kuc48c Startet 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2010 Hei båtfolk, Etter å ha montert svinger til ekkoloddet på Ryds'en tok jeg en prøvetur for å sjekke at den funket før jeg dro båten opp på hengeren igjen. Nå skulle jeg for sikkerhets skyld sjekke bunnpluggen og fant ut at det var en del vann i skroget. Båten var vel på vannet i et halvt døgn ca og det var ca 3 liter som rant ut. Ser for meg tre ulike årsaker til at båten nå ikke er tett nok: 1. Skruene til svingeren var ikke klint inn med nok Sikaflex - demonterte og festet på nytt. Synes det er rart at ikke dette burde holde? 2. Kobberskruen i bunnpluggen var ikke satt inn med noe guffe etter at jeg tømte den for noen desiliter med vann etter fjorårets sesong. Har da lagt på et tynt lag med Sikaflex før jeg skrudde den til godt. Lurt? 3. Jeg synes det var litt fuktig på ringen på utsiden av bunnpluggen. Det er dette jeg frykter mest at det er lekk her, men skjønner ikke hvorfor det kan ha skjedd i løpet av vinteren (lagret i plussgrader inne)? (se rød strek på bilde) Litt skudd i blinde, men er det noen som har tips til hvordan feilsøke / tette? Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Det er to måter vann kan komme inn i skroget på. Enten regnvann eller fra vannet båten ligger i. Ligger båten i sjøen kan du smake på det, er det salt hadde jeg byttet bunnpluggfeste, sjekket skruene på ekkoloddet og satt inn bunnplugg med gammeldags hamp(uten sika). Det det regnvann kan du helle litt farge i vannet du fyller bunnen med. Sett på en luftpumpe til bademadrass i bunnhullet og lag et lite overtrykk. Bland litt zalovann på en spruteflaske og spray der du misstenker lekkasje. God båtsommer. Sitér dette innlegget Link to post
haraldt Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Å kline Sikaflex på utsiden vil nok ikkje hjelpe. Du må nok skru ut heile bunnpluggen og legge Sikaflex mellom skrog og bunnplugg for å da heilt tett. Sitér dette innlegget Link to post
grusapa Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 jeg har dårlig erfaring med sikaflex.. bruker heller noe som heter tech 7. det herder selv under vann :) Sitér dette innlegget Mitt Selco 13 prosjekt Link to post
Rex-Mazo Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 (redigert) Har selv hatt dette problemet på 2 båter jeg hadde. Den ene var grunnet lekasje i plugg. Der kan du bare bruke litt hamp og skru den på igjen. Pass på å bruk et så stort og bredt skrujærn du kan finne så får du skrudd den hardt nok på. Jeg har også opplevd at det kom inn endel regnvann mellom øvre og nedre skrog. (under fenderlista) Da må du av med fenderlista og tette med sikaflex etc. Men tipper det kommer inn via pluggen. Så ta tak i dette først. Lykke til! Redigert 15.Juli.2010 av Rex-Mazo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kuc48c Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 (redigert) jeg har dårlig erfaring med sikaflex.. bruker heller noe som heter tech 7. det herder selv under vann :) Hvor kjøpes dette vidundermiddelet (gjerne i Osloområdet)? Redigert 15.Juli.2010 av kuc48c (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Hvor kjøpes dette vidundermiddelet Fås kjøpt i de aller fleste forretninger som selger tetningsmasse. Typisk byggvare, båtutstyr, osv. Sitér dette innlegget Link to post
kuc48c Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Ok. Hadde håpet at Maritim evt. Seasea hadde dette, men den gang ei. Sitér dette innlegget Link to post
haraldt Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 obs bygg fører tec7 Sitér dette innlegget Link to post
grusapa Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 kjøper det på båthuset her i ålesund.. liten grønn tube som koster 100 kr.. det herder under vann! noe som gjør at dette passer utrolig bra til det du skal bruke det til :) Sitér dette innlegget Mitt Selco 13 prosjekt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.