Jump to content

Motorbåt fra Oslo til Strømstad - tips og triks

Raathass

Recommended Posts

Hei.

Førstkommende helg skal en båtvant men rusten skipper kjøre en Draco 21 fra Oslo til Strømstadtraktene. Båten er etter hvert i god stand og motet stiger dag for dag. Skipperen hadde likevel satt pris på noen tips og triks med på veien.

Den største usikkerheten er knyttet til drivstofforbruk og bunkringsmuligheter. Båten er utstyrt med en 170 HK Mercruiser bensin, har toppfart på rundt 30 knop i godt vær og dersom man holder en marsjfart på snaut 20 knop tror jeg bensinøkonomien er helt ok. Noen som vet hvor mye drivstoff pr nautisk mil eller pr time en slik båt bruker på marsjfart?

Hvordan skaffer jeg meg en oversikt over steder å bunkre fra Drøbak til Strømstad?

Er det realistisk å klare hele etappen på en dag? Dette er selvsagt veldig avhengig av været, men blir det ruskevær er det sannsynlig at vi rett og slett driter i å ta med båten nedover i det hele tatt. Jeg skal kjøre båten alene mens familien tar bilen. Det er mer vrient å si noe om været på hjemturen, men vi har muligheten til å være fleksible.

Jeg har meldt meg inn i redningsselskapet som en forsikring mot uforutsette hendelser, har kjøpt en tiliters dunk til bensin (ikke mye men nok til å sannsynligvis komme seg til land eller i hvert fall ut av en farlig situasjon) og kjøpt båtsportkart B (mulig jeg avslører dårlig sjømannskap men regner med at 15 år gamle A-kart duger ennå, det er grenser for hvor mye som dukker opp midtfjords ut Oslofjorden...). Noe annet jeg bør sørge for å ha med?

Når det gjelder rutevalg skal jeg sette meg ned sammen med en sjøulk i løpet av uka å stake ut kursen. Tror det blir mest mulig innaskjærs, ja :-).

/r

Hei

Lurt med to alternativerute avhengig av vær:

1. havblikkruten: Hvis havblikk er det fint u cruise midt i fjorden langt unna skjær og 5 knopssoner

vest for jeløya

øst for Missingen (pass på Missingskjærene)

fordi Søstrene/Struten

Vest for Hvlerøyene

2 Småbåtleden

bensintanking i marinaen litt nord for Drøbak (Ikke bensin i selve Drøbak)

Øst for jeløya

kosestopp i Moss for bunkring av mat..(ikke bensin ved kaikkanteni Moss)

Ny tankemulighet noen klometer syd for Moss (husker ikke i farta hva marinaen heter

langs østfoldkysten forbi larkollen på insiden av bla Sltterøyene, Rauer Hankø (lalternativt å gå langt på utsiden av Hankø).

Tankemulighet i Engelsviken (litt omvei inn viken, men hyggelig sted) og i hankøsundet

småbåtleden gjennom Onsøyskjærgården på insiden av bla garnholmen, Lyngholmen og Flatskjærene til Strømtangen (bruk kart/gps !!!)

manndomsprøven i dårlig vær blir fra Strømtangen over Lera til Hvaler

småbåtleden på insiden av Hvaler......(tar lang tid pga sakte fart)

småbåtleden til Strømstad som er ganske åpen for sjø syd for Hvaler

3.Alternativt man kan man kjøre innenfor jeløya, sletter, rauer, men utenfor onsøyskjærgården, men så innenfor Hvaler..

Bølgene og vindretning avgjør komfordetn: Hvis havblikk koser du deg til Strømstad på en dag uten problemer. Med en halvmeter bølger eller mer blir det en ganske humpete og langtekkelig dag....som bør brytes opp med en alng pause eller forledeles på to dager.

Dra gjerne kl 5 - 6 om morgenen før solgangsbrisen og bølger tar seg opp....

På kvelden kan det også ofte være havblikk langs østfoldksyten så en mulighet er å kjustarte å gjøre unna stransportetappen Oslo- hankø kvelden før på ca 2.5 timer og så kose seg i moderat fart i skjærgårsidyllen fra hankø til Strømstad dagen etter.

Redigert av salt (see edit history)

Du burde fint klare denne etappen på en dag med godt vær.

Du sier at du vil kjøre innaskjærs nedover?

Hvis du med det mener å kjøre innafor Hvaler er det en stor omvei med mye urent farvann.

Eneste områdene hvor du kan møte mye sjø er fra Moss til Hankø. Og utenfor Hvalerøyene selvsagt. Men her har du noen få men gode havner i le. Du kan spare deg for litt utaskjærs kjøring ved å ta turen innom Hankøsundet hvor du også kan bunkre. Fra Hankø til Herføl har du tre muligheter for å komme deg innaskjærs om været blir tøft. På Herføl kan du også bunkre. Videre har du noen minutter over Sekken hvor det kan stå hardt på i sønnavind,før du er innaskjærs på siste etappe til Strømstad.

Ny tankemulighet noen klometer syd for Moss (husker ikke i farta hva marinaen heter

Fuglevik Marina er det vel.

Med seilbåt, god vind fra sørvest og en gjennomsnittsfart på kanskje 5,5 kn brukte vi sist helg ca 18 timer fra Strömstad til Oslo.

Yr.no varsler også for kommende helg sørlige vinder (og dermed har du vel bølger imot), men mindre enn siste helg. Så du greier kanskje noe rundt 10-15kn i snitt?

Jeg hadde min Draco 21SC med samme maskin liggende i Moss noen år, og det er et par alternative ruter derfra. Om du velger "strake veien" uttaskjærs, så klarer du etappen på en drøy time (fra Moss)om vinden tillater det. Ville satt 7-8 ms som tak på vinden. Det er natt og dag å kjøre i mot/medvind, så følg med på varsler.

Et annet alternativ er å kjøre inn Fredrikstadkanalen og nord for Kirkøy, så krysser du fra Herføll over Sekken. Fyll Bensin på Herføll ! 4-5,- billigere enn i Strømstad fordi svenskene ikke kjøre avgiftsfritt på sjøen. Du kan også fylle en gang i Mosseområdet før dette, og da har du Kambo (nord i Mossesundet) eller Fuglevik, rett etter sundet (Fuglevik er ca 1,- billigere på.liter) Strekningen Oslo-Moss har du jo ikke så mange valgmuligheter på.. tar ca 50 min i 30 knop.

Ha en god tur, og kos deg underveis !

Å gå innerleia fra Strømtangen, via Kjøkøy og enten ned Løperen (kortest) eller ned Sekken er egentlig ikke lenger enn å gå sør av Hvaler. Men som det sies er det relativt urent, og man må gå med nedsatt fart gjennom Kjøkøy.

Studerer man båtsportkartene som er i målestokk 1:50 000 ser det veldig trangt, urent og skummelt ut i området Lera til Kjøkøy. I praksis er det ikke noe problem om man følger kartet og går på rett side av stakene, da leia er godt merket.

Fordelen med å gå innerleia er selvfølgelig at har får du tilnærmet flatt vann på en lang strekning hvor du alternativt kan risikere å måtte stampe i mot- og sidesjø sør av Hvalerøyene.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Med seilbåt, god vind fra sørvest og en gjennomsnittsfart på kanskje 5,5 kn brukte vi sist helg ca 18 timer fra Strömstad til Oslo.

de 18 timene må jeg har regnet grovt feil:

kl 10 fra Strömstad, ankomst kl 18 Kølåbonn nord på Jeløya = 8 timer (kun seil)

kl 09 fra Jeløya, ankomst kl 13 på Oksval = 4 timer (kun motor)

sum: 12 timer

..

Den største usikkerheten er knyttet til drivstofforbruk og bunkringsmuligheter. Båten er utstyrt med en 170 HK Mercruiser bensin, har toppfart på rundt 30 knop i godt vær og dersom man holder en marsjfart på snaut 20 knop tror jeg bensinøkonomien er helt ok. Noen som vet hvor mye drivstoff pr nautisk mil eller pr time en slik båt bruker på marsjfart?

Har hørt at eldre innebygde 2 takters bensin er svæææært tørste sammenlignet med feks. diesel eller 4takt påhengere.

Er disse bensinmotorene mindre tørste enn sitt rykte ? vet noen konkret hva en draco 21 bruker til strømstad ?

Har hørt at eldre innebygde 2 takters bensin er svæææært tørste sammenlignet med feks. diesel eller 4takt påhengere.

Innebygd 2T bensinmotor...? Dem finner du vel ikke for mange av i Dracobåtene tror jeg. 170Hk Mercruiser er en vanlig 4T bensinmotor som vel er sånn midt på treet bensintørst.

Når du først plotter fyllemuligheter er det slik at hvis du går gjennom Strømsund (innenfor Strømtangen fyr, går greit med en 21') og tar kursen innover mot Fredrikstad får du Fjeldskilen Marina på babord ganske raskt. Der har de bensin. Er du stemt for en bytur kan du fortsette inn Vesterelva til Fredrikstad. Bensinfylling under Kråkerøybrua i sentrum. Fortsett videre ut Østerelva.

Går du derimot fra Strømtangen og over Lera i retning Kjøkøysund, ligger Kjøkøysund Marina greit til med en annen mulighet for bensin.

Når vi går fra Strømtangen og skal innaskjærs til Skjærhalden, går vi ikke gjennom hele Kjøkøysund, men legger styrbord under Puttesundbrua og holder kurs utover og videre på nordsiden av Furuholmen og Granholmen, syd av Ramsøy osv. Helt greit å navigere der.

Litt mer å se på enn hvis man peiser på utaskjærs.

Jeg hadde tidligere en Draco 21, med en Volvo Penta AQ225 ( V8 )

Jeg kjørte fra Oslo til til Herføl, tre år på rad med denne.

Dro da avgårde litt tidlig på morgenen for og unngå for "stor" sjø

Jeg hadde full tank når jeg dro fra Oslo ( 2oo liter )

Husker at en av gangene, dro vi til Strømstad dagen etter vi var kommet fram til Herføl.( ikke langt fra Herføl til Strømstad )

Fyllte da bensin i Strømstad, og mener og huske at jeg fikk på ca 110 liter.

Etter mye frem og tilbake hev jeg meg rundt da værmeldingen for lørdagen (17/7) var bra med lite regn og flau vind.

Cruiset utover Oslofjorden på paddeflatt hav og bunkret i Fuglevik. Da jeg passerte Hankø begynte motoren å fuske og pulsen steg betraktelig. Rundet Strømtangen og karre meg inn i Øyenkilen der jeg husket at en kompis hadde hatt opplag på båten i gamle dager. Ringte servicemannen og han mumlet noe om bensinstilførsel og spurte om det var lenge siden jeg hadde skiftet filter. Jeg ble svar skyldig (familiebåt og fattern gjør all klargjøring :-) ) og forsøkte å tappe litt ut av filter/utskilleren. Ikke noe vann men det dukket opp ett og annet fremmedlegeme som ikke kan være særlig gunstig.

Forsøkte å starte igjen og motoren gikk godt. Jeg bestemte med derfor å kjøre videre gjennom småbåtleden over Hvaler for å møte reisefølget mitt ved Singløya. Litt småtrøbbel til tider, og gjensynsgleden var stor - pulsen sank noen hakk når man hadde noen å kjøre sammen med.

Det gikk greit nedover Sekken men på vei inn i Strømstad begynte det å røyne på og det var såvidt vi klarte å komme oss til destinasjonen for dagen, Hällekind. Ankerdrammen smakte svært godt etter mye høy puls.

Hadde ikke tenkt å bruke ferien til å skru, men kan legge inn litt innsats før jeg evt tar kontakt med lokale fagfolk. Spørsmålet er således om noen kan gi meg et par raske instruksjoner i å rense/skifte filter? Jeg er nevenyttig men nybegynner på motor og redd for å gjøre noe galt så langt hjemmefra :-).

Greia ser slik ut

18072010006_medium.jpg

og er merket "CAV 196" og "7111-296". Jeg har skjønt at man kan tappe ut bensin ved å åpne en plugg i bunn, men skal jeg videre skru av resten som et oljefilter? Er det hele eller kun den nederste delen? Ligger det et filter oppi eller er filteret hele den øverste delen? Klarer jeg det med hendene eller trenger jeg et verktøy?

Tar nok en gang imot tips med et ydmykt sinn. Håper dette fikser sakene, er det mer grums knyttet til pumpe og andre filter må jeg overlate det til fagfolk - det er tross alt ferie :-)

/r

Du trenger en fastnøkkel til senterbolten midt oppå filterholderen. Det du skal skifte er filteret, dvs den delen det står CAV296 på. Du bør også bytte pakningene, samt rengjøre glasset under filteret. Fort gjort, men pakningene kan være litt kilne å få rett på.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei

Kjører akkurat den samme strekningen fredag jeg også. Hadde tenkt oss Moss som første etappe og videre til Strømstad neste dag, men kan forandre planene.

25 knop er passe marsjfart for meg også.

Kanskje vi skulle utveksle telefonnumre. Skulle noe skje er det lettere å få hjelp. Går fra Oslo ca kl 16 fredag.

Halgrim S.

Redigert av windyline (see edit history)

Ser at du lurer på drivstofforbruket litt lenger opp på siden her...Jeg har en Draco 21 SC med 165Hk Mercruiser.Nå har jeg ikke gjort noen vitenskaplig korrekt måling akkurat,men jeg har jo brukt båten ett par sesonger nå og mener ganske sikkert at om jeg ligger rundt 21-22 knop med riktig trim på drevet så bruker skuta rett rundt 20 liter i timen.Slettes ikke værst syns nå jeg da :smiley:

Hei

Kjører akkurat den samme strekningen fredag jeg også. Hadde tenkt oss Moss som første etappe og videre til Strømstad neste dag, men kan forandre planene.

Kanskje vi skulle utveksle telefonnumre. Skulle noe skje er det lettere å få hjelp. Går fra Oslo ca kl 16 fredag.

Halgrim S.

Hei.

Her mistenker jeg deg for å ha svart på feil post :-). jeg kjørte strekningen lørdag 17/7 og er vel fremme. Bensinfilter er byttet og 15 minutter på tomgang har gåttfint - skal ut og teste litt mer etterpå.

Skal returnere til Oslo førtskommende søndag og satser på at jeg har like flaks med været da. Det hjelper også på at jeg har reisefølge til Drøbak :-).

/r

Hei

Halgrim S.

Jeg skal faktisk nedover til Fredrikstad lørdag (eller fredag kveld).

Ser på yr ut til å bli fin medvind/fralandsvind uten for mye humping

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...