andersmp Startet 14.Juli.2010 Del på Facebook Startet 14.Juli.2010 Hei, Noen av dere som har en kjapp diagnostikk hva jeg bør se etter? Det er umulig å få en fagmann i disse dager :-) Når den går på tomgang 700-1000rpm, så høres den fin ut. Men så fort jeg prøver å gi på litt, 1500rpm og oppover - kommer det en mekanisk lyd. Jeg syntes det høres slik ut ihvertfall. Dere hører den så vidt her... Motoren er en 1998 modell Mercury V6 2.0L 135hk. Jeg har også hatt litt trøbbel med den, tregstartet osv. Når endelig det blir borte, så kommer det ett nytt issue. Kan også legge til at her forleden når jeg var ute, så kom denne lyden når jeg ga på for å teste den litt ut i år. (Hadde den i 45 knop i fjord, nå klarte den ikke mer en 30knop + at den lyden kom). Noen tips? Ser ut til at olje får den nok av. Egen tank som går nedover , og jeg fyller på... Jeg tørr virkelig ikke begi meg ut på vannet med denne, og det er litt trist Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Ta ut pluggene og putt tomelen i hullet , sveiv motornrundt, kjenn om det er vakuum i alle 6 hullene. Det er bra vist det er det. Drei motorn rundt så du får ett stempel på topp (og litt over, sånn at det er på vei nedover ) : putt deretter en blyant eller en skrutreker inn i hullet og kjenn om du kan dytte stemplet litt ned, dette er ikke bra (slark i krysspinnen) Eventuelt ta en komp test på alle 6. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Det kan være noe så enkelt som en eller flere defekte tennplugger,det kommer som regel frem under litt turtall/belastning. Sitér dette innlegget Link to post
andersmp Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Ta ut pluggene og putt tomelen i hullet , sveiv motornrundt, kjenn om det er vakuum i alle 6 hullene. Det er bra vist det er det. Drei motorn rundt så du får ett stempel på topp (og litt over, sånn at det er på vei nedover ) : putt deretter en blyant eller en skrutreker inn i hullet og kjenn om du kan dytte stemplet litt ned, dette er ikke bra (slark i krysspinnen) Eventuelt ta en komp test på alle 6. Bernt Hei, Takk for svar. Jeg er ikke mekanisk anlagt, men jeg skal prøve. Hva vil slark i krysspinnen si? Sitér dette innlegget Link to post
andersmp Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Det kan være noe så enkelt som en eller flere defekte tennplugger,det kommer som regel frem under litt turtall/belastning. Jeg har nettopp byttet alle 6 tennplugene... Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Demontering av motor og bytte av stempel og kryspinne . Men sjekk først ikke sikkert det er det, men noen merc har hatt problemer med dette. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Jeg er ikke mekanisk anlagt, men jeg skal prøve. Hva vil slark i krysspinnen si? Det betyr at det er på tide med en større overhaling av motor, kan være alt ifra slitte lager til havarert veiv/råde/stempel.. Kan også legge til at samme test også avslører tilstanden på råde lagre.... OBS "litt" slark behøver IKKE å bety havari på en kald motor VIL det alltid være bittelitt slark pga det faktum at metaller utvider seg når de blir varme + alle deler har visse +/- toleranser på mål, ER du usikker ta kontakt med en kvalifisert mekaniker for den endelig konklusjonen ... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
andersmp Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Det betyr at det er på tide med en større overhaling av motor, kan være alt ifra slitte lager til havarert veiv/råde/stempel.. Kan også legge til at samme test også avslører tilstanden på råde lagre.... OBS "litt" slark behøver IKKE å bety havari på en kald motor VIL det alltid være bittelitt slark pga det faktum at metaller utvider seg når de blir varme + alle deler har visse +/- toleranser på mål, ER du usikker ta kontakt med en kvalifisert mekaniker for den endelig konklusjonen ... Arne Kjetil Det var en større overhaling på motor høsten 2008... Sitter med en faktura på 30.000,- her (fra tidligere eier). Jeg kjøpte båten i Juni 2009 (da var den nesten ikke brukt) - og fikk nesten ikke brukt den selv i fjord. Se rapport fra verkstedet...og det er umulig å få tak i en mekaniker nå :-( Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 (redigert) det er umulig å få tak i en mekaniker nå :-( Begynn med det grunnleggende... Ta ut alle pluggene( pass på å merk hvilken sylinder hver enkelt tilhører ), hvordan ser de ut, er det noen som skiller seg ut ?? ( lys/mørk, avleiringer, metall rester ++ ). Utfør testen som Bernt kom med, roter motoren for hånd, følg med på hvordan stemplet beveger seg, når du ser det blir dratt nedover i sylinderen plasserer du noe ( tre rundstang, grov flatrekker ( OBS forsiktig med plasseringen )) i plugg hullet og press ned, ER det slark VIL du kjenne at stemplet beveger seg litt . Lys så inn i hvert enkelt plugghull for å se på utseende ( farve, hvor mye/lite sot det er, hull ++ ) se etter ting som skiller seg ifra de andre. Ser du noe som kan virke mistenkelig KAN det være verdt å ta av toppene på motoren for å se bedre (nye topp pakninger koster ifølge din kvittering ca 400,- for et sett ).. Ser/føles alt greit ut hadde det vært kjekt med en kompresjons test, ELLER bedre... en lekkasje test. Noe har skjedd, så jeg vil ikke anbefale bruk FØR du vet hva . Det var en større overhaling på motor høsten 2008... Er et par poster jeg savner her, ser ikke at de har byttet råde og krysspinne lagre her... Ser heller ikke noe om råde bolter, mener disse SKAL byttes ved overhaling. Ser også at de har brukt Wiseco stempler.... disse er litt sære ang. oppvarming av motoren ( skikkelig gjennomvarm FØR en begynner å bruke motoren ), ser også ofte at det anbefales "litt" ekstra klaring ved borring pga stemplene utvider seg litt anderledes en de originale stemplene ( trang borring og stemplene setter seg lett...) Var også en treg mekaniker , utbytting av ET stempel tar 7,0 timer + 0,5 t ekstra pr stempel = 9,5 t ( ifølge Mercury ... ) Arne Kjetil Redigert 14.Juli.2010 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
andersmp Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Hei, Og takk for tips! Jeg har nå skrudd ut alle plugger og sjekket med en skrutrekker, ingen slark der. Og det er jo bra. MEN! Cylinder 2 gir ikke vakuum, det gjør de andre. Hva kan dette da komme av? Ser jo også at verkstedet faktisk har utført service på cylinder 2...... :-( Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 MEN! Cylinder 2 gir ikke vakuum, det gjør de andre. Hva kan dette da komme av? Ser jo også at verkstedet faktisk har utført service på cylinder 2...... :-( Høres ikke bra ut... noen mulighet til å få tatt en komp test ?? eventuelt invester i noe slikt ... MEN hvis det er NULL vakuum/trykk på denne sylinderen kan du nok skru av toppen på gjeldene sylinder rekke, den må av uansett , ta gjerne noen bilder .... Hvordan så pluggen til #2 ut, skilte den seg noe ut ifra de andre, lysere kanskje ?? Tror nok du også må ta av og gå igjennom forgasseren som skal fore #2... har en mistanke om at verkstedet konkluderte feil ved forrige reparasjon da de utelukket forgasserne... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
andersmp Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Jeg skal prøve å få til en kompresjonstest, men som sagt. Er ikke lett å få tak i faghjelp på denne tiden. Hvordan bruker jeg Biltema saken? Jeg kjøper den i morgen jeg - om jeg finner ut hvordan den virker. ..og det merkeligste, pluggen til #2 så helt normal ut. Identisk med de andre. Forgasser og slikt - det har ikke jeg kompetanse til å forsøke å gjøre selv. Kan ikke du bare ta turen til Moss ? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Skjæring Bernt Sitér dette innlegget Link to post
andersmp Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 (redigert) Dette lukter dyrt. Droll: Jeg glemte å si, utifra plugghullene - så var alle (bortsett fra #2) sotete. #2 var mer "blank" en den var sotet. KAN det her være at verkstedet har gjort en slett jobb? Det er riktignok en stund siden, og jeg kan ikke bevise at jeg har brukt motoren minimalt i ettertid. Redigert 14.Juli.2010 av andersmp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Det kan være dårlig arbeid siden du kan bevise att det var sammme sylinder. men å få noen til å innrømme det er nok langt vanskeligere. Ps det kan være defekt topppakning og da ! Testern du kjøper skrur du inn i plugg hullet også vrir du på startern , deretter så leser du av verdien på skalan, samenlingn med de andre . Men måle enheten er jeg litt usikker på men tallet skal være rundt 20 mener jeg. Å skru av topplokket klarer du : vist du tar ett bilde så kan vi si mer om skaden! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
andersmp Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Greit, jeg stikker på Biltema i morgen og prøver dette. Hvis jeg ikke får lik verdi, er det da topppakningen? Lokket er da selvsagt der pluggene sitter? Må jeg ta høyde for noe hvis den skal av? Takk igjen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 (redigert) Hvis jeg ikke får lik verdi, er det da topppakningen?Kompresjonen på en motor bør være så jevn som mulig, som grunnregel tillates 10% variasjon imellom høyeste og laveste sylinder, større variasjon tyder på et problem. Og dessverre tror jeg ikke ditt problem kun er en defekt topp pakning, men det er lov å håpe... Lokket er da selvsagt der pluggene sitter? Må jeg ta høyde for noe hvis den skal av? Er det "lokket" ja, hver topp er festet med 12 bolter. Er mulig du må løsne litt på coil plata for å komme til. Er mulig du kan gjøre deg litt kjent med motoren ved å se igjennom denne tråden på et US forum... tråden starter med en 2L blokk men ble byttet ut men en 2,5L ( samme oppbygning )underveis . Ang. komp måling... er kjekt å vite MEN hvis du ikke kunne kjenne NOE vakuum... tror jeg at du kan spare de pengene og heller ta av toppen med en gang for å se direkte på den eventuelle skaden... Har en stygg mistanke om at du vil finne en meeeget tørr sylinder ( lite smurning pga helt/delvis tilstoppet dyse i forgasser ( gammel feil som ikke ble utbedret fordi verkstedet trodde feilen var oljepumpe drevet ( noe den også var, men ikke BARE.. ) Arne Kjetil Redigert 14.Juli.2010 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
andersmp Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Men, nå er jeg sikkert dum. Men pluggen til sylinder to, var full av olje. Hvorfor var den det? Burde ikke den være helt tørr? Jeg tok ut alle pluggene for 3 dager siden og renset de. Hvilke rettigheter har jeg mot verkstedet ? Det overrasker meg jo litt at de ikke har byttet de delene du stusset på også. Ettersom jeg har fått informasjon via et båtforum, kan jeg ikke akuratt ta det tilbake på de..... Skal prøve å skru av topplokket etterpå, om jeg får det til - så hiver jeg ut noen bilder. HVIS det viser seg at cylinder 2 er skjært, må man da hone/bore + nytt stempel +++ ? ...også bør man jo finne ut grunnen til at det har skjedd. Uff. Trist. Sitér dette innlegget Link to post
andersmp Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 En liten mekaniker visket meg i øret at det kan være at motoren får for lite bensin? At jeg bør bytte bensinpumpa? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Men, nå er jeg sikkert dum. Men pluggen til sylinder to, var full av olje. Hvorfor var den det? Burde ikke den være helt tørr? Jeg tok ut alle pluggene for 3 dager siden og renset de. Var dette før eller etter at motoren begynte med ulydene ?? Var det før bør du kanskje også sjekke over tenninga.. Var det etter er det egentlig ikke så rart.... blir dårlig forbrenning når kompresjonen blir borte... HVIS det viser seg at cylinder 2 er skjært, må man da hone/bore + nytt stempel +++ ? ...også bør man jo finne ut grunnen til at det har skjedd. Kan ikke komme med noe oppskrift FØR skaden har blitt vurdert... kommer helt an på HVA som har skjedd. Er du heldig KAN sylinderen ha overlevd uten stor skader, blir isåfall opprensking, en lett honing og ET nytt stempel. I verste fall KAN det bli snakk om å bytte sylinderforing + nytt stempel ( men ser at Wiseco har .020"/ .030"/ .040"/ .060" ovedim stempler så du slipper antagelig å bytte foring... ) En liten mekaniker visket meg i øret at det kan være at motoren får for lite bensin? At jeg bør bytte bensinpumpa? Alt er mulig... MEN hvorfor #2 sist OG #2 nå ??, holder mere på teorien om en helt/delvis tilstoppet dyse i forgasseren . MEN et service kit ( oem #14360A78 )for bensinpumpa koster ikke mange kronene ,for den ER stor nok såfremt den er i orden... ( blir brukt på motorer opp til 275hk , EFI OG forgasser... ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
andersmp Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 "Var dette før eller etter at motoren begynte med ulydene ??" Det var før ulydene. De var fine, olje på de alle sammen. "Alt er mulig... MEN hvorfor #2 sist OG #2 nå ??, holder mere på teorien om en helt/delvis tilstoppet dyse i forgasseren ." Nå er ikke jeg rakettforsker. MEN, vi avsluttet sesongen i fjord med et mindre havari. Var på vei ut mot engelsviken, i ca 30 knop. Etter nylig å ha fylt bensin - da kom det som om turtallet gikk i topp, og den døde ut. Fikk omsider start, men klarte ikke kjøre lenger en 2-3 minutter av gangen på lav fart. Så redningsskøyta kjørte bak oss, og ga oss starthjelp hele veien. De hevdet bensinfilter, som ble byttet under vinterkonserveringen. I år, så hadde jeg faktisk samme tilfelle. Lå i 3000rpm, så kom den "vine" lyden, og motoren døde. Men fikk startet den igjen, og alt så ut til å være ok - så vi fortsatte turen. Kan dette være noe med forgasseren?` Anyways.. Nå lager den ulyd :-( Sitér dette innlegget Link to post
andersmp Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Da har jeg hatt en fagmann til å se på dette, og det ble ikke gode nyheter. Nå snakket han veldig språk som jeg ikke forstod, men konklusjonen: Cylindere 2 og 4, går ikke i det hele tatt. Prisanslag, et sted mellom 10-20.000,- Jippi, god nyhet å få 4 dager før bilferie i Europa. Takker dere alle for tips.... Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Lå i 3000rpm, så kom den "vine" lyden, og motoren døde. Men fikk startet den igjen, og alt så ut til å være ok - så vi fortsatte turen. Det du beskriver her minner veldig om en skjæring.... Sitér dette innlegget Link to post
andersmp Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Og det var det.... Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 Er en Mercury guru her i trondheim Han overhaler den for deg, rimelig. Tommy Berg. Innehaver av Sørenga Dekk bil og båt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.