Båtkalle Startet 17.Juli.2010 Del på Facebook Startet 17.Juli.2010 Hei alle sammen. Jeg er en 32 år gammel mann som alltid har bodd, og fortsatt bor på fjellet. Har vært veldig lite ute i båt, og kan absolutt ikke kalles for sjøvant. Jeg og min familie lurer nå på og kjøpe en båt, av den større typen. Det er snakk om en båt på 49,xx fot, med motorkraft på nærmere 900hk totalt. Såvidt jeg har skjønt så er det for min del ikke noe krav til at jeg må ha noe sertifikat for å føre denne, så merkelig det nå enn høres ut. Jeg vil uansett ta båtfører prøven, og VHF sertifikat (jeg er ivrig radioamatør, så radio er en stor interesse, og dessuten er jeg flyger av yrket, så jeg innehar radio telefoni sertifikat). Men vil det fortsatt være særlig lurt av meg å begi meg ut på det jeg har tenkt å begi meg ut på, eller vil kunnskapene mine være altfor dårlige til at det er særlig smart å begi seg ut i farvannet langs norskekysten med en såpass stor båt ? Jeg må selvfølgelig leie noen i starten for å få dette litt inn i fingrene, spesielt det med manøvrering inntil brygger osv. Jeg ønsker at både bryggen og de andre båtene fortsatt skal være i god stand når jeg har lagt til kai ! Jeg har såvidt kjørt småbåter tidligere, men aldri noen i nærheten av denne størrelsen. Jeg er dog som sagt flyger av yrket, og pleier å ta ting litt forsiktig, og heller tenke meg om to ganger før jeg "tar action". Men nå er jo livet i lufta og på sjøen to vidt forskjellige ting. Og jeg vil vel tro at selv på sjøen så er det ikke så lett å erstatte erfaring med forsiktighet. Jeg ønsker synspunkter på dette, både positive og negative. Alle kommentarer er hjertelig velkommne. Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Hei Dette burde du vel ha alle forutsettninger for å klare bra:) Er vel verre å fly DC9 eller en liten princess 50:) lykke til Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Hvorfor skulle ikke noen i en alder av 32 kunne lære å føre "stor båt" på skikkelig vis? Er vell ingen som tar til spakene på et fly uten opplæring, å selv om du "lovlig kan" kjøre båt så burde du ikke begynne uten opplæring. Med opplæring fra båtkyndig person(i tillegg til førerprøve m.m) burde du og de aller fleste andre klare dette etter min mening. Bare ta ting med ro og lær gradvis. Se på værmeldinga, første uka alene er vell ikke så lur å tilbringe i dårlig vær. Erfaringer får du underveis, bare å øve og være forsiktig. Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Hva med å leie seg en noe mindre båt for å se om en liker båtlivet? 49fot og 900 hk. er en stor båt og en stor innvistering. Kjedelig å finne ut etter en sesong at dette ikke var noe for dere. Fort masse penger ut av vindu på den måten. På den andre siden. Med din innstilling. Hvor du i utgangspunktet innrømmer at du ikke er verdensmester, vil nok dette kunne gå bra. Ha med deg noen som har ført båt i denne størrelsen den første tiden. Vil ikke anbefale å ta "jomfru tilleggingen" i en overbefolket gjestehavn i Juli, men trene mer "off season", før du hiver deg ut i Juli kaoset. PS.Radio telefoni sertifikat for luftfart, er ikke gyldig for bruk ombord i båt. der er det maritim sertifikater som gjelder. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
BårdK Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Det å føre båten, legge til osv., skal vel gå greit med litt assistert trening. Jeg ville bekymret meg mer for alt det andre; vedlikehold, jevnlig inspeksjon av skroggjennomføringer, motor og elektrisk osv. Snakker vi ny eller godt brukt båt? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 (redigert) Jeg er skeptisk til å starte helt uten båterfaring med en så stor båt. Det er store krefter i sving med 20 tonns båt og 900 hester. Du blir også mindre utsatt for vind og bølger i en slik båt, hvilket er helt OK når alt fungerer. Men pom noe hender merker du været akkurat like godt som alle andre. Min erfaring er at vi med båten vi har i dag (43 fot 870 hester) går ut i relativt dårlig vær. Desverre finnes ikke så vidt jeg vet ikke motorbåtkurts. Det finnes seilkurs. Feks Norsk seil og navigasjonsskole. Da kan du lære mye om navigering og godt sjømannskap. Flott at du også vil ta båtførerprøven. Jeg vil også anbefale deg D5L - her får du betydelig mer kunnskap om sjøveisregler, navigasjon og sikkerhet til sjøs. Mitt råd er å starte med noe mindre. Jeg ville kanskje startet rundt 32-35 fot. Det er passe stort å håndtere samtidig som det gir litt skikkelig båtfølelse. Jeg har gått gradene selv - fra optimistjolle som 7 åring til dagens 42 foter. I dag hadde jeg uten bekymring tatt en 50-60 foter ut på tur etter først å ha fått kjørt meg inn på båten slik at jeg var trygg på den i trange situasjoner. Redigert 17.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtkalle Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Jeg takker for alle tilbameldinger foreløbig, og som sagt: kritiske røster her er også velkommne. Jeg trenger å høre hvor stor idiot jeg er som hiver meg i kast med dette uten erfaring. Først: det å fly er nok ganske forskjellig ifra båt. Men noen ting kan man kanskje dra med seg over på sjøen ? Forøvrig så er ikke dette noe hasteprosjekt, ei heller er det noe innfall som kom over natten. Men det kom sterkere etter en ferie i Kristiansand hvor vi leide en "yellow boat" ett par dager, og freste litt forsiktig rundt i den indre skjærgården på Sørlandet. Og nå har vi tenkt at dette er noe som skal realiseres, selv om det nok kommer til å ta litt tid. Kanskje 3-5 år. Og vi vil nok i denne tiden forsøke å leie oss noe "vesentlig mindre" over en litt lengre periode. Men aller først skal båtfører prøven beståes, samt VHF sertifikatet i boks. Som det nevnes er det jo dumt å bruke 2,5 mill. på en båt når man egentlig ikke trives på sjøen, så vi vil forsøke å forsikre oss om dette før vi kjøper egen yacht. Vi snakker nok om en pent brukt båt, som er en 2-8 år gammel. Og det med vedlikehold var ett godt poeng, og kanskje noe jeg ikke hadde tenkt nok igjennom. Er det mye vedlikehold som kreves på en båt av nevnte type ? Og hva med vinterlagring, det koster vel endel penger bare å leie noe som er stort nok til å løfte beistet på land ? Planen er at båten skal ha "hjemmehavn" i Grenlandsområdet, så dersom noen er derfra, eller kjenner til forholdene der (som f.eks. tilgjengelighet på båtplasser i den størrelsen, priser osv) så taes det imot med takk. Og på sikt så er jeg jo også interessert i å komme i kontakt med folk som har slike båter der, og som kanskje er interessert i å ha en "dekksgutt" på opplæring, og senere også "opplæring" på egen båt. Men det er som sagt ting som neppe skjer i veldig nær fremtid. Sitér dette innlegget Link to post
stisor Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Men hvorfor starte med en båt på 49.xx fot og nærmere 900 hk dersom dette er første båt, og du ikke har ett "røverkjøp" på hånd (etter hva jeg forstår på ditt siste innlegg)? Personlig hadde jeg følt meg veldig mye mer komfortabel på ferie med en båt på rundt 30-35 fot, og dersom for mye penger er problemet skulle jeg nok klart å bruke opp endel i båt i denne størrelsen også.. :) Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 hei, velkommen på vannet jeg bor i skien, og har såklart mulighet til og hjelpe deg med det lite jeg kan er dekksofficer og har jobbet en del på båter tidligere.. men nå er jeg stolt fører av en 27 fots tresnekke på nordsjø du er altid velkommen til at ta kontakt, hvis du vil prøve deg litt med og legge til og sånt, men jeg tror ikke det bliver noe problem for deg, bare bruke god tid og ikke stresse.. det tar sikkert lang tid de første ganger men det gjør jo ikke noe. på båter i den størrelse er der jo også mange hjelpemidler, trustere kartplottere osv. har du noen ide om hvor i grenland du vil ha båten? har en del kontakter på båtplasser i området :-) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 trådstarter er vel mere reflektert enn mange andre som har båter av denne størrelsen, så med litt øvelse går det nok bra, som spjerøy sier er det både baug/hekktrustere, og du har jo 2 maskiner, så alle muligheter på plass for å få styrt den. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Jeg ville ha vurdert å begynne med en mindre båt, av flere årsaker: En mindre båt er lettere å håndtere alene, slik at terskelen for å ta seg en tur på egenhånd er lavere. Den er letter å håndtere, du kommer til steder der 49 foteren ikke kommer til og om du skulle være uheldig så blir skadene mindre. I tillegg er den enklere og rimeligere å vedlikeholde og bruke, en 49 foter får lett et driftsbudsjett på en liten årslønn siden de færreste rekker over alt vedlikehold på en så stor båt på egen hånd. I tillegg så kan lett båtgleden forsvinne i alt arbeidet med en stor båt. Så jeg ville begynt med en mindre båt, og heller oppgradert senere når du føler du trenger mer plass og ikke minst føler deg klar til å mestre noe såpass stort... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mariell Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Som det nevnes er det jo dumt å bruke 2,5 mill. på en båt når man egentlig ikke trives på sjøen, så vi vil forsøke å forsikre oss om dette før vi kjøper egen yacht. Vi snakker nok om en pent brukt båt, som er en 2-8 år gammel. Nå har ikke jeg sjekket Finn.no men. Tror nok du må opp i en betydlig høyere sum enn 2,5 mill. For å få en 2-8 år gammel, pent brukt og godt vedlikeholdt 49 foter med 2x450 hk. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
spjærøy26 Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Nå har ikke jeg sjekket Finn.no men. Tror nok du må opp i en betydlig høyere sum enn 2,5 mill. For å få en 2-8 år gammel, pent brukt og godt vedlikeholdt 49 foter med 2x450 hk. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22749666 er da noen, godt nokk 47 fot men :-) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Med din innstilling og yrkesbakgrunn som flyver vil dette gå utmerket. Jo større båt, jo større sikkerhetsmarginer kreves det. Jeg regner med at du sjekker deg ut selv etterhvert på motor, fremdrift, manøvering etc. Anbefaler at du også har med deg en sjødyktig co-pilot i begynnelsen. De som stiger fortest i gradene i f.eks. sjøredningskorps har gjerne bakgrunn fra brann, ambulanse og flyvere! Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Først: det å fly er nok ganske forskjellig ifra båt. Men noen ting kan man kanskje dra med seg over på sjøen ? En hel del av tankegangen kan du ta med deg. "<Stay in the envelope" er like viktig på båt som på fly. Og du har en grunnleggende forståelse for navigasjon du kan ta med deg. Storsirkel navigasjon kommer du ikke borti før du er på D5LA sertifikatet. Om jeg forstår rett er det hele familien som skal bli sjøvante. Klar fordel å starte med stor båt - men det forutsetter at den mestres av alle. Det er de få og ubehagelige erfaringene som kan ødelegge. Vedlikeholdskostnader: Om du skal sette bort alt og lagre båten innendørs må du nok regne med 70-100' om du er ute etter OK kvalitet på arbeidet Om du finner en 2 år gammel 50 foter med 900 hester til 2.5 millioner så må du kjøpe den fort eller være veldig skeptisk. En pent brukt Princess P 50 av forrige modell går vel løs på rundt 5 tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Må vel opp i en 20 år gammel 50-foter for å komme ned i den prisen med ønsket motorisering. Forøvrig mener jeg det er best å lære å krype før man skal gå og at alle kyr bør ha vært kalv først. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 (redigert) Det er som Amen i kjærka å høre fra en Bergenser der Norsk Båtsenter som en av de største skattebidragerne er mestere i å selge altfor store båter til i beste fall halvkompetente båtførere som antakelig ikke har vært kavler. De går rett på slakteferdig okse nivået Redigert 17.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Vil ikke at folk som ikke finns båtvante skal kjøpe båt i den strl med den motor innstallaesjonen å bruke den i samme farevann som meg hvertfall....finnes nok tullinger med små og mellomstore båter som bare farter rundt uten sjømannskap eller know how! Sikter ikke til at trådstarter er en slik, men greit å begynne i det litt mindre før man kliner til med noe så stort vel? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 <kremt> Bitteliten, jeg har da vel aldri uttrykt meg på noen måte, ei heller når jeg har vært uti det super-retorisk arkaisk morsomme, som selv på en valgdags ettermiddag kunne misforstås i retning av at jeg innehar selv en mikroskopisk antydning til sympati for P*******-herrefolkets premiearrogante herjinger hverken på sjø eller land? </kremt> Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
TPBS-277 Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Er vel mere av den opfattningen at det er umulig og begynne med altfor stor båt.Jo større jo bedre. Men det er veldig stor fare for og begynne med for lite kunskap i forhold til båtstørrelsen.Har sett mange folk med det problemet selv med båt ned i Pioner 8 format. Bare man sørger for og tilegne seg de nødvendige kunskaper før man legger ut på fjorden med høy sigarføring og stettglass, Jeg blr MYE mere imponert av en som legger til med silkehansker og 25 fot tresjark en en 50 foter dær du hører ville hyl fra trøstere og panisk banning fra skipperen før det smeller til så det knaser i brygger og nabobåter. Så konklusjonen ær at begynn med den båten du/dere føler at dere trives med bare dere tilegner dere tilstrekkelige teoretiske og praktiske kunskaper før dere tar første tur alene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 (redigert) <kremt> Bitteliten, jeg har da vel aldri uttrykt meg på noen måte, ei heller når jeg har vært uti det super-retorisk arkaisk morsomme, som selv på en valgdags ettermiddag kunne misforstås i retning av at jeg innehar selv en mikroskopisk antydning til sympati for P*******-herrefolkets premiearrogante herjinger hverken på sjø eller land? </kremt> På ingen måte at jeg forventet at du skulle ha sympati. Jeg bare så ironien i dette. Etter feks å ha observert 2 V53 gå 15 meter i rundt 20 knop fra et slep av en fritidsbåt med redningsskøyte foran og en fjord 21 bak. De lagde så store bølger at den slepte båten omtrent veltet. Eller den V62en som dro gjennomMollösund i 10 knop - der sundet er smalest - omtrent 50 meter bredt der kanskje. Poenget er at man må lære å krype før man kan gå. Konsekvensene av feil er så mye større med en stor båt enn en liten. Kanskje ikke for en selv - men for omgivelsene. Og båtglede handler etter min erfaring veldig mye om å mestre båten under alle forhold. Da blir det ro ombord - og dermed også trivsel. Godt sjømannskap handler ikke om størrelse på båt. Det handler om erfaring og kloke valg. Redigert 17.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Helt enig. Nordgående i innløpet til Stokksundet (under E39-broen, en nær 90 º høyresving) forrige fredag gikk jeg like før "den lange veien rundt" en Saga 25/7000, og endte opp 1/3 fra østre land dvs på høyre side. Imot kom det antakelig Vestlandets største premierævholl i en 50+ Princess, mindre enn 100 meter fra land -- på feil side, naturligvis. Og sammen med ham, 20 meter lenger ute, en supertosk i en Sealine. Det var nok ikke spesielt hyggelig i den Saga'en da tenkje eg. (Det var bare et stykke lenger nord at det kom tre stk P38 særgående med nesa til himmels jfr annen tråd). Denne typen klovner og apekatter kan båtlivet fint klare seg uten og av den grunn tror jeg det er best at båtfolk begynner litt i det små slik at de lærer seg å frykte for hva idiotene på sjøen kan finne på. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Jeg har aldri forstått at det skal være så veldig vanskelig å forstå at det er høyrekjøring i trange farvann på sjøen. I Sverige er det en ledstrek midt i leia. Jeg vil si at 3 av 4 båtførere i ferien følger denne ledstreken - hvilket gjør leia mye trangere enn den egentlig er. Merkelig rett og slett. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Ka farsken det er jo det samme på landeveien, kanskje er det der det kommer fra. Bare se etter neste gang du er på to hjul. Gulmalingen er slitt vekk midt i svingene pga alle verdensmestrene som er pissredd for de ville blomstene i høyre vegkant. Jeg har også hørt at styrbordleds-krabbene er menneskeetende. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
logget av Svart 17.Juli.2010 Del på Facebook Svart 17.Juli.2010 Jeg tror ”flygeren” i dette tilfellet er en voksen mann som kan lære seg å bruke en PC uten å gå veien om Game boyen. Dere kan vel ikke mene at alle må utsette seg og familien for sjøens bøller i liten båt for å lære seg å vise hensyn. Han vil jo til og med leie noen til å lære seg opp. Problemet er slik jeg ser det ikke de som vil lære, men de som mener de kan. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.