Silje3 Startet 13.Juli.2010 Del på Facebook Startet 13.Juli.2010 Hei! Sitter med ein "plastsak med to ledninger på" , trodde eg hadde bestillt ny aluminiums anode til mitt Yamaha Hydra Drive hekkaggregat. Bør eg bestille anode eller funker det like bra å bygge ein galvanisk isolator etter "Practical Boat Owner" si oppskrift som eg fant i "leh" sin tråd: "Bygg din egen Galvanisk Isolator" her i forumet? Hva med strømforbruket? vh Silje3 Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 (redigert) Anodene slipper du ikke unna. De må du ha på uansett hva annet beskyttelsesutstyr du har. De tar støyten for bla. spenningsforskjellene som oppstår i metall i nærheten av hverandre. Den isolatoren er en ekstra beskyttelse for krypstrømmer mellom ditt elektrisk anlegg, og nabobåt/brygge etc. Strømforbruket forblir uendret med en slik isolator. Eneste som øker strømforbruket er vel aktive anoder som f.eks. Mercathode systemet. Redigert 13.Juli.2010 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Silje3 Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Problemet er at den plastsaken eg fekk istedet for anode skal monteres med anodens festeskruer, vil det si at den er beregna for et slikt Mercatode system? I faktura er delen benevnt "sink". Det er ein innstøpt sak i senter og derfra går ledning til ei metallplate på eine sida og ein metalltråd på andre sida. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 13.Juli.2010 Del på Facebook Svart 13.Juli.2010 Da vet jeg ikke hva slags plast sak du fikk, og hva den er til. Prøv å google delenr på den, og legg ut link/bilde. Så er det lettere å se hva det er. Trodde det var snakk om en slik stor plastsak du hadde fått: Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Silje3 Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 (redigert) Jan E. Takk for svar!Den Sterling saken er nok for å skille 220v landstrøm galvanisk, samme er det også artikkelen i Practical Boat Owner omhandler. Søkte opp ditt tips om "Mercathode" og fekk fulltreff! MerCathode der selges det controller #2600 til 40$. Farger på Yamaha-anodens ledere stemmer med koblingsskjema: orange og brun, så denne kan sikkert brukes. 20 A sikring virker litt betenkelig med hensyn til strømforbruk. og anodens ledere må trekkes inn i båten VANNTETT! Det må bli vinterarbeid. Hvis det er noen som har erfaring med MerCathode eller tilsvarende, er eg interessert i innlegg her. Takk. Redigert 14.Juli.2010 av Silje3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.