Harald- Startet 11.Februar.2003 Del på Facebook Startet 11.Februar.2003 Er det noen som vet hvordan jeg skal få nmea setningen HDT inn på min kartplotter? Et Gyrokompass gir HDT, men det er jo i største laget når det gjelder pris og størrelse. Kunne tenkt meg et kompass som gir HDT, da får du kursen du "har i øyeblikket", og ikke kursen du har hatt" som kommer fra GPS'en Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Februar.2003 Del på Facebook Svart 12.Februar.2003 I min forrige båt mener jeg autopiloten sendte ut HDT. Det var en Robertson AP300. Den har jo fluxgate kompass og leser retningen derfra. Er ikke helt sikker på om det var HDT, men den sendte i alle fall ut kompasskurs på NMEA. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Guest gemotech Svart 12.Februar.2003 Del på Facebook Svart 12.Februar.2003 Dersom en er så heldig å ha Simrad Robertson pilot ombord, kan NMEA telegrammer for kurs hentes ut fra koblingsboks. AP serien gir ut en rekke NMEA telegrammer,deriblant HDMagnetic og HDTrue. Ved å koble dette til en kartplotter får en oppdatert sann/magnetisk kurs 10x sekundet, dette er spesielt nyttig for hurtiggående båter når en viser kart orientert BAUG OPP. Simrad leverer også fluxgate kompass,type RFC35N, som gir ut NMEA strengen HDM, 10x sek. Dette kompasset kan monteres som "stand alone" enhet og tilkobles kartplottere,radar m.m Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 12.Februar.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2003 Hei Jeg har en Cetrec 7000 propilot, den sender vist nok ikke ut HDT, så jeg må vel ha meg et nytt flux gate kompass eller noe lignende, noen som vet prisen? Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 5.Mai.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2005 Dersom en er så heldig å ha Simrad Robertson pilot ombord, kan NMEA telegrammer for kurs hentes ut fra koblingsboks. AP serien gir ut en rekke NMEA telegrammer,deriblant HDMagnetic og HDTrue. Ved å koble dette til en kartplotter får en oppdatert sann/magnetisk kurs 10x sekundet, dette er spesielt nyttig for hurtiggående båter når en viser kart orientert BAUG OPP. Simrad leverer også fluxgate kompass,type RFC35N, som gir ut NMEA strengen HDM, 10x sek. Dette kompasset kan monteres som "stand alone" enhet og tilkobles kartplottere,radar m.m <{POST_SNAPBACK}> Hei Har en Simrad Robertson AP9 autopilot, den er tilkoblet to kompass som sender ut SIN/COS på begge kompassene. Fluxgatekompasset kan også sende ut HDM signal på egen utgang. Men jeg skulle gjern ehatt HDT signal for å få styrestrek på kartmaskin/radar. Som du skriver gemotech skal det kunne la seg gjøre å ta ut HDT fra koblingsboksen på autopiloten. Da er vel dette signaler som autopiloten omformer fra sin/cos til nmea. Vet noen hvor jeg skal koble meg på for å kunne ta ut dette signalet? Mvh.: ORJr Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Mai.2005 Del på Facebook Svart 6.Mai.2005 Om du har behov for å kontakte Gemotech så ring eller mail. se www.gemotech.no. Gemotech har fortalt meg at de ikke er aktive her på forumet lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Mai.2005 Del på Facebook Svart 6.Mai.2005 (redigert) Slettet. -Svarte visst på en 2,5 år gammel tråd........ Redigert 6.Mai.2005 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.