VIP Startet 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2010 Har byttet overhus på et Bravo 2X drev og er usikker på om jeg har den riktige utvekslingen Ligger utvekslingen i over huset eller underhuset på et drev. Jeg har en utveksl på 2.00.1 Betyr det da at når motoren har gjort 2 omdr så har propellen gjort 1 omdr eller er det omvendt Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 (redigert) Mercruiser har utvekslingen i toppen av drevet i motsetning til Volvo Penta som har den i undervannshuset. 2.00:1 angir at motoren må dreie 2 hele omdreininger før du har en omdreining på propellen. Utvekslingen er gitt her som item 23: http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=891748&ivar=images/COMMON/2255.png&inbr=10269&bnbr=100&bdesc=Drive+Shaft+Housing+And+Drive+Gears%28X%2DDrive%29 Redigert 16.Juli.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
jensemann2 Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 er det dyrt å bytte utveksling ved f.eks bytte fra bensinmotor til diesel? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Ser du på linken jeg la ved koster et "gear set" over 1000 USD hos forhandler i USA, 920-990 USD på denne nettsiden. Om du trenger noe mer i tillegg for å gjøre jobben vet jeg ikke, må nok ha et pakningsett/o-ring sett, mulig du må skimme opp på nytt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
liberty Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Utvekslingen er en kombinasjon av over huset og underhuset Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 (redigert) Her er en tabell for utvekslingen Redigert 16.Juli.2010 av liberty (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 (redigert) Det var en god avklaring Liberty, det var ikke jeg klar over. Har alltid blitt fortalt at hele utvekslingen ligger i toppen av drevet og at undervannshuset var "nøytralt". Men ser her at du har rett: http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=891748&ivar=images/COMMON/2257.png&inbr=10269&bnbr=130&bdesc=Gear+Housing%28Bravo+Two%29 ref item 25 og 32. Redigert 16.Juli.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Elektro Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Trodde begge disse drevene satt i nedre del (gearhus) Sitér dette innlegget Link to post
VIP Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Som alltid når diverse tema blir tatt opp her i BP så er det like mange meninger og teorier som det er innlegg. For min del har jeg alltid hørt det er under delen som bestemmer utvekslingen. Får ta kontakt med en leverandør over helgen for å undersøke dette Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Det er ofte det men om du ser på tabellen som liberty har lagt ut og splitteggningene med deleliste som jeg har linket til så ser du at liberty har rett. På bravo drev er det en kombinasjon av over og undervannshus som bestemmer utvekslinga. Det er flere utvekslinger tilgjengelig både til gir i toppen og i undervannshuset og det er kombinasjonen av disse som gir den totale utvekslinga. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Frøken Fryd Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Jeg hadde akkurat oppe mitt Bravo 2 drev, der er tannhjulene i overvannshuset temmelig like (alle 3). Mitt er giret til 2:1. Jeg har ikke hatt oppe undervannshuset men tror giringen må sitte der. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 De var nok ikke like Fr. fryd, som kan ses av partlisten til Mercruiser er det tre kombinasjoner av dette gear set i toppen av Bravo 2 drev. De hadde enten hhv 29 og 27 tenner eller 32 og 27 eller 30 og 23. Se også her:http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=880951002&ivar=images/COMMON/26405.png&inbr=11210&bnbr=90&bdesc=Driveshaft+Housing+and+Drive+Gears Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
VIP Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Her ser dere hva leverandør av drev skriver om hvor utvekslingen i gearet er Slik jeg forstår dette er alle Bravo overhus like hvis tannjuler er 32/27 tenner Men underhuset har forskjellige utvekslinger. Mercruiser only makes ONE Bravo upper gear housing!!!! They only change the DECAL on the upper, to identify the drive as a model I, II or 3. The upper that I sent you contains the correct gears(32/27) to create a 2 to 1 FINAL ratio BUT only if YOUR LOWER unit is correct. To confirm your final drive ratio; have your mechanic remove your drive from the boat and make a starting mark on the lower prop shaft, then turn the upper drive shaft two revolutions and see if the lower shaft has completed one full revolution. If it does, you have the correct 2 to 1 ratio. IF IT does NOT turn two revolutions, have your mechanic remove the cover plate from the top of the drive and count the gear teeth and confirm that the upper contains a 32/27 gear set. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 (redigert) Nei, da tror jeg du misforstår. Det han skriver er at overhuset til Bravo 1, 2 og 3 er like med unntak av klitermerkene på. Videre skriver han at det overhuset som han har sent deg har gear 32/27 som skal gi en 2:1 utveksling, MEN dette forutsetter at du har rett undervannshus. Dette er helt i samsvar med tabellen vist lenger opp av liberty og linkene jeg har lagt ut til deg. Ser du på tabellen skal et Bravo 2 drev med 2:1 i utveksling ha 32/27 i overhuset og 16/27 i undervannshuset. Dersom ditt undervannshus har gear set 18/25, som er alternativet, vil det sammen med et 32/27 overhus gi total utveksling på 1,65:1. Oppfordrer deg til å lese innleggene fra liberty og linkene jeg la ut en gang til Redigert 20.Juli.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
VIP Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Aha Nå tror jeg at jeg endelig har begynt å skjønne dette. Godt forklart. Kan jeg finne gear sett nr inngravert på undervannshus for å eventuelt sjekke om jeg har feil utv på underhus Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Jeg er ikke kjent med at dette står noen plass. Er drevet montert på båten eller er det demontert? Det enkleste er å rotere inngående aksling på drevet og telle hvor mange omdreininger du må ha for å få en omdreining på propellen. Alternativt demontere undervannshuset og telle antall tenner på gear set. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Det er litt tips å finne på denne siden: http://www.mercstuff.com/drivegearratio.htm Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
VIP Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Drevet er montert på båten. Trenger vel ikke å demontere drevet Blir det det samme forholdet om man tørner motoren to runder og ser hvor mye propellen går rundt Sitér dette innlegget Link to post
VIP Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Holder fortsatt å forske litt på dette. Prøver å finne nr på mitt drev På tabellen som Liberty har lagt ved tidligere i dette temaet. under Gear set part number for Bravo two X Er det et nr med P og et med D i parantes.Menes det da at det er for diesel og bensin Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2020 (redigert) Øvre del på alle Bravo-drevene (1,2 og 3) er identiske teknisk sett, utenom utvekslingen da (samt forbedringer på X og XR utgavene). Samlet utveksling på drevet er en kombinasjon av øvre og nedre del. Fra 1,81 til 2,20 utveksling er nedre del på Bravo 3X helt lik, og de har altså samme delenummer (men komplette drev er merket med utveksling). Øvre del av følgende drev har samme delenummer: Bravo 1X 1,36, Bravo 2X 1,50 og 1,81 samt Bravo 3X 1,36 og 1,81. Bravo 3X 2,20 utveksling har samme øvre del som Bravo 1X 1,65, Bravo 2X 2,20 og Bravo 3X 2,43. Kort oppsummert: Det finnes 3 typer utveksling i øvre del som dekker 15 forskjellige Bravo drev. Mens for nedre del finnes det 4 typer til Bravo 3X som dekker 7 forskjellige drev, 2 typer til Bravo 2X som dekker 5 forskjellige drev og 1 type til Bravo 1X som dekker 3 forskjellige drev. Redigert 9.Januar.2020 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 7.April.2020 Link til dette innlegget Svart 7.April.2020 VIP skrev On 20.7.2010 at 9.00: Her ser dere hva leverandør av drev skriver om hvor utvekslingen i gearet er Slik jeg forstår dette er alle Bravo overhus like hvis tannjuler er 32/27 tenner Men underhuset har forskjellige utvekslinger. Mercruiser only makes ONE Bravo upper gear housing!!!! They only change the DECAL on the upper, to identify the drive as a model I, II or 3. The upper that I sent you contains the correct gears(32/27) to create a 2 to 1 FINAL ratio BUT only if YOUR LOWER unit is correct. To confirm your final drive ratio; have your mechanic remove your drive from the boat and make a starting mark on the lower prop shaft, then turn the upper drive shaft two revolutions and see if the lower shaft has completed one full revolution. If it does, you have the correct 2 to 1 ratio. IF IT does NOT turn two revolutions, have your mechanic remove the cover plate from the top of the drive and count the gear teeth and confirm that the upper contains a 32/27 gear set. Jeg har et Bravo 3X drev med Bravo 2X dekal, så her har de mixet litt eller satt på feil dekal Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.