martvald Startet 15.Juli.2010 Del på Facebook Startet 15.Juli.2010 Hei! Har en Valiant 570 rib med en 2002 optimax 135, alt er første gang på vann i år. Når jeg gir jernet er det mer en nok krefter i motoren men jeg når kun 42 knop i toppfart. Båt + motor uten bensin veier ca 650kg. så burde gått mye fortere. På motoren sitter det en mirage 3bl 14 3/4x21p propell. Motoren er i tillegg ekstra lang stamme=( og er derfor alt for lavt ned i vannet. skulle gjerne hevet den 7 cm eln. spørsmålet er? båten bør kunne gå ganske så mye fortere, den går 40 knop med 8 pers. 42 med 1. men er det motorjekk som må til eller propell med høyere pitch, vet rpm måleren min når 5800rpm, bør være 5500max. men det kanvære måleren for den piper ikke på for høyt turtall som den skal gjøre! Takk på forhånd Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 denne båten har vært testet av svenske 'vi båtagere og danske bådmagasinet . da gjorde den 43 knop med 135 optimax og 2 mann. Så du er nå ikkje så langt unna. Og ja du må ha en propell med høyere pitch. Dette med motorhøyden er forferdelig oppskrytt og utgkør ikkje så mykje som mange skal ha det til i denne farten. Du kan nok heve den et par hakk uten at det gjør noe,fordelen med å ha motoren dypt nedi sjøen er at du vil få et veldig grep i vannet ved kjøring i røff sjø. En rib blir gjerne kjørt hardt og luftig ;) Sitér dette innlegget Link to post
martvald Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 denne båten har vært testet av svenske 'vi båtagere og danske bådmagasinet . da gjorde den 43 knop med 135 optimax og 2 mann. Så du er nå ikkje så langt unna. Og ja du må ha en propell med høyere pitch. Dette med motorhøyden er forferdelig oppskrytt og utgkør ikkje så mykje som mange skal ha det til i denne farten. Du kan nok heve den et par hakk uten at det gjør noe,fordelen med å ha motoren dypt nedi sjøen er at du vil få et veldig grep i vannet ved kjøring i røff sjø. En rib blir gjerne kjørt hardt og luftig ;) takk for svar, eneste jeg vet er at valiant sier at den skal gjøre 48 knuter med 135, men det er ikke realiteten, men når den ikke merker forskjellen på en person med tom tank og 8 personer og full tank , så sier det at motoren har mer å gi, tror ejg kan få den i et par og femti og likevel ha den sterk. Noen forslag til propell? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 15.Juli.2010 Del på Facebook Svart 15.Juli.2010 hvordan du skal få over 10 knop meir fart på akkurat denne enn andre av samme typen er meg en gåte men lykke til det det. Noen båter maxer ut på en viss fart samme hvor stor motor man setter på. Fordelen er at farten er nesten lik samme hva man laster i. Tvila på den drar noe særlig større propell enn 23" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.