Jump to content

Ratt-styring, GH 14

Fabok

Recommended Posts

[sitatslettet]

Jeg har funnet ut at jeg vil ha rattstyring på min GH 14 med en Tohatsu 1991 25hk.

Har lest at det beste styringsalternativet er hydraulisk(er det lett å montere?), hvordan er det med mekanisk?

Lurte også på hvordan det blir med gassen ved hydraulisk styring.

På forhånd tusen takk for alle svar!

Hydraulisk styring er i prinsippet at rattbosset er en pumpe som lager trykk når du svinger slik at en sylinder trekker eller dytter motoren den ene eller andre veien.

Dette har ingen sammenheng med gir&gasskontrollene som går via vaier/kabel fra en kontrollboks med spak.

Jeg har hydraulisk styring på min Nordkapp 17 med 90hk. Fra vanlig kabelstyring og til hydraulisk er dette stor forskjell, omtrent som servostyring på en bil, og ikke servostyring.

På Nidelven min (som nå er solgt) med 25hk var det vanlig gammeldags vaierstyring, men med den lille motoren var det veldig lett å styre uansett.

Det er veldig snasent med hydraulisk styring, men det er penger i dass på 25hk og 14ft. Du vil egentlig ikke merke noen forskjell, bortsett fra at du sparrer mye penger, som du kan bruke på noe annet :) [/sitatslettet]

Føkk deg...

det at båten drar til ene sida justeres best ved å stille på trimfinnen på motoren. vri den den veie båten trekker, motoren vi da svinge andre veien.  

Man får også teleflex som ikke trekker i rattet, Teleflex NFB (no feedback) styringa på Yamarinen min funker helt utmerket med 115hk.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...