Jump to content

Sea Ray 200 med defekt motor, kurant prosjekt?

jensemann2

Recommended Posts

Kom over en Sea Ray 200 med defekt motor i avisen her om dagen. Båten går for 50.000. Har ikke sett på den ennå men regner med de fleste av disse ble levert med bensinmotor. Hvordan er det å bytte til diesel i en slik? F.eks en 130HK penta eller tilsvarende. vil det være en lett oppgave å tilpasse? Blir den for tung?

alt er mulig men hvorfor i alle dager vil du sette en gammel traktormotor i en daycruiser. det er hverken noe futt i eller økonomisk forsvarlig. Det opplagte valg er å sette i en likedan motor som stod der hentet fra skroten eller kjøpe en ny longblock. Da får du brukt opp igjen mariniseringsdelene og du har ny motor for en billig penge. Og du slipper bytte drev for at utvekslinga skal passe. KISS so dei sei på nynorsk

vel, det står en defekt 5,7l bensin på 250 hk i den. Motoren kan jo sikkert fikses, men å ha en motor som bruker 60-80 liter i timen med bensin er jeg ikke interessert i. Vil da heller ofre noen knop og få inn en diesel som gir meg 25-30 knop. Jeg synes Searay 200 har et fantastisk skrog og det hadde vært artig å kjøpe den som prosjekt. Må man bytte drev også ved bytte til diesel?

Redigert av jensemann2 (see edit history)

Om en får en motor som er i fin stand, så bruker den neppe 60-80 liter i timen på 25-30 knop, vil tro 30-40 liter i timen, eller 1,5l/nm. Er vel en V8 dette.

En diesel veier endel, men klart, 130hk, da snakker vi AQ32 eller deromkring, og disse veier kanskje ikke så mye mer enn V8'ren.

Ellers koster helt ny motor med drev, f.eks. CMD 150hk sikkert rundt 200'

Utfra hva jeg har sett på Finn, så tilsvarer ikke prisforkjellen på en gammel/defekt bensiner og ny diesel hva dieselmotoren koster i innkjøp. Dette verditapet kan du kjøpe bensin for, og det sikkert i endel sesonger.

Men når alt dette er sagt, ønsker meg diesel selv...men de finnes ikke i påhenger enda?..

hva koster en sånn da? Siden dette er en amerikansk båt så antar eg det er mercruiser som har stått der med alpha one?

Og da passer ikkje en volvo diesel rett på. Du må ha blandt annet svinghjulskåpe og medbringer fra merc. som passer på denne motoren, om det finnes, og en lavere utveksling på drevet.

Men om du tenker på en komplett motor med volvodrev så er det jo ikkeno' problem.

Spørsmålet blir hva en sånn gammel diesel koster og er det verdt det mht at en spill ny bensiner koster rundt 30 000.- som longblock. evt enda meget mindre ved egenimport som da passer rett drevet som står der siden du gjenbruker diverse eksterne deler

Redigert av Plutonium (see edit history)

veel om du importerer en båtmotor blir det avgift. bilmotor blir det ikkje avgift. Sjølmarinisering utløser ikkje avgift. Hvilken motor du kan bruke er også avhengig av båten alder og når det kom til norge. Altså om der er CE sertifiseringskrav du må forholde deg til eller ei..

Om en ny mercruiser diesel passer rett på kommer vel også an på om det er gen1 eller 2 drev og denslags kansje. Har ingen rede på merc sine greier

Redigert av Plutonium (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...