Jump to content

Tollfri netthandel via Sverige


Lars H.

Recommended Posts

Hei

 

Prøvde å få en bom produsert og kjøpt i Sverige inn til Norge med tax-free avtale i vår. Ble opplyst av tollere i Svinesund at det ikke var Tax-free deal mellom land i norden.

Det er mulig det, men da må det bare gjelder denne spesielle turist-saken. Ellers er det vel lov i alle WTO-land at eksporterer du noe så betaler du ikke slike avgifter, importerer du noe som kommer de lokale avgiftene inn.

 

Hadde du gått tjenesteveien hadde du nok sluppet svensk moms, men betalt norsk moms. Jeg har selv importert min båt fra svensk forhandler - uten svensk moms men med norsk moms. Samt noen få prosent toll siden produsert i USA. Denne saken ble noe senere til og med undersøkt detaljert av tollvesenet (siden de foretok  det på alle privatimporterte båter i dene perioden) og det var helt i orden.

 

EU må da tydeligvis opptre som et 'land' i denne sammenhengen. Tilsvarende gjelder sikker også for USA.

Link to post
Share on other sites

Joda, men her var det snakk om tax-free, altså vare solgt på eksport FRA Sverige (uten svensk mva) til Norge som man ønsker å ta med seg som en del av den tollfrie kvoten. Det går ikke.

 

Handle på eksport i Tyskland for å ta med seg inn i Norge som "reisegods"/tollfri kvote skal derimot gå bra, men jeg er usikker på hvordan dette foregår i praksis med papirer o.l. Hvis man kombinerer dette med å frakte varene til Sverige blir det jo svært interessant, slik at man fysisk slipper å møte opp i butikken i Tyskland.

 

Hvis noen har fått til noe slikt er jeg svært interessert i å høre om det.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Joda, men det er liksom litt greiere å ta dette på Svinesund enn i Gelsenkirchenerstrasse, for å si det slik  :lol:

Det er ingen i Gelsenkirchenerstrasse som gjør det. Det går bare ved utreisen av EU - yttergrensene. Selv om du handler i DE så er det tollstasjonene i Fredrikshavn som må stemple (dersom du kommer hjem med ferjen derfra).
Link to post
Share on other sites

Joda, men må jeg ikke få med meg noen papirer fra butikken sammen med varene? Butikken vil neppe selge på eksport før de har sikret seg at de får tilbake papirene på at varen virkelig er eksportert? Hvordan fungerer dette i praksis?

 

Noe av poenget var liksom å slippe å fysisk reise til Tyskland, men hente varene poste restante i Strömstad for så å ta de inn til Norge som reisegods.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

På den andre siden; hvis man bare ønsker å betale moms en gang, er det ikke umulig å importere varer fra  f.eks Sverige uten svensk moms. Hvis du ikke treffer en hyggelig selger som er villig til å selge deg (som privatperson) varene uten moms trenger du et firma å importere varen(e) til. F.eks et ANS. De fleste av dere som har fruer som driver med Tupperware, Miranda's etc har et ANS i huset. :smiley:

 

Norsk moms må selvfølgelig betales til statskassa når pakken hentes.

Link to post
Share on other sites

Joda, men må jeg ikke få med meg noen papirer fra butikken sammen med varene? Butikken vil neppe selge på eksport før de har sikret seg at de får tilbake papirene på at varen virkelig er eksportert? Hvordan fungerer dette i praksis?

Du får en lapp stiftet til kassalappen hvor du skriver på dine vitale data, så som adressen, passnummer etc og tollen kvitterer for eksport ved enten Langtvekkistans landsgrense eller EUs yttergrense. Du betaler momsen som landets innbyggere. Bortsett fra denne lappen gjør butikken ikke noe særlig.

Først når tollen kvitterer eksporten - med kontroll av pass osv - kan du ta denne kvitteringen og gjøre en av 2 ting:

 

Hvis denne lapp er denne typiske TAXFREE FOR TOURIST (TFT) -lapp så kan du oppsøke et sånt TFT-sted, f eks resepsjonen på ferjen fra DE eller DK til Norge. Og med tollens stempel på lappen får du utbetalt en del av den utenlandske momsen, men ikke alt. Resten bruker TFT for å ordne opp på vegne av deg med butikken.

 

Uansett om denne lapp er fra TFT eller bare butikkens egen kan du ved ditt neste besøk i denne butikken levere lappen i butikken. Da får du hele momsen tilbake (*)

 

Leverer du ikke lappen noen sted - eller får den ikke kvittert - så er det et helt vanlig salg for butikken. Eksport blir det først for dem når eksportkvitteringen kommer tilbake.

 

Noe av poenget var liksom å slippe å fysisk reise til Tyskland, men hente varene poste restante i Strömstad for så å ta de inn til Norge som reisegods.

 

GeirKS

Uten reise til Tyskland ingen reisegods fra Tyskland. Og reisegods fra SE finnes ikke som en annen lenger oppe skrev.

 

Men helt vanlig import fra Sverige uten svensk moms men da også med full norsk moms finnes selvfølgelig: alle importører driver med slik. Og jeg også da jeg importerte båten. Men det er da ikke reisegods - som medfører at man får utenlandsk moms tilbake uten å måtte betale norsk moms

 

 

(*) Men akkurat med dette har en god del butikker sluttet, da går det bare TFT-veien. Antagelig fordi det har blitt færre turister (fra utenfor EU) som har rett til momsrefusjon.

Link to post
Share on other sites

Hei !

Siden jeg er bosatt utenfor kongeriket og i et land uten moms så kjenner jeg litt til hvordan dette fungerer.

 

Alt man kjøper hjemme i Norge og som man skal ta med seg ut av landet, det får man enkelt og greit refundert momsen på. På tollvesnet .no ligger det er skjema som brukes for nordmenn bosatt på Svalbard og og i utlandet, dette fylles ut av butikken og stemples av tollvesnet ved utreise(på flyplassen eller annen grenseovergang). Man sender så skjemaet (som må være stemplet av Tollvesnet) tilbake til butikken og krever momsen refundert. Dette fungerer helt utmerket. I Norge er det butikken som refunderer momsen og legger dette skjemaet i sitt momsregnskap. Man har en frist på 30 dager til å ta med varen ut av landet, etter at man har kjøpt den. Flybilletter eller annen relevant reisedokumentasjon må også fremlegges og varen må som oftest vises for tillvesnet.

 

Dette må ikke forveklses med dette "Taxfree for Tourist" systmet som kun gir deg halve momsen refundert.

 

Det samme gjelder forøvrig når jeg betiller varer levert til meg fra Norge, null moms.

 

Om dette lar seg gjøre til en syden adresse, ja hvorfor ikke. Det er jo bare å prøve, men det er jo greit å finne et land som ikke har moms da, og der det jo ikke så mange igjen av.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Man sender så skjemaet (som må være stemplet av Tollvesnet) tilbake til butikken og krever momsen refundert. Dette fungerer helt utmerket. I Norge er det butikken som refunderer momsen og legger dette skjemaet i sitt momsregnskap. Man har en frist på 30 dager til å ta med varen ut av landet, etter at man har kjøpt den.

Ja, det glemmte jeg å nevne siden jeg aldri gjør det slik: Du trenger ikke å levere det stemplete skjema personlig i butikken ved neste besøk, du kan sende det i posten.
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Akkurat nå var denne saken i Forbrukerinspektorene på NRK1. Ihvertfall deler av det.

 

Var egentlig ikke noe særlig nytt utover det som ble diskutert over. Selv om jeg fortsatt/ikke lenger er sikker på hvor du betaler moms dersom varen kommer fra utenfor EU til SE. Jeg mener egentlig at det svenske postkontor må kreve svensk moms, men kanskje det er ikke tilfelle dersom avhenteren bor utenfor EU.

 

Og dersom vareverdien er under kr 6000 må du heller ikke svinge innom tollen på Svinesund for å betale norsk moms. I dette tilfelle er det virkelig momsfritt uten at du er turist utenfor EU. Hvis varen kommer fra et annet EU-land til SE så betales moms i forsendelseslandet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Reiser til Sverige i helga og kjøper ei gearkasse som jeg skal betale SEK 25000,- for. Gearkassa er ny og selges av en VP forhandler i G'borg. Jeg akter å momse inn i Norge, men vil gjerne få refundert den svenske momsen. Hvordan forholder jeg meg? Er det spesielle ting jeg må huske på for å få refundert svensk moms i ettertid?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er å avklare det med forhandleren i Sverige. Han bør gi deg en momsfri faktura som du kan legge frem hos tollen. At du muligens må betale svensk moms først - mot en separat kvittering er mulig. Mot denne kvitteringen og eksportkvittering så bør forhandleren gi deg tilbake svensk moms etterpå.

 

Men så vet jeg ikke hvor Sverige står i EUs moms-system. De fleste land er vel med i den ordningen at man betaler moms der hvor man kjøper og så blåser man i hvor mange grenser varen passerer etterpå. Derfor er en del forhandlere ikke lenger interessert i å ta på seg hele momsrefusjonsmikkmakk og selger enten med lokal moms eller ikke i det hele tatt. (Kommer selvfølgelig an på for hvor mye du handler...)

 

Det eneste som står igjen for oss vanlige dødelige og det er "TaxFree for tourists". Men jeg tviler på at en girkasse går under dette....

Link to post
Share on other sites

Møbelforhandlerne i Strømstad som nærmest har (hadde) ukentlige leveranser til Østlandsregionen kan alt om dette.

På grensen må du dokumentere betalt moms i Sverige, i prinsippet fylle ut dokumenter og legge ved kvittering for betalt moms, få denne refundert og betale tilsvarende moms til Norge.

Praksis synes jeg har variert noe opp gjennom årene.

Det sikreste er nå å ta en telefon til tollerne ved Svinesund og spørre hvordan du skal forholde deg.

God tur.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...