Lars H. Startet 6.September.2004 Del på Facebook Startet 6.September.2004 Hei. Leste nettopp en interessant artikkel om tollfri netthandel fra EU-land via Sverige i Forbrukerrapporten september 2004. Nå har ikke jeg drevet med denne type handel, men jeg skal forsøke med en oppsummering av artikkelen. Med 200 kroners tollfri grense for direkte import, blir det fort mye toll, gebyrer og heft. Så hva gjør en? Jo, opprett en poste restante adresse i Sverige og bestill varene dit. Da kan du dra over og hente dem selv og ta dem med hjem tollfritt som reisegods. Varer for 3000 kroner er tollfritt ved dagsturer, og med en overnatting økes grensen til 6000 kroner. Dette gjelder selvfølgelig også om du bestiller varene fra en svensk butikk! Dette er helt lovlig uttaler underdirektør i Tolldirektoratet Toril Hagen. Ikke alle postkontorer er aktuelle for dette, - det må være et "postcenter", et vanlig postkontor duger ikke. For Østlandet kan en bruke adressen(e): Ditt navn POSTE RESTANTE Postcenter S-55210 Strömstad eller S-67201 Årjäng Dette er helt gratis og lovlig under forutsettning av at varen er lovlig i Norge. Og det svenske postvesenet tar heller ikke noe for det. Men du får ikke beskjed om at pakken er kommet. Du må altså ta turen over grensen når du tror den skal være der. Forsendelsen oppbevares en måned. Mer info kan en finne hos http://www.posten.se eller telefon +468232221 Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Suzuki Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 forsåvidt gammalt nytt. Men som vanlig når LarsH er i aksjon, er det en grundig forklaring, så alle kan klare det.. At man var avhengig av at det fantes "postcenter" visste jeg ikke. Imidlertid kan det tilføyes at mange nettbutikker tilbyr å utstyre deg med et pakkenummer, og sende deg en beskjed når pakken er ankommet mottagers poste-restante adresse, normalt via mail. Og på "poste restante" adressen kan pakken maks ligge i 14 dager før den blir returnert. Kjekt å huske på.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
PanPan Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Med 200 kroners tollfri grense for direkte import, blir det fort mye toll, gebyrer og heft. Så hva gjør en? Jo, opprett en poste restante adresse i Sverige og bestill varene dit. Da kan du dra over og hente dem selv og ta dem med hjem tollfritt som reisegods. Varer for 3000 kroner er tollfritt ved dagsturer, og med en overnatting økes grensen til 6000 kroner. Dette gjelder selvfølgelig også om du bestiller varene fra en svensk butikk! Dette er helt lovlig uttaler underdirektør i Tolldirektoratet Toril Hagen. Ikke alle postkontorer er aktuelle for dette, - det må være et "postcenter", et vanlig postkontor duger ikke. Jeg har brukt postcentrene i Strömstad og i Tanumshede. Disse er ikke åpne på lørdager, jeg tror dette gjelder postcentrene generelt. Ellers opbevares Poste Restante i Sverige i 30 dager så langt jeg har erfart. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Ellers opbevares Poste Restante i Sverige i 30 dager så langt jeg har erfart. ISJ - der gikk jeg i baret. Igjen ... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Lars H. Svart 6.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2004 ISJ - der gikk jeg i baret. Igjen ...Leste du ikke at jeg skrev 1 måned da jeg siterte fra artikkelen Hi, hi! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bliss X Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Hva med svensk moms? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.September.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2004 Hva med svensk moms?Skal du ha det gratis Lasse? Er varene fra svensk butikk blir det jo svensk moms, men hvordan det blir med varer fra f.eks Tyskland får de som har erfaring med slik handel uttale seg om. Det sto det ikke noe om i artikkelen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PanPan Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 ...og svensk postnr. katalog kan du laste ned herfra og med litt kløkt finner du postkontor/centre som passer deg geografisk. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Skal du ha det gratis Lasse? Er varene fra svensk butikk blir det jo svensk moms, men hvordan det blir med varer fra f.eks Tyskland får de som har erfaring med slik handel uttale seg om. Det sto det ikke noe om i artikkelen. Lars H. Da betalar man tysk moms, man kan bara slippa moms om man handlar fra ikke EU-land ! Dvs import utanför unionen (import fra Norge er dock undantaget!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
PanPan Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Hva med svensk moms?Ingen svensk moms på postsendinger fra EU-land som du henter i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Da betalar man tysk moms, man kan bara slippa moms om man handlar fra ikke EU-land ! Dvs import utanför unionen (import fra Norge er dock undantaget!) Nei men kjære deg, Gunga Din, det er jo toll og avgiftsfrihet mellom landene i EU! Momsen på tysk vare betales ved kjøp i Tyskland, ingen toll eller avgift påløper i Sverige når varen kommer dit! Ikke sannt? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Skal du ha det gratis Lasse? Er varene fra svensk butikk blir det jo svensk moms, men hvordan det blir med varer fra f.eks Tyskland får de som har erfaring med slik handel uttale seg om. Det sto det ikke noe om i artikkelen. Lars H. Ikke gratis, men jeg ser for meg at jeg kanskje nå endelig skal klare å få tak i et slikt til kr 1.999,- Har jo holdt på med det noen år nå uten å lykkes Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Det felles indre market har nå kommet så langt at man betaler moms da hvor man handler. Helt vanlig. Ingen greier ved grensen. Tax-free shopping for folk bosatt utenfor finnes imidlertid fortsatt, men du må gå til disse Tax-Free-Refusjonsstder, og de tar jo sin del. Du får ikke lenger momsen refundert 100% ved å gå tilbake til butikken ved ditt neste besøk - min erfaring ihvertfall. Får jeg egentlig refundert momsen når jeg handler i Oslo og drar hjem til Akershus Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Det er möjligt jag har feil, men jag har aldrig lyckats kjöpa något på eksport i annat EU-land! Da hade det varit möjligt o kjöpe exempelvis en ny Bavaria momsfritt....... (Det er möjligt om den går utanför unionen.........tar jag den intill Sverige så måste jag 'tulla' in den..........................alternativet er om den er skattad/momsad i Tyskland, da er det bara att segla hem den! ) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
PanPan Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Det er möjligt jag har feil, men jag har aldrig lyckats kjöpa något på eksport i annat EU-land! Da hade det varit möjligt o kjöpe exempelvis en ny Bavaria momsfritt....... (Det er möjligt om den går utanför unionen.........tar jag den intill Sverige så måste jag 'tulla' in den..........................alternativet er om den er skattad/momsad i Tyskland, da er det bara att segla hem den! ) Nei og atter nei! Når du som bosatt i EU-land handler en vare i et annet EU-land kjøper du den til samme pris som alle gjør i det EU-landet du kjøper varen. Da tar du den med "hem til fosterlandet" og alle avgifter av enhver art er betalt i landet du kjøpte varen. Ergo: du får ingen Bavvaria momsfritt! Og ikke har du tenkt å kjøpe en Bavvaria heller, kjenner jeg deg rett! Eller er du totalt sinnsforvirret i kveld? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Hej Panpan ! Det er ju det jag skriver.......akk vad du själv skriver! Bare ett förtydligande.......... när vi skriver 'tulla' in varer så inbegriper det tullavgift+moms+ev andra avgifter alle desse 'gebyrer'/avgifter kalles i folkmun för 'tull' tullavgiften er borttagen mellan EU-land ! men moms måste betalas i ursprungslandet............ Men skall du ut o segla, o seglar ut ur unionen, så kan du få båten 'på eksport' (dvs utan dessa avgifter) skulle du sedan segla hem til 'fosterlandet' så kommer svenske tullen kräva att du 'tullar' in båten! Du kan aldrig få tilbake momsen om du eksporterar fra ett EU-land til ett annet EU-land ! vilket du kan, som Andreas skriver, fra ett land utanför unionen (Norge undantaget!) eller del av momsen, du får aldrig tilbake allt, tror det er ca 70% av erlagd moms som refunderas! Ikke något styggt sagt om Bavaria, dom har fine motorer o rigg Men det har blivit lite OT ! Det store spm måste ju vara om man som nordman kan ju kjöpe på eksport i exempelvis Tyskland o sende dette til en Postrestante adress i Sverige! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
PanPan Svart 6.September.2004 Del på Facebook Svart 6.September.2004 Hej Panpan ! Det er ju det jag skriver.......akk vad du själv skriver! ...Huff...nå ble jeg så ivrig at jeg ikke fikk med meg hva du egentlig skrev!! Sorry! Men skall du ut o segla, o seglar ut ur unionen, så kan du få båten 'på eksport' (dvs utan dessa avgifter) skulle du sedan segla hem til 'fosterlandet' så kommer svenske tullen kräva att du 'tullar' in båten! Du kan aldrig få tilbake momsen om du eksporterar fra ett EU-land til ett annet EU-land ! vilket du kan, som Andreas skriver, fra ett land utanför unionen (Norge undantaget!) eller del av momsen, du får aldrig tilbake allt, tror det er ca 70% av erlagd moms som refunderas! Helt enig, åhh hva jeg er enig! Ikke något styggt sagt om Bavaria, dom har fine motorer o rigg Ja, motoren er vel svensk, og aluminium til masten kan være norsk? Det store spm måste ju vara om man som nordman kan ju kjöpe på eksport i exempelvis Tyskland o sende dette til en Postrestante adress i Sverige! Nei det går ikke etter loven vil jeg tro! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Du kan aldrig få tilbake momsen om du eksporterar fra ett EU-land til ett annet EU-land ! vilket du kan, som Andreas skriver, fra ett land utanför unionen (Norge undantaget!) eller del av momsen, du får aldrig tilbake allt, tror det er ca 70% av erlagd moms som refunderas! Er usikker om det er et språkproblem her.... Jo, dersom du med bosted i Norge handler noe i Tyskland kan du få refundert momsen. (Tenker da på tax-free-shopping som turist.) Fordi Norge IKKE er med i EU. Slik var det ihvertfall i påsketiden iår Og dersom du bestiller noe til levering med posten f eks så får du det levert uten utenlandsk moms men må betale norsk moms. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 hmm.. Gir meg ikke så lett Hva vil skje hvis jeg f.eks handler en vare på en nettbutikk lokalisert i Langtvekkistan, og får pakken sendt til Poste Restante Strømstad? Vil den automatisk bli tollekspedert og svensk moms (og annet svineri) lagt til slik at jeg må åpne lommeboka på posthuset når jeg henter pakka? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Har brukt den der en del. Kjøper duppeditter og får de sendt ""Poste Restante" Strømstad. Har ikke reflektert om hvorvidt det er penger å spare, men jeg sparer en masse tid. Eksempel: VSR-rele ble bestillt fra Ital Nordic på Orust, og ble hentet i Strømstad to dager senere. Skulle det gått gjennom det gjennomrasjonaliserte norske postvesenet, hadde det tatt en måned. Det kan være litt vrient dersom det skal betales i oppkrav. Det kan ikke betales på postkontoret, men i betalingsenteret, som i Strømstad er gjemt bort mellom epler og øl på burk i Konsum. Men, tar man 13:00 fra Sandefjord ligger den en time i Strømstad. Da rekker man, med rask gange, akkurat Konsum, Posten og Systembolaget. Forutsattt at man ikke kommer på egen kjøl da. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
PanPan Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Hva vil skje hvis jeg f.eks handler en vare på en nettbutikk lokalisert i Langtvekkistan, og får pakken sendt til Poste Restante Strømstad?Hvis Langtvekkistan ligger innenfor EU: ingen toll og avgifter. Langtvekkistan utenfor EU: toll og moms etter de regler som gjelder i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Hej Lasse o Andreas ! Nu er jag ute på lite tunn is....... men kjöper ni (som nordmenn) saker i Tyskland og skickar til adress i Sverige, så har ju sakerna ikke lämnat unionen.......alltså bör det ju vara moms, tysk moms på dessa..........det er möjligt, men det er detta jag ikke vet, att ni skulle kunna få momsen refundert i Svinesund, när sakerna lämnar unionen ! Att få sakerna momsfritt sända till postrestante-adress i Strömstad bara för att ni säger er vara nordmenn, det tror jag ikke fungerer ! (kansje någon vet ! ) Da skulle ju jag oxo kunna oppgi att jag er nordmann, för även jag kan ju utnyttja post-restante/Strömstad ! Dom gånger jag handlat Taxfree-global-refund har varit när jag varit utanför unionen, då får man tilbake del av momsen på flygplatsen när man visar att man tar sakerna ur landet......... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
OT-flyktning Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Hej Lasse o Andreas ! Nu er jag ute på lite tunn is....... men kjöper ni (som nordmenn) saker i Tyskland og skickar til adress i Sverige, så har ju sakerna ikke lämnat unionen.......alltså bör det ju vara moms, tysk moms på dessa..........det er möjligt, men det er detta jag ikke vet, att ni skulle kunna få momsen refundert i Svinesund, när sakerna lämnar unionen ! Att få sakerna momsfritt sända till postrestante-adress i Strömstad bara för att ni säger er vara nordmenn, det tror jag ikke fungerer ! (kansje någon vet ! ) Da skulle ju jag oxo kunna oppgi att jag er nordmann, för även jag kan ju utnyttja post-restante/Strömstad ! Dom gånger jag handlat Taxfree-global-refund har varit när jag varit utanför unionen, då får man tilbake del av momsen på flygplatsen när man visar att man tar sakerna ur landet......... Ok, skjønner - leste ikke nøye nok Er ikke på tykk is lenger jeg heller: Hvis det sendes fra DE til SE og ikke spesifiseres noe spesiellt så blir det tysk moms og ingen svensk. Det er et indre market og det blir like mye momskrøll som mellom Oslo og Akershus. At de har forskjellige moms-prosenter spiller ingen rolle - det er konkurransefortrinnet til det land som har lavest sats. A) Hvis du handler ved personlig fremmøte (turist) i EU og dokumenterer at du er bosatt utenfor EU kan du få taxfree skjema. Dette stemples når du forlater EU (ikke det enkle EU-land) og du kan få refundert MOMS etterpå. Om butikken ligger i Tyskland og de sender for deg til Strømstad fordi bilen er allerede full med unger spiller ingen rolle. Men du kan ikke vente ubegrenset før du henter saken i SE. Og du må som skrevet innom tollen på Svinesund for å få kvittert eksporten. Før i tiden var det til og med mulig (hvis jeg har forstått det riktig) å få det sendt fra butikken rett hjem til din dokumentert utenlandsk adresse - da er det butikken som dokumenterer at det eksporteres. Men alt dette bare for deg som turist, dvs personlig fremmøte i butikken. Og siden det har blitt så mye mindre taxfree-shoping - fordi de fleste turister er jo fra innenfor EU - så har mange butikker sluttet å håndtere dette selv. Dette innbærer at du må hente momsen på disse spesielle TaFree-stedene, og de beholder jo en del. Før kunne en gå tilbake til butikken neste gang (innenfor noen få år) og få HELE momsen tilbake. Nå blir det mer synsing: B) Hvis du bestiller hjemmefra med levering til Strømstad fra Tyskland f eks så betaler du tysk moms. Du importerer ikke - det er et market. Og du er privatperson. Opptrer du som bedrift kan du sikkert ha avtaler med tollvesenet slik at du bare er speditør fra SE til NO. Og om poste restante da er veien å gå tviler jeg på. Da blir det import fra EU til NO. Men det vet jeg lite om. C) Bestiller du fra Langtvekkistan til Strømstad importerer du fortsatt til Sverige men fra utenfor EU. Langtvekkistan leverer momsfritt, men SE vil ha moms. Hvordan det fungerer i Posten der vet jeg ikke. Ellers burde det være som B) Hva med å bestille fra Norge (24% moms) med leveringsadresse poste restante til et lav-moms-land før man drar på sydentur, f eks? Noen som har prøvd? Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 hmm.. Gir meg ikke så lett Hva vil skje hvis jeg f.eks handler en vare på en nettbutikk lokalisert i Langtvekkistan, og får pakken sendt til Poste Restante Strømstad? Vil den automatisk bli tollekspedert og svensk moms (og annet svineri) lagt til slik at jeg må åpne lommeboka på posthuset når jeg henter pakka? Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke spør Gunga om å benytte hans svenske adresse? Han er jo stadig vekk i Tønsberg med både båt og bil. Nå mener jeg ikke at mannen må kjøre semitrailer søkk lasta med båt utstyr, men hvis det er en duppedings som ikke er for stor. Hvorfor ikke spørre? Jeg driver sånn for en båt gal polakk og kameratene hans. Han bestiller,jeg bringer. Virker fint. Og alle er glade. Sitér dette innlegget Link to post
Seileren Svart 7.September.2004 Del på Facebook Svart 7.September.2004 Hei Prøvde å få en bom produsert og kjøpt i Sverige inn til Norge med tax-free avtale i vår. Ble opplyst av tollere i Svinesund at det ikke var Tax-free deal mellom land i norden. mvh Seileren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.