

 

Det er egentlig en slik service som er merkevarebygging.

 

mvh

 

Barsk II :smiley::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Riktig, Barsk II, det er merkevarebygging.

Man lager et skikkelig kvalitetsprodukt, og så følger man det opp.

Min 20 år gamle båt, med ca. 15000 nm under kjølen, går fremdeles i ringer rundt AWB'er av ny dato og samme størrelse.

 

Comfortina 4ever? Vet ikke. Men jeg kikket langt etter Rhea når han lå i Skagen i sommer.

Dyrt javel, men jeg kan ikke tenke meg noe annet skulle jeg finne på å bytte båt.

Bruktprisen på C32 er jo ganske hyggelig nå om dagene sett fra selgerens ståsted.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte meg akkurat ny GPS. En Garmin GPS 76 CS.

 

Denne kostet meg 1000 kr mindre fordi jeg kjøpte en US modell hos NetShop. Dvs. 4900 mot 5900 hos Malfix.

 

Hvorfor? Er det kanskje en særnorsk avgift på europeiske basekart?

 

Det er noen som skor seg på det høye kostnadsnivået her i landet. Skal kjøpe en dings til bilen min som fjernstyrer sentrallåsen da låsene mine er litt halvgode. Pris i USA 39dollar, i Norge er billigste 990 kroner for akkurat samme dings. Bil og båtbransjen skal være glade for at vi har politikere som hindrer oss i å importere selv uten store kostnader.

Spør meg gjerne om pris på Garmin neste gang du skal handle. På produktet du nevner kunne jeg konkurrert.

Atle

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...