torehol Startet 16.Juli.2010 Del på Facebook Startet 16.Juli.2010 Hei Lurer på hvorfor ALLE seilbåter har wire rekker rundt båten? Etter en stund blir disse slakke,(se på alle brukte båter, og se hvor mange som har oppstrammet rekkwire) og fungerer mer som snubletråder enn som ei solid og pålitelig rekke. Har noen prøvd å henge etter hendene i ei slik rekke, for så å prøve å heise seg ombord? Jeg har rett og slett problemer med å forstå at slike (wire)rekker er lovlige! Har selv planer om å montere 30mm rustfrie rør på toppen av rekkestøttene. Mvh torehol Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Vet ikke om det hjelper deg med forståelsen, men i regattasammenheng setter folk seg på lo-side på ripa, bena under nederste wire og overkroppen mellom nederste og øvre wire. Dersom de var av rør (noe som jeg antar at du mener de bør være) så ville det i alle fall bli mer problematisk for meg Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 tror eg og stemmer for wire. Og de e ikke til for å heise seg ombord med!!! Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
torehol Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 (redigert) Men hva med (over?) halvparten av seilbåter som aldri seiler regatta (turbåter)? Jeg er jo helt sikker på at jeg aldri kommer til å seile regatta, og ser på disse rekkene som rene fellene. Mange med meg her nord bruker seilbåten til tur og fiskebåter, og lurer på det samme. I tillegg blir en stor del av seilbåtene produsert som rene turbåter, så hva er da poenget med wirerekker? Takk for kjappe responser på et flott forum. mvh Redigert 16.Juli.2010 av torehol (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Vet ikke om det hjelper deg med forståelsen, men i regattasammenheng setter folk seg på lo-side på ripa, bena under nederste wire og overkroppen mellom nederste og øvre wire. Mulig eg misforstår, men det går vel an sjøl med rør istede for wire? om wirene erstattes med rør, så er det vel fremdeles mulig å sitte slik? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 ...ser på disse rekkene som rene fellene. Mange med her nord meg bruker seilbåten til tur og fiskebåter, og lure på det samme. ... Hva er det som er "rene fellene"? Har aldri kommet på at de kunne være "rene feller". Og skal du ha en fiskebåt, da synes jeg i alle fall jeg at du har valgt feil med en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
torehol Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Hva er det som er "rene fellene"? Har aldri kommet på at de kunne være "rene feller". Og skal du ha en fiskebåt, da synes jeg i alle fall jeg at du har valgt feil med en seilbåt. Når båten overrasker med uventede bevegelser og du støtter deg til ei rekke som "ikke er der", kan du bli ganske overresket, for ikke å si skremt..... Jeg liker å seile, og jeg liker å fiske. Har ikke råd til to båter Etterhvert har jeg organisert båten (en gammel Shipman28) på en slik måte at den fungerer ypperlig som fiskebåt. Da mest til dorging og juksa. I stedet for mesan, og strevet med å holde baugen opp mot vinden og andøve med motor, lar jeg bare båten "reke" på tvers av vinden, og kjølen fungerer som et ypperlig drivanker. Sitér dette innlegget Link to post
Lbjordal Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Høres ut som du bør se på Nauticat båter Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 16.Juli.2010 Del på Facebook Svart 16.Juli.2010 Det er et annet aspekt ved en wire-rekke som du kanskje ikke har tenkt på: Den kan også raskt fjernes i en situasjon hvor man f.eks skal trekke en mann-overbord opp av vannet. Fordi rekka er festet til akterpulpiten med en surring, kan man raskt kappe surringen med en kniv og rydde unna wiren når det trengs. Med en fast rør-rekke blir dette umulig. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
tjaldur Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Jeg bruker rekkewire ofte, ved at jeg bruker sele og to korte tau med karabinkroker som er festet til selen. Dersom jeg av en eller annen grunn skulle ha behov for å bevege meg rundt om på båten (under seilas), så hekter jeg en karabinkrok i rekkewiren. Skal jeg videre, forbi en rekkewirestøtte, så hekter jeg neste karabinkrok på og den forrige av. Dersom jeg reiser meg opp for å pisse, så hekter jeg en karabinkrok på akterstaget. Sitér dette innlegget http://binnaseiler.blogspot.com/ Link to post
arkmarin Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Jeg er enig med trådstarter at hvorfor ikke rør. Det vil gi større sikkeret, da det er fastere å holde i. Så om jeg kunne valgt mellom wire og rør hadde jeg nok valgt rør. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
ÅtteGlass Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 ...så hekter jeg en karabinkrok i rekkewiren... Får jeg foreslå en annen løsning: Det kan være bedre å ha et webband liggende langs dekket til å huke seg på, fremfor å huke an på rekkewiren. Hvis du snubler, bør selen og sikkerhetslinen din hindre deg i å falle utenfor selve rekka. Det klarer de ikke hvis du huker an i selve rekkewiren, uansett hvor kort sikkerhetslinen din er. Det har vært flere ulykker med fatal utgang nettopp fordi personen blir hengende på utsiden av båten, delvis ned i vannet, og ute av stand til å komme seg opp igjen med egen eller andres hjelp. Så bruk kortest mulig sikkerhetsline, og festepunkter som ligger inne på dekk, enten det er solide bøyler eller et webband som er strukket i langskipsretningen. Og et lite tips når du er tissetrengt: bruk øsekaret, så slipper du hele situasjonen med å balansere bak på hekken, huket an til akterstaget. Safe trip! Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
finnarne Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Et bilde sier mer enn tusen ord sies det. . Tror det hadde vært en fin båt med rekkewire istedet for "massiv" rekke. Ikke er det pent, og jeg skjønner ikke hvorfor det blir tryggere. Når noe begynner å slakke seg, eller løsne må det strammes opp eller festes. Ellers forsvinner sikkerheten uansett. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
OT-flyktning Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 et webband som er strukket i langskipsretningen. Får jeg avspore littigran, men en egen tråd lønner seg nok ikke og vi er jo inne på dette med sikkerhet. Vi har webbånd på begge sider. Men den gir jo godt etter bare pga sin lengde. Tenkte det kunne være en forbedring å føre den på innsiden av vantene. Da ville det omtrent midtskips være en solid sak som reduserte fallmulighet utenfor rekka betydelig men tillater at båndet løftes opp. Ulempen blir at man må kroke om hver gang man skal hele båtlengden, men etter min erfaring er det veldig ofte at man bare skal til masten fra cockpit og fordekksmannen beveger seg også bare sjeldent bak masten. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Det syns jeg høres ut som en god ide. Det er alltids lurt å dele opp i mindre lengder. Anbefalingen er å bruke to sikkerhetsliner på en sele, og da er det ikke noe problem å skifte anhukning f.eks ved vantene. Ellers så var det for noen år siden i handel et system med trinser som gikk på en wire spent opp på innsiden av rekkestøttenes føtter. Trinsen var konstruert slik at den lett passerte de bøylene som spente opp wiren. Husker ikke nå hva systemet het. Det sikret at jackstay var festet minst hver 2,2 meter (max avstand mellom rekkestøtter). Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
torehol Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Takk for mange gode svar. Tenker å montere rør istedenfor øverste wire. Skal prøve å følge opp med noen bilder når monteringen er ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.