Jump to content

Mercury F50 går urent på to av fire sylindere


Per S

Recommended Posts

Poster på nytt da jeg bomma på tittelen sist :blush:

Har en 2001 modell Mercury F50 (firetakt forgasser) som ikke går på cyl 3 og 4. Trodde først dette var på grunn av forgasser problem og de ble demontert og renset men samme resultat. Nytt bensinfilter også. Fant så ut at to (!?) av tennpluggene var gåene. Byttet disse men etter en tur på vannet så var den fortsatt lite sprek. Går urent på alle turtall og ved fult pådrag kan den finne på å kutte totalt og stoppe. Ser at motoren har to coiler hvor den ene tar cyl 1,4 og den andre 2,3 (tror jeg det var). Det kan med andre ord ikke være coil eller? Sitter da igjen med stator og CDI/ECU men skulle helst ha lokalisert riktig del før jeg handler. Delene koster jo mye. Hvordan virker dette med turtall sperre/beskyttelse ved overtemp og oljetrykk mangel, kutter den da gnist til to sylindere? Er helt ny olje opp til max merke. Synes å kunne merke at gnisten er svakere på cyl 4 enn cyl 1, slår liksom ikke like bra over når jeg tar av tennplugghetta.

Har sjekket kompresjon på alle fire sylindere og det ser bra ut. Noen som har en ide eller tips om hva jeg bør sjekke eller hvordan jeg bør gå frem?

Link to post
Share on other sites

En liten advarsel først... har minimal erfaring med disse nymotens 4-taks motorene, trives best med de klassiske 2-takterene...

 

Har hentet ut litt info ifra 1999 manualen ( tror det 99% samme motor )

 

Trodde først dette var på grunn av forgasser problem og de ble demontert og renset men samme resultat

Ble de renset hver for seg eller som EN enhet ??

Ble flottør høyden sjekket/justert (10.0 ± 0.5 mm) ?

Ble ALLE parametre justert etter at forgasserne ble montert på motoren igjen (stag, choke cam, Unloader adjustment, Choke Shutter Closing Adjustment )

 

Ser at motoren har to coiler hvor den ene tar cyl 1,4 og den andre 2,3 (tror jeg det var). Det kan med andre ord ikke være coil eller?

 

Vel, ser at det er snakk om 2 coiler i EN enhet, så det kan være en defekt coil ( halve coilen defekt )..


  •  
  • Skal være 0.1 - 0.7 ohm imellom oransje og svart INN på coilen( Primær siden av coilen ).
  • Skal være 3.5 - 4.7 Kohm imellom de 2 pluggledningene UT av coilen ( Sekundær side ) OBS plugghettene MÅ skrues av ( måles rett på ledning ).

 

Selve plugghetta skal ha 3.5 - 5.2 Kohm igjennom seg.

 

Triggeren ( EN felles trigger for alle 4 sylindere ) skal måle 396 - 594 ohm ( ledninger koblet fri ifra motor (hvit/rød og hvit/sort ).

 

Sjekk ut ovenfor nevnte tips, sjekk også ALLE tilkoblinger til gods i tennings anlegget )

 

Dette er noen få tips ( har en elektronisk manual hvis interessert.. ).

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Plukket fra hverandre forgasserene hver for seg. Rørte ingen justerbare skruer. Var noe rusk/skitt i de to nederste. Tror ikke det er forgasser problem men kan selvfølgelig ikke utelukke dette. Jeg hadde den ute på en test tur i går og det lukter bensin av eksos. Virker som om den har ufullstendig forbrenning. Skal måle over med ohm meter i morgen og sjekke oppgitte verdier. Har du verdier ut fra stator også? Det som også er litt pussig er at turtelleren også har sluttet å virke. Det kan selvfølgelig være meteret selv men kan ikke dy meg for å misstenke CDI/ECU. Antar at signal til dette kommer fra denne enheten. Hvilken fargekode er det på ledning til turteller tro? Kan sikkert finne ut dette men må åpne konsollet for turteller.

Link to post
Share on other sites

Har du mistet turteller+ at motor går ujevnt er det mye som taler for at statoren er gåen.Motoren vil gå med choke pga. choke-elementet ikke får strøm fra statoren(muligens derfor du kjenner bensinlukt fra eksos) Sjekk magnetene i svinghjulet hvis du tar det av,hender de løsner.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg måle på choke ledningene for å få bekreftet dette med defekt stator? Stemmer det at det kun er forgasser til cyl 1 som har choke? Er en hvit dings på denne med to ledninger inn. Når jeg åpnet denne forgasseren så gikk det en lang dyse ned i flotørkammeret fra denne. Var ikke dette på de tre andre forgasserene.

Link to post
Share on other sites

Mener det også sitter et choke element på forgasser¤3,eller muligens slanger til de andre forgasserne. Mål om det kommer spenning til chokelementene når motoren går(måles mellom de 2 ledningene som går til elementet,du skal også kjenne at de er litt varme).Skrur ikke så mye på Mercury,men mye er likt yamaha på denne utgaven.

Redigert av Arny (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis statoren er dårlig er det da naturlig at jeg har dårlig gnist på cyl 4 men ok på cyl 1? Er det en og samme spole som produserer spenning til alle fire sylindere? Skal uansett måle dette med choke spenning senere i dag men sitter fortsatt med en følelse at jeg bør forsikre meg om at jeg har god gnist på alle fire sylindere. Hvordan kan jeg få til det uten DVA? Har kun et vanlig digitalt Fluke multimeter.

En annen ting, hvis jeg må av med svinghjul, hvordan utfører jeg det? Går mutteren links? Må jeg ha avtrekker som er spesialtilpasset?

Link to post
Share on other sites

Da har jeg målt og testet litt mer. Eneste gleden jeg har av båten da den står på land. Spenningen til choke er ca 15-20v på tomgang og stiger ved økt turtall. Ruset lett da motoren ikke var varm og den gikk opp til ca 40v. Virker som om choke virker for turtallet faller kort tid etter oppstart. Ser at ledningene kommer rett fra stator. Er dette riktig tro? Forsøkte også med en tenningslampe på cyl 1 og ser at den indikerer 12-15 på svinghjulet. Er ikke det mye? Øket ved lett rusing, ca 25 grader. Merker at den allerede nå begynner å gå styggere på tomgang, pluggene er vel i ferd med å gro igjen på nytt. Er det stator mon tro? Kanskje jeg skal be om en avstemning her på forumet da jeg føler det er litt sånn 49%-49% mellom stator og CDI, og kanskje 2% på noe annet :lol: . En ting er sikkert: Jeg går ikke ut på sjøen med den motoren før den er 100% ok.

Redigert av Per S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har levert båten på verksted. Følte ikke at jeg kom noe videre. Håper de finner årsaken. Skal oppdatere tråden når jeg vet noe mer. Synes det er ok at slike innlegg har en løsning/forklaring da det jo er en hjelp til andre med tilsvarende utfordringer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Er vel på tide å legge inn en status på hva som har skjedd med motoren. Jeg måtte til slutt kaste inn håndkledet og sette båten på verksted. De utførte en diagnose og stusset veldig på hva som var galt. Det var helt klart at motoren ikke gikk, eller gikk svært dårlig, på de to nederste sylindere. Målte kompresjon på nytt og de mente den var altfor lav på cyl 3 og 4. Jeg gav klarsignal om å plukke ned toppen da det jo var eneste måte å få en inspeksjon på. Resultatet var overraskende ved at alt så helt ok ut. Toppen ble så trykktestet for å se at ikke det var sprekk. Toppen ble for sikkerhets skyld planslipt da den først var av. Etter montering og prøving var resultatet det samme. De hadde ikke tro på at det var el feil og det ble bestemt å rense forgassere på nytt. Dette medførte i det minste at cyl 3 ble med. Men, ved å kople på instrument for forgasser synkronisering så avslørte feilen seg. Helt riv ruskende gal! Justeringsskruen var originalt plombert med gul lakk og jeg har selvfølgelig ikke rørt dette i det hele tatt. Merkelig :confused: . Etter justering våknet også cyl 4 til liv og den går fint. Kjenner fortsatt tegn til at den ”kutter” en kort stund ved raskt og fullt pådrag men drar vesentlig bedre enn tidligere.

Det eneste som fortsatt bekymrer meg er at jeg fortsatt kjenner bensin lukt fra olja og at den blir forurenset temmelig raskt. Blir grålig men ikke ”vann-grå”. Tror ikke det er vann da det ikke skiller seg i det hele tatt. Kan det være overslag av eksos i adapterplaten? Bensinpumpe? Siste hadde jeg av i sommer under min del av feilsøking og den så ok ut. Hel membran.

Båten er ”pakket vekk” for vinteren men det er jo nå det er tid for å fikse egentlig :sleep: . Har lite lyst til å få neste sommer uten båt også :worry: .

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

En oppdatering etter påskepussen. Jeg åpnet det lille lokket for å inspisere termostaten som foreslått av deg Arny. Hva tror dere resultatet var? DET VAR INGEN TERMOSTAT DER!! :headbang: Forbasket utrolig altså! Antagelig er det årsaken til flere år med uren gange på tomgang, motoren har jo alltid gått for kaldt. Forrige eier fikk problemer med varmgang (gikk i nødmodus) det andre, eller tredje året han eide båten og leverte den inn til reklamasjon/utbedring. Tok bare en dag på verksted og han fikk båten tilbake med beskjed at ”nå er alt i orden”.

Har kjøpt ny termostat og pakning og det skal bli spennende å se om motoren går ordentlig etter montering.

Link to post
Share on other sites

Hm, ja håper ikke den er grodd igjen eller offer for tæring i adapter-plata. Dette er vel typisk for disse motorene etter hva jeg leser. Er det noen måte å sjekke temp giver på før jeg gir meg ut på en prøvetur? Vil nødig skjære motoren pga varmgang.

Link to post
Share on other sites

Prøv med å trekke ut skjøtekontakten for temp følern og lage forbindelse mellom de 2 ledningene. Du vil da sannsynligvis få simulert en temperatur alarm.Tenninga må stå på.

I de fleste tilfeller vil temp. alarmen gå under noe høyere belastning på motoren,og forsvinner når man slakker av. Men men,det trenger ikke å være noe annet enn thermostaten heller.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...