Jump to content

Fartsmåler Sumlog II, ny giver evt reparasjon?


mateco

Recommended Posts

Heisann!

 

Kom over en gammal Sumlog II som jeg ville teste for å se om den virket.

 

Bildet nedenfor viser loggen og en giver som jeg tror hører til denne loggen.

 

sumlog2.jpg

 

Giveren har et skovelhjul med to magneter. Jeg tror giveren inneholder et "Read rele" som slutter når magnetene passerer. Dvs. to sluttede signaler for hver rotasjon.

 

Når jeg måler mostand i giveren så viser den konstant 2,4 Mohm uansett om hjulet spinner eller ikke!

 

Ved å bryte/slutte signal til selve instrumentet i en viss fart så stiger knop-viseren!

 

Så til kjernen:

 

Er det mulig å erstatte dette "Read releet" ved å bore ut det gamle og lime inn et nytt??

 

Isåfall, hvor skaffe?

 

Er det mulig å få kjøpt en ny komplett giver, i tilfelle hvor?

 

Takker for innspill!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Jeg byttet et slikt "tunge-element", eller reed rele om du vil, i tilsvarende giver for ca 25 år siden. Det var en kurrant jobb, men dessverre husker jeg ikke helt hvordan jeg gjorde dette nå. Det er for mange år siden :smiley:

Tror jeg tok av nedre del som skovlen sitter på for å komme til dette elementet, eller om innmaten kunne trekkes ut fra toppen? Beklager at jeg ikke husker eksakt.

 

Tunge-elementet var en liten glasskolbe med en bryterarm inni. Denne ga kontakt hver gang magnetene passerte. Tror jeg fikk kjøpt denne "lille glassbeholderen" i en elektronikk forretning. Var bare å lodde inn.

 

Sikkert noen på dette forum som vet hvor man får kjøpt elektronikk deler, type transistorer, motstander, releer, etc.

Redigert av Elektro (see edit history)
Link to post

Hei, og takk for responsen din Elektro!

 

Nå kom jeg på en sak som kanskje kan hjelpe!

 

For noen dager siden så måtte jeg skifte sensor på min nesten nye Antares ankerwinch. (Ny og montert i fjor 2009).

 

På denne er det også en read-bryter som "slutter" når kabilarens magnet passerer.

 

Denne er ca. 20mm lang og en diameter på 6mm.

 

Kan en tilsvarende bores ned og erstatte den eksisterende defekte "Read-bryteren" tro???

 

Eller vil den ikke kunne registrere ved en slik hastighet på brudd/slutning?? (Blir jo litt forskjell på wichens kabilerhastighet og skovelhjul med to magneter og 20 knop!)

 

Noen formeninger!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Jeg er usikker på hva du mener med å bores ned. Tror ikke du skal bore i giveren. Jeg demonterte / tok ut innmaten (tror det var gjennom toppen av giveren) og denne reed-bryteren satt vannrett, rett over skovlehjulet. Siden denne satt vannrett kan ikke lengden på reed-bryteren være lengre enn innvendig diameter på giveren. I tillegg må bryteren sitte rett vei slik at magneten drar kontaktpunktene sammen. Alle typer reed-brytere kan sikkert brukes, under forutsetning at de ikke er for store. Tror ikke hastigheten betyr noe.

Link to post

Heisann igjen!

 

Nå har jeg bora ut giverens "fyllstoff" så godt som det som er mulig! Hele greia er fylt med en hardt fyllstoff som må fjernes for å få plass til en evt. ny Reed-bryter.

 

sumlog22.jpg

 

sumlog23.jpg

(Et elendig bilde, men fikk da korkgulvet i fokus)

 

Så da gjenstår å få skaffa en Reed-bryter til en billig penge. Må evt. bore en større diameter avhengig av bryterens størrelse.

 

Men er ikke så voldsom positiv til at denne transduceren lar seg reparere !!

 

Tips mottas med STOOR TAKK!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
...... kjøp en tilbakemelder magnet .(brukes i dører ved alarm)

Men den store typen , som ett kronestkke.

Bernt

 

Desverre, altfor stor til å få plass i transduceren !!! Dessuten tviler jeg på at den klarer frekvensen AV/PÅ med 2 signaler pr. skovelhjulrotasjon i 20 knop!

 

Men takker for forslaget!! :flag_bp:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Elfa har Reed-relèer.

 

Ellers kan kanskje en Hall-effekt sensor brukes ?

(Ser at det er en luring som har oversatt 'Hall effect' til 'Halveffekt' på norsk. Trodde sikkert 'Hall effect' var den svenske betegnelsen :giggle: )

 

De gode gamle kvikksølvbryterne inneholder ikke kvikksølv lengre, så de heter Tungelementreleer.

 

Muligens noen av disse kan brukes sammen med en magnet, men det må du forske på selv :smiley:

S/Y Surprise

Link to post

Takker for linkene Ingar!

 

Desverre så er det ingen konklusjon på hvordan det gikk med trådstarter. ( fikk han fiksa giveren eller ikke?)

 

Videre så ser jeg at du henviser til ELFA som har en drøssevis med forskjellige REED sensorer!

 

Men hvilken egner seg til mitt forbruk på et skovelhjul til Sumlog II ?

 

Syntes magnetene trakk dårligt fra skovelhjulet, så min nysgjerrighet tok overhånd:

 

sumhjul.jpg

 

På bildet over viser skovelhjulet delt med de to permanentmagnete som små sylindriske metallenheter. Det er et potensiale å flytte de litt nærmere skoveltupp om det skulle være nødvendig.

 

ELFA har, som tidligere skrevet, tungeleementer. Men hvilke av disse vil passe mitt bruk?

 

Har også beregnet at log-giveren må kunne registrere rundt 220 kontaktslutninger/sek ved 20 knops fart.

 

Videre: Er det mulig å montere to slike sensorer til bruk for to Sumlogger (Har en i cockpit og en på FB)

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...