Jump to content

Hvor ligger utvekslingen på et Bravo drev


VIP

Recommended Posts

Mercruiser har utvekslingen i toppen av drevet i motsetning til Volvo Penta som har den i undervannshuset.

2.00:1 angir at motoren må dreie 2 hele omdreininger før du har en omdreining på propellen.

 

Utvekslingen er gitt her som item 23: http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=891748&ivar=images/COMMON/2255.png&inbr=10269&bnbr=100&bdesc=Drive+Shaft+Housing+And+Drive+Gears%28X%2DDrive%29

 

bravo_2x_splittegning.jpg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Det var en god avklaring Liberty, det var ikke jeg klar over.

Har alltid blitt fortalt at hele utvekslingen ligger i toppen av drevet og at undervannshuset var "nøytralt".

Men ser her at du har rett: http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=891748&ivar=images/COMMON/2257.png&inbr=10269&bnbr=130&bdesc=Gear+Housing%28Bravo+Two%29 ref item 25 og 32.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Det er ofte det men om du ser på tabellen som liberty har lagt ut og splitteggningene med deleliste som jeg har linket til så ser du at liberty har rett. På bravo drev er det en kombinasjon av over og undervannshus som bestemmer utvekslinga. Det er flere utvekslinger tilgjengelig både til gir i toppen og i undervannshuset og det er kombinasjonen av disse som gir den totale utvekslinga.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

De var nok ikke like Fr. fryd, som kan ses av partlisten til Mercruiser er det tre kombinasjoner av dette gear set i toppen av Bravo 2 drev. De hadde enten hhv 29 og 27 tenner eller 32 og 27 eller 30 og 23.

 

 

 

gir_top_bravo.jpg

 

Se også her:http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=880951002&ivar=images/COMMON/26405.png&inbr=11210&bnbr=90&bdesc=Driveshaft+Housing+and+Drive+Gears

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Her ser dere hva leverandør av drev skriver om hvor utvekslingen i gearet er

Slik jeg forstår dette er alle Bravo overhus like hvis tannjuler er 32/27 tenner

Men underhuset har forskjellige utvekslinger.

 

 

Mercruiser only makes ONE Bravo upper gear housing!!!! They only change the DECAL on the upper, to identify the drive as a model I, II or 3. The upper that I sent you contains the correct gears(32/27) to create a 2 to 1 FINAL ratio BUT only if YOUR LOWER unit is correct. To confirm your final drive ratio; have your mechanic remove your drive from the boat and make a starting mark on the lower prop shaft, then turn the upper drive shaft two revolutions and see if the lower shaft has completed one full revolution. If it does, you have the correct 2 to 1 ratio. IF IT does NOT turn two revolutions, have your mechanic remove the cover plate from the top of the drive and count the gear teeth and confirm that the upper contains a 32/27 gear set.

Link to post

Nei, da tror jeg du misforstår. Det han skriver er at overhuset til Bravo 1, 2 og 3 er like med unntak av klitermerkene på.

Videre skriver han at det overhuset som han har sent deg har gear 32/27 som skal gi en 2:1 utveksling, MEN dette forutsetter at du har rett undervannshus.

 

Dette er helt i samsvar med tabellen vist lenger opp av liberty og linkene jeg har lagt ut til deg. Ser du på tabellen skal et Bravo 2 drev med 2:1 i utveksling ha 32/27 i overhuset og 16/27 i undervannshuset. Dersom ditt undervannshus har gear set 18/25, som er alternativet, vil det sammen med et 32/27 overhus gi total utveksling på 1,65:1.

 

Oppfordrer deg til å lese innleggene fra liberty og linkene jeg la ut en gang til :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg er ikke kjent med at dette står noen plass. Er drevet montert på båten eller er det demontert?

Det enkleste er å rotere inngående aksling på drevet og telle hvor mange omdreininger du må ha for å få en omdreining på propellen.

Alternativt demontere undervannshuset og telle antall tenner på gear set.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 9 år senere...

Øvre del på alle Bravo-drevene (1,2 og 3) er identiske teknisk sett, utenom utvekslingen da (samt forbedringer på X og XR utgavene).

Samlet utveksling på drevet er en kombinasjon av øvre og nedre del.

Fra 1,81 til 2,20 utveksling er nedre del på Bravo 3X helt lik, og de har altså samme delenummer (men komplette drev er merket med utveksling).

Øvre del av følgende drev har samme delenummer: Bravo 1X 1,36, Bravo 2X 1,50 og 1,81 samt Bravo 3X 1,36 og 1,81.

Bravo 3X 2,20 utveksling har samme øvre del som Bravo 1X 1,65, Bravo 2X 2,20 og Bravo 3X 2,43.

 

Kort oppsummert: Det finnes 3 typer utveksling i øvre del som dekker 15 forskjellige Bravo drev.

Mens for nedre del finnes det 4 typer til Bravo 3X som dekker 7 forskjellige drev, 2 typer til Bravo 2X som dekker 5 forskjellige drev og 1 type til Bravo 1X som dekker 3 forskjellige drev.

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 måneder senere...
VIP skrev On 20.7.2010 at 9.00:

Her ser dere hva leverandør av drev skriver om hvor utvekslingen i gearet er

Slik jeg forstår dette er alle Bravo overhus like hvis tannjuler er 32/27 tenner

Men underhuset har forskjellige utvekslinger.

 

 

Mercruiser only makes ONE Bravo upper gear housing!!!! They only change the DECAL on the upper, to identify the drive as a model I, II or 3. The upper that I sent you contains the correct gears(32/27) to create a 2 to 1 FINAL ratio BUT only if YOUR LOWER unit is correct. To confirm your final drive ratio; have your mechanic remove your drive from the boat and make a starting mark on the lower prop shaft, then turn the upper drive shaft two revolutions and see if the lower shaft has completed one full revolution. If it does, you have the correct 2 to 1 ratio. IF IT does NOT turn two revolutions, have your mechanic remove the cover plate from the top of the drive and count the gear teeth and confirm that the upper contains a 32/27 gear set.

 

Jeg har et Bravo 3X drev med Bravo 2X dekal, så her har de mixet litt eller satt på feil dekal :saint:

 

 

P1010418.JPG

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...