Mouche Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Til herr Worses informasjon så kan jeg berolige ham med at alle disse premieidiotene fra den andre siden av fjellet i sine noget store prinsesser og fearliner har rundet det sydligste punkt av vårt vakre land og nå i stor grad befinner seg på det blide sørland, til liten glde for oss som tilbringer større deler av året her! Men du får dem vel snart tilbake vil jeg tro, og håpe! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Worse Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Ahh. Var det derfor det plutselig ble så fredelig her. Nei, bare behold dem, Mouche, vi trenger dem jo ikke. Du trenger ikke takke engang! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
bliss X Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Hei Båtkalle Hva er årsaken til at du/dere ønsker å starte ut med en så stor båt? Sitér dette innlegget Link to post
Audun V Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Hei alle sammen. Denne tråden begynte jo bra, fortsatte bra intil vi får den vanlige båtplassen debatten innsauset i synsing og fordommer mot folk som har nok penger til å kjøpe en V53:), men IQ nok til en pioneer 8. Fint om vi kunne holde dette der det hører hjemme, man skremmer jo potensielle nye båteiere med måten ting blir lagt fram på, ironi eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Hei alle sammen. Denne tråden begynte jo bra, fortsatte bra intil vi får den vanlige båtplassen debatten innsauset i synsing og fordommer mot folk som har nok penger til å kjøpe en V53:), men IQ nok til en pioneer 8. Fint om vi kunne holde dette der det hører hjemme, man skremmer jo potensielle nye båteiere med måten ting blir lagt fram på, ironi eller ikke. du fortsetter jo selv med at kommentere folks iq?? men jeg er enig i att seriøse svar på spm som trådstarter stiller, forsvinner i svada og spekulasjoner om priser og størrelse på båt.. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Hei. ``Jo større båt jo mer glede`` Trådstarter sier å ikke være fra vannkanten å da er det store spørsmålet på om han ønsker å besøke uthavner eller bare de faste plassene i byer og tettsteder. Det kan bli kostbart å ligge i havner med faseliteter som vann å strøm. Men jo større båt jo vanskeligere er det å finne passende uthavn. Størrelsen å erfaringen gjør det også vanskeligere å legge til / ligge på anker på disse stedene. Så jeg hadde vurdert hva som er mest ønsket ligge i havn eller uthavn opp mot hvor stor båt jeg hadde startet med. mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Superkul Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 en voksen mann med din bakrunn er det bare å kline til - lettere med stor båt og legge til etc småbaljer er et mareritt - tro meg - hadde 14 tonn 40 foter og den var mye mere lethandterlig en 20 fotern jeg har nå man må bare planlegge og ha tungen rett i munn - Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Audun V Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 (redigert) For ordens skyld så er det ikke eg som mener folks IQ er dårlig........ Eg reagerer på at det er det intrykket enkelte vil spre blandt folk som er så "uheldige" å ha nok penger til å kjøpe det som vi alle drømmer om. Ironi kan være vanskelig spjærøy26:) Men uansett så har eg fått frem mitt poeng og håper at diskusjonene holder seg på sporet:) Med drittveret vi har nå er det vel dette det nærmeste vi kommer båtliv på vestlandet. Redigert 18.Juli.2010 av Cranchi30 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Henry. Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 (redigert) Jeg henger meg på med et spørsmål jeg også. Har en forholdsvis ny båt for meg ( Windy 37 Grand Mistral med 2 kad 44) Anbefales det å bruke bare en motor når jeg skal legge til eller begge ? Har ikke blitt helt fortrolig med manøvreringen. Det tar litt tid før motorene reagerer og plutselig kommer de og da kan det bli litt voldsomt. Halgrim S. Redigert 18.Juli.2010 av windyline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Cranchi30, du har kanskje ikke oppfattet grunnlaget for skepsisen til P*******-herrefolket. Den bunner ikke i at de har penger, hvor enn de har fått dem fra, for det er dem vel unt. Den bunner heller ikke i at de har store båter, for det er helt OK det også. Derimot bunner skepsisen i at det i denne gruppen er en meget klar overrepresentasjon av dårlig oppførsel på sjøen, mmht. såvel etterlevelse av Sjøveisreglene som alminnelig hensynsfull fremfred. MIN teori er at dette har en årsakssammenheng med på hvilket "nivå" de aktuelle kom "inn" i båtlivet. Jeg tviler på at de har vært kalv noen gang.Trådstarter sa ingenting om hva han flyr men det er vel rimelig å tro at det er B 737. Det er en grunn til at det ikke er disse flyene de har på flyverskolene... Samme gjør seg gjeldende på sjøen. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
spjærøy26 Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Jeg henger meg på med et spørsmål jeg også. Har en forholdsvis ny båt for meg ( Windy 37 Grand Mistral med 2 kad 44) Anbefales det å bruke bare en motor når jeg skal legge til eller begge ? Har ikke blitt helt fortrolig med manøvreringen. Det tar litt tid før motorene reagerer og plutselig kommer de og da kan det bli litt voldsomt. Halgrim S. jeg er ikke helt sikker på om du har truster men du har sikkert det på en såpass stor båt, men ellers kan det være lurt og øve seg på og legge til med motorsving, den ene i revers og den annen fremover, du kan faktiisk vende på en 50 øre ellers hadde jeg nok brukt begge da båten reagerer bedre, eller som vanlig med begge, bare ta det roligt og ikke stresse Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 (redigert) ikke la deres generelle misnøye over andre gå utover trådstarter, slike folk dere referer til hadde neppe tatt seg bryet å poste her for å bli hengt ut. om man har store problemer med sjø fra 40-60 fot båt må man revurdere litt fartøy evnt fart/sporvalg, her i langesund er det, ca siste problemet du har. angående høy fart forbi båt på slep er det jo tåpelig da den gjerne kan være tung av vann fra før og bli lenset f.eks. til windyline: 2 maskiner er fantastisk å manøvrere med, er litt øvelse, men når du får teken kan du gjør ganske mye morro manøvrering trange steder. Redigert 18.Juli.2010 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtkalle Svart 18.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Jeg takker igjen for mange interessante og nyttige synspunkter. Grunnen til at vi ønsker denne størrelsen er rett og slett at vi trenger såpass med plass om vi skal få med oss alle vi ønsker å ha med på tur. Vi er en ganske sammensveiset familie som stort sett er en fast gjeng som drar på tur sammen. Og det ville jo vært hyggelig å kunne reise på litt lengre turer (etterhvert, når man omsider begynner å bli fortrolig med båten og dens tekniske finesser) langs vår fantastiske kyst. Vi vil nok også satse mere på utehavner, enn de faste, store og overfylte gjestehavnene. Vi bor midt ute i naturen oppe i Telemarks høye fjell, og vi trives best i litt roligere omgivelser hvor man kan kose seg i stillheten. Forøvrig så kjøper vi (om det blir noe) båt for å slappe av, og kommer ikke til å stresse frem på sjøen med bølger som når helt opp på folgefonna. Og det å respektere andre, regelverket, og gjøre så godt man kan for felles kos ute på sjøen er jo selvfølgelig noe vi kommer til å etterstreve etter beste evne. Det ville jo være koselig om man traff folk ute på sjøen som vil ankre opp sammen med oss, og ta del i hyggelig samvære. Istedenfor å stadig få fingeren etter seg fordi man kjører idiot og ødelegger for andre. Så den saken er grei, målet med dette har vi nok ganske klart for oss. Det som bekymrer meg er om jeg klarer å håndtere en båt i "Petter Wessel" størrelse når jeg egentlig er den landkrabben ifra barndommen av. Men det ser ut som endel her mener at dette burde gå bra bare man tar dette i små steg, og får med seg folk som kan lære meg opp. Forøvrig så kommer vi nok til å leie båter i en litt mindre størrelse før vi går så langt som å kjøpe noe selv. Og da finner man vel ut noe om hvilken størrelse man føler seg komfortabel med. Jeg regner jo også med at man får prøve båter i 50 fots klassen før man evt. kjøper noe selv, og da vil man vel ganske fort finne ut om dette virker som en overkommelig oppgave, eller om båten kjører sitt eget løp mens jeg forsøker å holde meg fast i rattet og henge på etter beste evne. Jeg er forøvrig en person som setter min ære i ganske mye. Og det å legge til med båt på en skikkelig måte er noe jeg absolutt vil komme til å sette min ære i. Så man vil nok neppe se meg i en kjempebåt som forsøker å legge til kai i Kristiansand midt i høysessongen, mens flisene fyker rundt øra på båtfolket. Den treningen kommer nok til å foregå i mere skjulte omgivelser i stille områder mens det ikke er andre i nærheten som kan se på landkrabben som tror han kan :) Forøvrig så er det mere og mere vanlig at folk starter rett på store fly i flybransjen. Selv om jeg gikk hele veien via småfly til litt større fly til 737, så er det ikke lengre alle som gjør det. Hva vi som selv gikk den "tunge" veien mener om det er vel så sin sak, og jeg mener vel at den erfaringen jeg fikk på mindre fly er grei å ha med seg idag. Men jeg vet vel ikke om jeg vil kalle meg noe bedre enn dem som startet rett på "tunge" maskiner. Det du selvfølgelig har bedre forståelse for er hvordan det er å være liten blant de store. Det er ofte litt forskjellige "problemer" man sliter med. Som liten er det jo ofte det at du har bedre manøvreringsevne enn de store, og du kan holde farta oppe lengre. Det er ofte ikke så lett å tenke på for de store, og det er ikke få ganger jeg som liten måtte finne meg i å ligge bak de store bremseklossene, når jeg selv kunne vært ute av trafikk bildet for lenge siden. Dette gjelder kanskje litt på båt også ? La de små slippe foran, dem er mest sannsynlig ikke noe hinder for deg uansett siden dem holder farta oppe til det er hoppeavstand til brygga (?). Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Med den fine og sunne holdningen kan jeg ikke skjønne annet enn at dette kommer til å gå veldig bra. Noen mener trøster foran og bak er for pyser, noe som også kommer frem i noen tråder her på forumet blant de barskeste. Personlig synes jeg at trinnløse hydrauliske systemer er verdt pengene. Man kan da legge til de trangeste stedene selv som nybegynner, og man trenger ikke en gang å være to ombord for at den ene skal kunne hoppe på land med fortøyningene. Sitér dette innlegget Link to post
Henry. Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 (redigert) Det handler sikkert om øvelse. Jo har thruster foran og bak. På min forrige båt hadde jeg ingen og derfor har jeg en litt negativ holdning til hjelpemiddelet. Ser og høres så teit ut når det hviner ustoppelig og mange med meg tenker sikkert amatør . Det gjorde ihverfall jeg. 500 hester i kjelleren må behandles med omhu inne i ei trang havn hehe Redigert 18.Juli.2010 av windyline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Grunnen til at vi ønsker denne størrelsen er rett og slett at vi trenger såpass med plass om vi skal få med oss alle vi ønsker å ha med på tur. Vi er en ganske sammensveiset familie som stort sett er en fast gjeng som drar på tur sammen. Isåfall er det bare å stå på. Dette kommer nok til å gå bra, og lykke til videre med båtsatsningen! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 (redigert) Ta båtførerprøven eller D5L seterfikatet så har du noe å gå ut i fra. Når det kommer til vedlikehold og spørsmål om båt relaterte ting så er dette en utrolig bra plass å spørre. For å få D5L må man ha 3 års erfaring fra båt over 8 meter eller gjennomføre en praksistur som krever en del erfaring for å bestå. Det er slutt på dengang man kunne ta eksamen muntlig over telefon i Sverige Jeg er fortsatt skeptisk til å gå rett på en 50 foter. Jeg ville ha startet med noe mindre. Heller to små båter for storfamilien enn 1 stor. 1 stor båt er både vanskeligere å håndtere i trange forhold (havner/uthavner) og vanskeligere å få plass til. Det er min lille erfaring fra å ha gått gradene opp til dagens 42 foter. Jeg tror det er sundt å gå gradene for å få de ryggmargsrefleksene som kalles erfaring. Da unngår man en del trange situasjoner som skaper stress og i værste fall sakder på egen eller andres båt eller mannskap. Større båt ønsker vi oss alltid - men jeg er ikke sikker på om det vil gi oss alt vi har i dag av fleksibilitet. Stor båt gir også en del begrensninger i hvor man kan ligge og gå. Samtidig som det gir mulighet for å gå lengre strekk. Men lengre strekk frister ikke så mye lenger - med midndre det er ordentlig lange strekk. Og da er det annen type båt som gjelder pga rekkevidden til båten Redigert 18.Juli.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Dette tror jeg går helt fint. Det du kommer til å slite litt med er manøvrering til og fra kai i trange havner når det blåser, men en fordel med båt er at du ikke trenger å krenge den når du skal "parkere" i sidevind. Bruk mye tid på praktisk trening i finmanøvrering - med og uten trustere. Resten kan du lese deg til. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Som flere alt har vært inne på, burde du ha meget gode forutsetninger for å kunne lære deg å håndtere både store og små fartøy. Du ser ut til å ha god selvinnsikt og flotte holdninger til både sikkerhet og oppførsel overfor andre mennesker, samt at du ønsker gradvis opplæring, og da burde det meste gå greit etter mitt syn. Ta med deg og bruk CRM-kunnskapene som gjelder i luftfarten og deler av skipsfarten. Disse kommer godt med! Jeg vet om flygere som finner navigasjon på sjøen vanskeligere enn i luften, især i trangt farvann, og spesielt dersom det i tillegg er dårlig sikt og etter mørkets frembrudd. Som de selv sier, er det få navigasjonshindringer i luften når aktuell cruisinghøyde er nådd. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 19.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2010 Overføringsverdien mellom båt og fly er begrenset, på samme måte som overføring fra stor bil til båt er det. Det siste vet jeg alt om, hadde erfaring både med buss og trailer før jeg ga meg sjølivet i vold. Det siste har jeg mer annenhåndskunnskap om, en venn som har rikelig erfaring fra luftfartøy skaffet seg en større Princess for mange år siden. Det tok ham relativt kort tid å innse at dette var et relativt problematisk prosjekt. Slik jeg ser det er det lurt å starte med noe mindre enn 50 fot, det er en grunn til at hovedregelen er at man skal ha 3 års erfaring med 30 fots båt for å fylle kravene til D5L.(jada, jeg vet om muligheten for praktisk test) Jeg har stor sans for argumentet om sammensveiset familie, men mitt forslag er da at man heller sørger for at flere skaffer seg båter, og så seiler man sammen. Sitér dette innlegget Laholm Link to post
småbåtentusiasten Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Fascinerende lesning og innlegg. Mange berører den rent praktiske innlæringen. Jeg tror tråden mangler et aspekt om hvordan gode venner på land skal beholde den gode tonen på sjøen. Sjølivet er gjerne en lengre karriere der tilvenning og opplæring går hånd-i-hånd. Det er ofte langt fra den romantiske drømmen i starten, men det kan bli det etterhvert når alle har vent seg og gått gjennom lange læringsprosesser. I sjølivet er alle relasjoner tette og det må jobbes med alt menneskelig for samtlige. En uggen matros setter preg på hele mannskapet. I hus og hytte kan man enklere "lufte seg" og 50 fot er tross alt ikke mange kvadratmeter. Uvante bevegelser som sjøen gir kan gjøre folk svært slitne etter et par-tre dager. For noen kan det ta uker å venne seg til bevegelsene. (Kjente en fisker fra Lofoten, han var sjøsyk hver dag.) Hva ble det til? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Å reflektere over dette er absolutt en styrke. Ditt yrke vil ha betydning i forhold att du forhåpentligvis har rimelige gode koordinering og kunnskap i navigasjon. Ut over det vil du neppe være mer kompetent i en motorbåt enn rørleggeren eller økonomen dersom du kjøper deg en motorbåt. Men kjøper du en seilbåt lysner det noe, for du er sikkert inne i både hydrodynamikk og Bernullis lover (eller hva det var), og har da teoretisk mulighet for å bli en glimrende seiler. Det er både billigere og dobbelt så morsomt. Så tenk på det. Sitér dette innlegget Link to post
KnutIvar@home Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Med den fine og sunne holdningen kan jeg ikke skjønne annet enn at dette kommer til å gå veldig bra. Noen mener trøster foran og bak er for pyser, noe som også kommer frem i noen tråder her på forumet blant de barskeste. må si meg enig med ole petter her ang holdningen. videre at thrustere er for pyser er tull.. det er bruken av de. har sett enkelte så og si tømme batteriene ved unødig bruk av thrustere. men for en fordel og ha thruster da, tenk en kommer inn til havn overrasket over litt sur vær og ugunstig vind når en skal legge til. kanskje også uheldig med strømmen, trangt og legge til. hvem kunne ikke ønske seg thrustere da? dette gjelder jo ikke bare store båter. det er ikke alltid en har muligheten og hive opp et spring og ligge på. så thrustere er gull verdt selv om en fint greier og legge til uten. jeg la også merke til at hekksjø generalene fikk noe velfortjent pes også i denne tråden. nå virker jo trådstarter og være av den sorten som vet hvordan det er og være liten blant store .. :-) det jeg stusser på ang hekksjø generalene er at jeg kan oppleve at det ligger en bak meg godt og vel en halv time.. sannsynligvis koker kaffe , spiser litt ved roret kanskje.. når jeg da har marset på knappe 7 knop har han nådd meg igjen etterhvert med sine 8 til 9 knop.. så 20 meter bak meg gir han jernet.. og fra 8 til 25 knop lager han vel bølger som er de j***igste kaffekopp krus knuser bølger i det han passerer.. faktisk vært bedre og passere meg med 30 knop da ,mindre bølger av det. :-P hehe klarte ikke å la vær siden generalene var omdiskutert tidligere i tråden. LYKKE TIL MED BÅT JAKTEN Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.