Jump to content

Dynastart marna 8 hk (??)


Guest Nicco

Recommended Posts

Hei

har kjøpt meg tresnekke på tampen av sesongen.

Det er en 23 fots kravell bygget båt med marna 8 hk 1960 modell i.

Har allerede hatt noen fine turer på sjøen.

Har hørt at det er mulig å montere starter og lader til denne motoren.

Noen som kjenner til det?

 

Har i dag to stk lensepumper som går på batteri, de går jevnt å trutt, men blir jo ikke ladet opp.

Hadde vært gunstig å fått ladet dem samtidig, og kanskje fått montert lanterner.

 

 

Har også problemer med ferskvannskjølingen.

Den koker lett hvis jeg kjører litt hardt.

Starter som en klokke når den er kald, men sliter med å få start på den når den er varm.

Noen tips?

 

Nicco

Link to post
Share on other sites

Vil tro du kan montere det, du kan klikke deg inn på  http://marna.no og spørre de om hva du trenger til braketter. Har en "kjenning" som har montert en dynsatart på sin gammle marna i allefall. Ikke den beste starteren eller dynamoen, men den duger til hans bruk, som er å starte båten og holde den med "lensestrøm."

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg husker godt da "Dynastarten" kom, den gav seg ut for å være løsningen på alle problemer  :lol:

 

Men som så ofte ellers ble virkeligheten en annen...

 

I praksis er den vel "en dårlig startmotor" og "en enda dårligere dynamo", jeg vet at meningene er delte   -   men ingen tør vel påstå at den er direkte god?

 

Fra spøk til alvor: trenger du virkelig startmotor på en 8 HK bensiner? Er den ikke nokså grei å start med sveiven? Dermed er det kanskje bare en dynamo/generator du trenger for å skaffe strøm til lensepumpen og dine fremtidige lanterner.

 

Da ville jeg nemlig satset på å kjøpe en passende generator, montere den sammen med et batteri  -  og fortsette med sveiven....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Skal du montere dynastarter, trenger du også starterele og regulator, tenningslås, dette vil komme til å koste deg ca 4-500kr hvis du skal kjøpe dette nytt. Monter på en gammel dynamo så blir du fornøyd til en brøkdel av prisen.

 

Kjølevannet: det er ganske vanelig at det er dritt i kjølekanalene på de motorene, du kan også sjekke impelleren.( Sjekk impelleren først).

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt avsporing, men dog "beslektet" emne......

 

Surfer jevnlig på båt-selges på finn.no og morer meg mange ganger over annonseteksten. Bl.a. så jeg annonsen til en eldre tresnekke som var til salgs, hvor eieren da skrev noe i den duren i annonsen:

 

>> ........med bensinmotor FM 8-12. Motoren er pen og har nyinnkjøpt startmotor av merke DYNASTAR!!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...