los Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Oistein81 skrev On 16.7.2010 at 10.26: Men hvor lang og tykk kjetting trenger jeg? vil en kortlenket kjetting på 2meter, 10mm og 4.4kg holde? Skal i tillegg bruke et 12mm blytau på 30 meter. Jeg bruker 7,5 kg med kjetting.Dette for at det for meg ,ved fiske på store dyp, er viktig at kjettingen er tyngre enn ankeret.(Dette har med opptrekking av ankeret på) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Hvis jeg forstår tabellen og kommentarene riktig: Opptil 23fot og 2,9 meters bredde: 5kg Bruce med 2,6 meter 6mm kjetting. Dette for vind opptil 60mph på skjermet sted med god bunn. Sjakkel må være passende i bredden, eller bygges inn med skiver så du ikke får en knekk. Tauet må være elastisk og tilstrekkelig til å gi en avlastende effekt.(bølger) Gå opp en størrelse ved uvanlig stort overbygg. (jeg anbefaler bruk av daumann, men kjetting om du har vinsj) http://www.isealife....chor%20page.htm Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Nå kjenner jeg ikke de tabellene men vi har brukt 10 og 15kilos på 5-6tonn tunge båter som akteranker uten kjetting i flere år og det har fungert helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Tasle Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Blåser litt liv i denne tråden . Kun som en kuriositet har jeg laget en liten ankerkalkulator på http://tore.aasli.no/boats/anchors . Men ta det som det er, kun til orientering og ikke som en fasit. Kalkulatoren tar ikke hensyn til bunnforhold, vind- eller strømforhold eller type anker / dregg. Altså: med alle forbehold! Men den kan kanskje være et hjelpemiddel til å fundere litt videre på Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Enig med Ojda, gå for 7,5 kg. Hadde selv en liten seilbåt for 15-20 år siden (Johnson 26), og med et slikt, samt 5m kjetting, lå vi støtt. Opplevde aldri noen ubehageligheter, og vi lå mye på svai. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.