Jump to content

Hvor tungt Bruce anker trenger jeg?


Oistein81

Recommended Posts

Sakset fra en artikkel i baataktuelt.no:

 

Hvor tungt anker?

Båtvekt Ankervekt

500 kg 5,0 kg

1000 kg 7,5 kg

1500 kg 8,7 kg

2000 kg 10,5 kg

3000 kg 12,0 kg

4000 kg 13,0 kg

 

Kilde: Germaniscen Lloyd

 

Tallene referer til anker og en båt som ligger for svai. (Uten feste mot land. Ligger du med landfeste bør vekten dobles, minst.)

Velger du paraplydregg, bør vekten dobles. En dregg som veier mer enn 15 kilo, pluss 15 kilo kjetting, er imidlertid ikke direkte lett å hanskes med. Dansken Jan Ebert anbefaler 0,5 kilo ankervekt per fot båtlengde. Eberts tommelfingerregel innebærer at en 20 fots båt bør ha 10 kilos anker.

 

Holdeevnen til de forskjellige typene med vekt på om lag 8 kilo.

• Stokkanker:

Holder ca. 175 kilo i leire og 60 kilo i grus. Stort, gammeldags og vanskelig å stue bort. Brukes mest på tradisjonelle skøyter og skuter med ankerspill.

• Ploganker:

Holder ca. 500 kilo i leire og 350 kilo i grus. Lett å stue i et beslag med ankerrulle på baugen eller hekken.

• Danforth-typen:

Holder ca. 450 kilo i leire og 260 kilo i grus. Finnes i lettvektsutgaver i aluminium. Tar stor plass.

• Paraplydregg:

Holder ca. 80 kilo i leire og 30 kilo i grus. Billig og tar liten plass om bord.

 

Kilde: Joachim Schult: Alt om motorbåten

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Fant også denne artikkelen med litt andre tall:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/E2912856B1FBCD59C125761800481265?OpenDocument

 

For Bruce anker:

Ankervekt Maks båtvekt Ca-pris

5,0 kg 2,0 tonn kr 1425

7,5 kg 3,5 tonn kr 2240

10,0 kg 6,0 tonn kr 2660

15,0 kg 10 tonn kr 3390

20,0 kg 20 tonn kr 5000

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Fant også denne artikkelen med litt andre tall:

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/E2912856B1FBCD59C125761800481265?OpenDocument

 

For Bruce anker:

Ankervekt Maks båtvekt Ca-pris

5,0 kg 2,0 tonn kr 1425

7,5 kg 3,5 tonn kr 2240

10,0 kg 6,0 tonn kr 2660

15,0 kg 10 tonn kr 3390

20,0 kg 20 tonn kr 5000

 

Ok, burde holde med 5kg da. Ser ikke for meg at vi skal ankre opp i spesielt urolige strøk. Blir nok mest blir brukt som et akter anker i gjestehavner ol.

Link to post
Share on other sites

Ok, burde holde med 5kg da. Ser ikke for meg at vi skal ankre opp i spesielt urolige strøk. Blir nok mest blir brukt som et akter anker i gjestehavner ol.

Generelt sett har du bedre hold jo større anker du har, så det er plassenog hva du greier å håndtere som er begrensing. Hvis du først skal bruke et anker - med mindre det er kun for en liten badestopp - ville jeg valgt et tyngre. 10 kg. tror jeg er et bedre valg.

 

 

Trenger man kjetting hvis man bruker en slik ankerline? http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Anker/Ankerline1/

 

Jeg ville hatt 5-6 m. med kjetting bl.a. for å unngå at tauet skades. Muligens ville jeg heller ha valgt et vanlig synketau + et lodd som senkes ned på tauet (sk. dødman) fremfor blytau.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trenger man kjetting hvis man bruker en slik ankerline? http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Anker/Ankerline1/

 

Dette tauet veier mindre enn kjetting men sammen med en dømann synes jeg at det er helt greit.

 

Jeg benytter stort sett en dømann (7 kg paraplydregg) dersom jeg ligger inntil land. Denne gjør mye av samme nytten som kjetting men gjør det enklere å dra opp ankeret etterpå, men drar først opp dømannen og så ankeret.

 

I tilleg til at ankeret får bedre feste synes jeg at det gir 2 andre fordeler:

 

Båten da har litt fjæring, kan trekke den inn til land for ilandstiging og båten drar seg litt ut fra land.

 

Ankertauet går da dypere slik at risikoen for at andre skal kjøre over det og få det i propellen blir mindre.

Link to post
Share on other sites

På 2,2 ton seilbåt bruker jeg 7,5kg Brucekopi, fem meter kjetting, tau med blyinnlegg samt en god daumann. Det holder greit det, men har også et annet anker i tillegg for sikkerhets skyld, men ikke (måttet) brukt det enda. Til min skjærgårdsjeep ca 1000kg holder en 5kg Brucekopi med tre meter kjetting bra.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom båtvekt og ankerstørrelse. Burde ikke båtens vindfang være minst like viktig. Bør ikke også anker med kjetting holde bedre enn anker med tau? Kjettingen veier fort langt mer enn ankeret og virker vel da effektivt som daumann? Eksempel: 10 kg anker med 50m 6mm kjetting. Kjettingen veier da ca. 40kg, eller 20kg dersom halve lengden er ute.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom båtvekt og ankerstørrelse. Burde ikke båtens vindfang være minst like viktig.

Er enig her, vindfanget spiller stor rolle på valg av anker om en har stort vindfang... Vindkraften er dimensjonerende i mange tilfeller.. Båtens vekt virker rett ned at i vindstille, og det krever ikke rare ankeret og holde den der... Men får en vind så kommer horisontale krefter inn i bildet som en må ta høyde får.. Kraften som da virker er at vindfanget har sitt bidrag og båtens vekt vil også få en horisontal komponent på grunn av sin egenvekt... Så dette blir en sum av krefter, hvor både båtens vekt og vindfanget og styrken spiller inn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bare jeg som reagerer på at du vil kjøpe det billigste av det billige ankeret - en brucekopi fra Biltema?

 

Tenkt over kvaliteten i støpen, bruddstyrke og balanse i ankeret? Etter prisen å bedømme kan det være benyttet

"Kina-stål" (Uttrykk fra den gang formann Mao krevde rapporter med høy produksjon. Alt som kunne smeltes ble

blandet i stålet.)

 

Det er faktisk en grunn til at noe koster mer...:

Et anker skal du ha et helt liv og du og båten din skal ligge trygt. Ikke kjøp noe ræl.

 

(Den tidligere båten min forliste i fjor fordi en underleverandør hadde byttet kjetting-merke uten å varsle sine kunder. Kjettingen holdt en sesong og røk, mot tidligere 3 sesonger (da ble den byttet - da uten synlige skader og uten å ryke.)

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruk denne: http://www.isealife.com/Bruce%20Anchor%20page.htm

Dvs. 7,5 kilo på 27 fot, 3tonn motorbåt. Jeg bruker 5kg da vi ikke ligger under ekstremforhold.

Har 50meter blytau og bruker ca.6kilos daumann 3-4meter ned på lina.

Har aldri løsnet, men overnatter ikke i kuling på utsatte steder.

Bruker kun ankeret på akterspeilet ved fortøyning mot land.

Ikke ankervinsj. kjøpt på Biltema. Kan vanskelig forestille meg

å ligge under forhold som kan bøye dette ankeret, men vær oppmerksom på

at iallfall for 5 år siden da jeg kjøpte mitt, var det litt forskjell i formen

på ankrene. tok et som var "midt i mellom".

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tenkt over kvaliteten i støpen, bruddstyrke og balanse i ankeret? Etter prisen å bedømme kan det være benyttet

"Kina-stål" (Uttrykk fra den gang formann Mao krevde rapporter med høy produksjon. Alt som kunne smeltes ble

blandet i stålet.)

 

Nå er det noen uker siden formann Mao takket for seg og en del har skjedd i Kina siden den gang. Ikke minst hva angår stålproduskjon for de er vel idag verdens klart største produsent av stål og en del går også til eksport så noe har de nok lært, kanskje sågar av oss verdensmestere her på berget.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei Øistein.

 

Jeg har også en draco 20 DC. jeg bruker 7.5 kilos bruce-kopi med 5 meter kjetting og vanlig synketau (ca 40 m), gjerne sammen med en tung stein i et tau som daumann.

Dette bruker jeg når jeg fortøyer ved hytten vår, der det kan være en god del vind, strøm og bølger.

Det har holdt helt fint sålangt, og jeg kommer til å bruke det igjen når vi skal på ferietur senere i sommer.

Link to post
Share on other sites

Burde ikke båtens vindfang være minst like viktig.

Sevsagt, men det er som regel en viss sammenheng.

 

Bør ikke også anker med kjetting holde bedre enn anker med tau?

Helt enig i det, på min seilbåt bruker vi kjetting men der har vi el. vinsj. For en mindre båt uten ankerrulle og vinsj og man må hive og hale for hånd er nok tau det beste.
Link to post
Share on other sites

Ikke greit å bli klok på dette.

Gjør som jumbo, sats på 7,5 kg anker med 4-5 meter kjetting.

Det er fortsatt lett og håndtere, ikke spesielt stort,

og med plenty av holdekraft til din båt og bare 100 lappen dyrere en 5 kg.

Jeg har handlet fra Seatronic og er fornøyd med deres Bruce kopier.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Jeg har 3,6 tonn båt, 7,5 kg Biltema brucekopi og to meter 10mm kjetting. Denne kombinasjonen har aldri sluppet taket hos meg i alle fall, enda så billig den er! Og originale Bruce produseres ikke lenger, alt er kopier! Til din 20 foter ville jeg heller kjøpt et 5kg, lettere å håndtere og lettere å stue unna. Og holdekraften er mer enn du noen gang vil få behov for så lenge du ankrer i skjermet farvann (som vi jo alltid gjør for natten).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

5 kg.bruce + kjetting holder i massevis til ditt bruk. :cheers_wine:

 

Tror jeg går for denne løsningen. Tror det holder med tanke på at vi kun skal ligge i gjestehavner. Men hvor lang og tykk kjetting trenger jeg? vil en kortlenket kjetting på 2meter, 10mm og 4.4kg holde? Skal i tillegg bruke et 12mm blytau på 30 meter.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar (uten å være skspert på dette) at en viss lengde kjetting er viktigere på bruce enn på mange andre ankere. Dette pga utformingen og viktigheten av at ankeret ikke røskes opp.

 

Vi har 10 kg bruce og 5 meter kjetting (deretter tau med blu i enden) på en bavaria 32 serilbåt. Det holder som bare det... (ihvertfall foreløbig...) (vurderte sterkt opp mot 15 kg, men vekt med kjetting er allerede nå såpass at jeg er glad det ikke er tyngre når det skal heises opp)

Link to post
Share on other sites

Som det sto under tabellen jeg linket til:

For all drag anchors, maximum holding power is developed when the cable angle at the anchor shackle is 0 degr. to the horizontal. At a cable angle of 30 degr. the Bruce anchor is capable of producing up to 50 % of its holding power comparerd to less than 10 % for other anchors.
.

 

Altså 50% holdekraft ved 30graders trekk. Mot 10% på mange andre. Allikevel selvfølgelig best på horisontalt tekk.

Det er derfor jeg bruker daumann. (+ fjæringen naturligvis)

 

Etter tabellen har de fleste båter større anker enn nødvendig.

Tungt nok å dra på 5kg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...