Jump to content

Septiktank og tilkoblinger


Sydvesten

Recommended Posts

Ny septik er satt i produksjon, men jeg lurer på et par ting. Bør jeg ha både innløpet og utløpet fra toppen av tanken, eller kan jeg ha utløpet i bunnen. Har planlaget å ha en stuss med 1 1/2" gjenger på utløpet i bunnen av tanken og skru på en kuleventil der. Kikket litt på noen andre tenginger og de har utløpet på toppen av tanken med en sugestuss ned i godsakene inne i tanken. Er det noe spesiell årsak til dette ?

 

Siden stauden har mulighet for vakuum tømming fra dollbordet(en stuss merket for "holding") så bør man vel legge opp til denne muligheten også, hvem vet fra fremtiden bringer av krav.

 

Hvordan gjør jeg dette.... Et T-stykke på utløpet før ventilen eller bør jeg ha et eget rør ned i godsakene ?

 

Etter tidligere i råd i en annen tråd her så blir det skikkelig utlufting, 1" ble vel nevnt som bra.  :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det noe spesiell årsak til dette ?

Eneste grunn er vel at man da kan demontere det som er utenfor tanken uten at noe renner ut. Du slipper den ventilen...

NB: Skal du ha kuleventil på septik holder det ikke med vanlig båutstyrs-kvalitet...

Et T-stykke på utløpet før ventilen eller bør jeg ha et eget rør ned i godsakene ? l

Ulempen med T-stykke er at du da sannsynligvis må stenge avløpet når du skal suge med vakuum. (litt avhengig av hvordan avløpet er, sitter det membran pumpe der vil jo ventilene stenge)

Mulig fordel med T-stykke er at det, hvis noe går tett, går an å spyle avløpet via suge-gjennomføringen.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder "mannskjiit", er det fint lite annet enn syrefast og spesialslanger som duger.  Alt annet vil over tid slippe gjennom lukt Det finnes plast y-ventiler i handelen der du velger mellom utpumping via uttaket på dollbordet, og pumping til sjø.  Disse begynner også å slippe lukt gjennom etter x antall tidsenheter.

 

Personlig ville jeg valgt uttak på toppen, fordelen med dette er at når du har tømt tanken, vil det ikke bli stående goodies i slange og pumpe, i motsetning til om du har utløpet på laveste punkt; så snart du setter produksjonen av septik i gang igjen, vil det fylles opp her. Så kan du sette på et T-stykke og en rustfri kuleventil.

 

Luftingen bør være så stor som mulig, jo mindre lufting, desto mer lukt!  Dette kommer av at bakteriene som lager lukt, trivest best i mørket med lite lufttilgang, men dette har som du sier vært utredet før.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder "mannskjiit", er det fint lite annet enn syrefast og spesialslanger som duger.

I vinter  har jeg planlagt å skifte en septik-kuleventil,  hvor spindelen har tatt kvelden + skroggjenomføring og septikslange. Har tenkt å benytte Marelon gjenomføringer og Kuleventil, da denne tåler septik, korroderer ikke og sprenges ikke? av is.

Har vært skrevet noe om dette komposittmaterialet tidligere, men er det noen som har erfaringer med Marelon?

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder "mannskjiit", er det fint lite annet enn syrefast og spesialslanger som duger.

Har i grunnen ikke noe problem med å vøre enig med deg her. Jeg tenker selvsagt ikke på å bruke noen plaset detaljer og den enesete slangen jeg skal bruke er mellom dassen og tanken, samt luftingen. Ut av tanken blir det nok syrefast rør og et bend eller to direkte til skrog gjennomføringen. Siden hele tanken i blir liggene en god halvmeter over vannlinjen under fart og med god helning akter, så blir det ikke noen pumpe. Her skal godsakene få lov til å renne ute ved egen hjelp.

 

Eneste ulempen jeg kan se ved å ha uttaket på toppen av tanken er at tanken aldri vil bli helt tom, det vil jo alltid være noe som koser seg i bunnen av tanken og som kan gjære og putre der i ukesvis hvis ikke båten er bruk. Tror det blir bunnuttak med ventil og T for fremtidig tilkobling alt selvsagt i syrefast, 316L. Dette blir nok helt safe siden jeg planlegger rør hele veien til skutesiden.

 

For dassens vedkommende så blir det byttet til elektrisk av type TMC, var vel det den heter da.. Denne har jo et utakk på 1" (25mm) da trenger vel ikke innløpet til tanken å være større enn dette heller...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Etter som min "septiktank" har absolutt ubegrenset kapasitet har jeg foreløpig ikke beskjeftiget meg med tema, men den dagen kan jo komme at noe bør gjøres...

 

Det foresvever meg at man opererer med noen standardiserte spesialkoblinger på tømmestasjonene  -  og at disse selvfølgelig ikke er mer standardiserte enn at hvert land har sin egen standard....

 

Er jeg langt ute på viddene, eller er dette noe som man bør ha i "tankene" (bokstavelig talt).

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har ennå tilgode å se en septiktank uten såkalt "sugerør-løsning" i fritidsbåt :rolleyes:

Joda, de finnes i massevis.

Tanken min ligger under benken i sittebrønn.

Det er et rør inn i bunnen, og avlufting til hekken.

Det er to ventiler etter pumpa, en overbord, og en inn i tanken. Med de velger man å pumpe til tanken, eller overbord. Åpnes begge, tømmes tanken. Funker som bare det.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Er redd du enten oppnår at godsakene renner ut ved egen hjelp også i uthavn, når trykket fra spylingen presser på fra dassen.

Eller at godsakene vil legge seg og tette i utløpet i bunnen av tanken.

Har ennå tilgode å se en septiktank uten såkalt "sugerør-løsning" i fritidsbåt :rolleyes:

Tror ikke dette vil renn ut av seg selv, vel det kan jo hende men da er ikke ventilen på utløpet stengt, eller ventilen lekker. Dette ser jeg ikke på som særlig sannsynlig.

 

Vetus bruker dette systemet med sugerør inn i tanken, det finnes på http://www.vetus.nl

Ellers så mener jeg da og ha sett dette på en skisse laget av en av selbåtmedlemene her i plassen i en tidligere diskusjon.

 

For mitt vedkommende blir det nok utløp i bunn med ventil og rør deretter til skroggjennomføringen. Legger vel dette i 1 1/2" tenker jeg. Innløp blir på toppen av tanken og 1" siden dassen har dette utløpet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...