Jump to content

"Sprengte" nivåbryteren til lensepumpa, bokstavelig!


Brodern

Recommended Posts

I Snekka mi har jeg 2 lensepumper med nivåbryter. Begge pumpene er uavhengige av hverandre (koblet på samme batteri) siden den ene står bak i båten og den andre står ca midtskips ved ventilen til kjølinga.

 

I dag når jeg satt baki og lakket, koste meg med en pils og klinte med lakken og greier så smalt det så jeg trodde jeg skulle dævve. Det jævla smellet. BÆÆNG. Holdt på å drite å buksa.

 

Men hva var det som smalt ? Tenkte først på spannene med lakk og olje, men de var hele. og det var jo ikke så varmt at de skulle gå i lufta.

 

Snoka litt rundt og fikk øye på nivåbryteren til den fremre pumpa. Hele toppen var sprengt bort. Toppen fant jeg ikke heller, men borte var den for det var jo et digert høl i bryteren.

 

Men disse skal jo ikke "sprenge" slik ? Er jo ikke noe spes inni de greiene der. Ei skinne og 2 b ryttere, og en vekt som ruller frem og tilbake.

 

 

Det må jo ha vært vann som har kommet inn. Og av en eller annen grunn har det blitt varmt slik at trykket har har blåst hele dritten i stykker, akkurat som en dampkjele uten ventil ?? Tror jeg da. Kan jo ikke være noe annet ??

 

Flaks jeg ikke hadde trynet over da det smalt ihvertfall.

 

 

nivbryter.jpg

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Var bryteren lekk og det har kommet saltvann inn kan det oppstå elektrolyse. Ene produktet av elektrolyse av saltvann er hydrogen.

Riktig blanding av hydrogen og luft (oksygen) og dette kan smelle når bryteren vipper over for å starte pumpen. Blir alltid en liten gnist inni disse ved start/stopp.

 

Litt søkt, men absolutt mulig! :eek:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er på villspor men elektrolyse er nok ikke mulig hvis ikke jeg tar feil.

 

Krever ikke elektrolyse at man har positiv og negativ leder i vannbadet? I en nivåbryter har man vell bare brutt en kurs, hvis man skulle ha + og - inn på brytern så kortslutter det vell når bryteren slår inn?

 

Ellers en god teori, tenkte på det men slo det fra meg pga overnevnte... satser heller på mythbustermetoten, myyye krutt gir myyye smell :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror egentlig at det har vært vann i bryteren, og at dette har blitt varmt pga dårlig kontakt i bryteren (dårlig kontakt pga vannet) og trykket når vannet koker gjør at noe gir etter.

 

Jeg har hørt noen lyder fra nivåbryteren etter pumpa har sluttet å gå.

 

Jeg hadde en forgreningskontakt under akvariet hjemme som begynte å putre en dag. Den var veldig varm, og full av vann. Det hadde rent ut vann fra en slange og inn i kontakten.

 

eller har Al Quaida vært her, misunnelige på det kule ST.Hansbålet mitt (les : Trebåt) :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...