Vår Sommer Ro Startet 16.Juli.2010 Del på Facebook Startet 16.Juli.2010 Jeg har en Bavaria 38 AC med en Volvo Penta MD2030-D, begge deler fra 2004, timetall = 580. Båt og motor har vært problemfri til og med Påsketur 2010. På første tur etter Påske (Kr. Himmelfartshelg) fikk vi pakket ombord familie og bagasje. Startet motoren som normalt. Motoren gikk da 3-4 sekund, så stoppte den. Har i løpet av de 2 siste månedene hatt omfattende sjekk av alt fra A til Ø. Toppen har vært av og sjekket/trykket av Auto 23 i Bergen. Men motoren nekta å starte. 4 ulike mekanikere har vært å sett på saken. Uten hell. Men, i dag gjenstod det å sjekke siste punktet (Å), og det var å løse av manifold for å sjekke eventuelle obstruksjoner på ut-siden. Løste skruene og trakk manifold 7-8mm fra blokken....og motoren startet momentant. Helt utrolig. Vi skrudde så av hele manifolden og tok den opp på kaien. Det viste seg at akterdelen av manifold + bendet der kjølevann møter eksosen var sponsa tett. Regelrett forstoppelse. Nå er det gjort reint og montert på nytt. Motoren går fint, men jager litt på tomgang. Antar at dette kommer av fortsatt litt luft i systemet. I følge det lokale bilverkstedet så kan slike forstoppelser komme av dårlig kvalitet på oljen. Men jeg har benyttet oljetypen som Volvo Penta anbefaler i boken sin. Håper denne historien kan være til hjelp og oppmuntring for andre som opplever umulige problem. Ikke gi opp :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Noen som har hatt noen lignende tilfeller? Trodde det var D-motorene som var det store problemet for Volvo eller er MD 2030 også utsatt for problemer eller er dette en motor som stort sett fungerer greit? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akoya 1 Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Bra at du skriver dette. Dette burte flere gjøre Sitér dette innlegget Maxi 95 Bavaria 36 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøtunga Svart 21.Juli.2010 Del på Facebook Svart 21.Juli.2010 Det viste seg at akterdelen av manifold + bendet der kjølevann møter eksosen var sponsa tett. Regelrett forstoppelse. Hva var det som tettet? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post Share on other sites More sharing options...
Vår Sommer Ro Svart 27.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2010 Det var en blanding av sot og salt. Lett å fjerne med en kniv. Se bilde tatt med mobiltelefonen, under: [ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vår Sommer Ro Svart 11.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Januar.2011 Så dukket det opp et nytt problem med min Volvo Penta MD2030,- Siden overhalingen i sommer så syntes jeg det har vært litt mye damp i fra eksosen. Forklaringen viste seg å være et tæringshull i akterkant kjøler, slik at kjøleveske (kjølevann fra ferskvannsdelen) slapp fremover i kjøler og inn i toppen, der det gikk ut igjen med eksosen som damp. Se bilde: Så nå er det bare å sette i gang jakten med å få dette fikset, aller helst byttet med nytt. Det skulle vell ikke være noen som har gode forslag til hvordan jeg kan få tak i en erstatter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 12.Januar.2011 Del på Facebook Svart 12.Januar.2011 Har de to problemene noen sammenheng? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 12.Januar.2011 Del på Facebook Svart 12.Januar.2011 Kjører du motoren mykje på tomgang? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 12.Januar.2011 Del på Facebook Svart 12.Januar.2011 Hadde eit liknande problem på VP 2003-motor i fjor vinter. Eksosbendet var så tett av avleiringar at det var berre eit om lag millimeter stort hól til eksos og vatn! La det i syrebad. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Vår Sommer Ro Svart 12.Januar.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2011 Om problemene har en sammenheng? Ja, de 2 problemene har en sammenheng. En geografisk sammenheng. Dersom dere studerer bildene så ser dere at salt/sot-avleiringene på første bilde er på samme sted som hullet på bilde nummer 2. Salt/sot har her holdt på fuktigheten lenge etter motoren har stoppa, og blanding av eksos (sot) og saltvann er jo ikke det gunstigste for metall... Det må ha vært et "nesten-hull" her i sommer, da vi gravde ut "pluggen". Men vi såg ikke det dengang, og slike skader forbedrer seg jo ikke. Har i dag sendt e-post rundtom til Volvo Penta forhandlere og fått pris på nye deler. Sendte også e-post til Auto23 (Metalock) i Bergen, for å få pris på å tette hullet, men de har så langt ikke svart. Tror jeg satser på nye deler, da vet jeg hva jeg har. Om jeg kjører motoren mye på tomgang? Ikke mer enn at jeg starter opp i god tid før jeg tar ut, og lar den gå på tomgang når jeg fortøyer etterpå. Ellers så går jeg for det meste på marsjfart....mellom 2300 og 2500rpm (avhenger på om skroget "glir lett" eller er grodd) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vår Sommer Ro Svart 2.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 Da var nye deler kommt i hus. Oppdager noe veldig interessant på det nye varmevekslerhuset, nemlig en forbedring. Sjekk utløpshullet på den nye (bilde under) med utløpshullet på den gamle (bilde over). Det viser seg at huller på nye er ovalt, mens hullet på den gamle er rundt. Det betyr at vann/fukt/salt/sot vil holde seg i blandingsbendet, og ikke kunne renne tilbake og inn i utløpshullet. Antageligvis er godset i dette området forsterket med det samme. Godt nytt! Nå gjenstår bare å lakkert det nye varmevekslerhuset Volvo-grønt, samt å montere delene, så kan dette betraktes som nytt. Se bilde: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 2.Mars.2011 Del på Facebook Svart 2.Mars.2011 (redigert) Spørsmål: 1. Ville kjemisk metall være i stand til å tette hullet, og holde tett over tid? Hullet så ikke så stort ut på bildet. 2. Hvordan kan en slik propp bygge seg opp med det trykket som en motor med over 2000 omdreninger/min representerer? Har dere ikke merket dårlig gange eller lite eksospuff ut? (Lettere å forstå hvis all tid var tomgang) 3. Har eksos og lukt vært ren under tiden? Min egen MD 2010 på 400 timer har så rene avgasser det knapt er diesellukt å merke, selv med nesen utenfor eksosutløpet. 4. Korrekt gangtid? Med kun 600 timers gangtid er dette helt uforståelig for meg, som vel og merke ikke har noen dieselmotor-erfaring. Bruker selv motoren mellom 200 og 300 timer pr sesong i seilbåt, pga lite vind på kvelden ved hjemfart... 5. Altfor stor propeller eller mye begroing? M.a.o jobber motoren altfor hardt, altså soter kontinuerlig? Redigert 2.Mars.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vår Sommer Ro Svart 3.Mars.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2011 Svar til spørsmål fra Småbåtentusiasten,- 1. Det er mulig. Jeg sendte en e-post til Metalock/Auto23 i Bergen, med spørsmål om pris på å utbedre hullet, men det kom aldri svar. Synest dessuten det er greit å bytte ut til nytt, da blir det 100%, i dette tilfellet 120%. 2. Nei, effekten var der. Dette kan nok bygge seg opp med lag på lag over lang tid. Måtte bruke kniv og makt for å skrape det løs. 3. Ingen unormal lukt og eksos har vært å spore. 4. Dette handler ikke om antall gangtimer. Tror faktisk problemet handler om antall ganger motoren har blitt varm/kald, for antageligvis har det dannet seg ett nytt tynt lag med salt/sot for hver gang, og på den måten bygget seg opp til å det ble tett. 5. Nei. Motoren oppnår fint turtallet den skal ha, når den er ren under/ugrodd. Håper problematikken over kan være til hjelp. Nå er problemet løst hos meg, så jeg avslutter denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.