Blue_Dragon Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Et råd om du kjøper en stor båt er. Kjør forsiktig. Når en skal legge til f.eks i en gjestehavn så skal det ytterst forsiktige bevegelser på spakene (og trusterne). Sjekk også alle ender av båten. Så mye rart i Sommer. Så en med en ny P42 som ga full gass fremover og bakover og han så bare forover og la ikke merke til at hekken dunket kraftig inn i båten han skulle legge inntil (Dette var i Lillesand). Kjett om karen i den andre båten var blid.. Sitér dette innlegget Link to post
Heaven can wait Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Heisann Båtkalle. Jeg har bare lest deler av tråden så det er mulig jeg sier noe som er sagt tidligere. Jeg har PPL-A selv og kjenner derfor en del til flyvere og deres holdninger. Så mitt råd er ... løp å kjøp... Det er ingen problem å lære folk å kjøre båt, problemet er å lære folk holdninger. En liten tanke er jo at det kommer mye kostnader med å kjøpe båt, disse blir jo større jo større båt du handler. Man må tenke gjennom at båten skal tas vare på når vintern kommer, spesielt hvis den skal ligge ute på sjøen. Du nevnte å ta vhf kurs... dette trenger du ikke, du har ett gyldig radiosertifikat på cpl'en din. Men lang historie kort.... Du har sikkert sett på en million annoser å lest i haugevis på diverse forum... Så har jeg vært deg hadde jeg kjøpt båt, fått tak i en som kan lære deg å kjenne båten... så kommer resten av seg selv. Nå er jo rette tia for å få billig båt også.. Håper du får en fantastisk 2011 sesong på havet med familien Happy landings.. eller så det blir på båtspråket... Happy docking Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Sikker på det....? Jeg har og dette sertifikatet via min PPL, men tror jeg må ha maritimt VHF sertifikat uansett! SE Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 27.August.2010 Link til dette innlegget Svart 27.August.2010 Kjør på , Dette klarer du lett. Få noen til å instruere deg i sikkerhet til sjøs, finne de svake punktene som feks. skifte filter og impeller, Ta ut båten og øve deg på å legge til ved en bøye. du kjenner fort hvordan hun oppfører seg i sjøen. Prøv gjerne i litt sjø og vind også så du vet hva som kan komme. Store båter driver ikke så lett og er således letter å håndtere, og gjerne har de baugpropelle og kanskje en akter truster også. tilogmed 2 motorer noen jeg ser på som en sikkerhet. En ting ville jeg dog sjekket før jeg kjøpte båt, og det er båtplass. er ofte ventelister osv.. Men hiv deg rundt å kjøp båt, og velkommen til et herlig liv :-) Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Heaven can wait Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 (redigert) Sikker på det....? Jeg har og dette sertifikatet via min PPL, men tror jeg må ha maritimt VHF sertifikat uansett! SE Nei....det er jeg ikke sikker på, med nærmere undersøkelser ser jeg at vi faktisk hadde en tilleggs eksamen mot post og teletilsynet på 10 spørsmål. Dette må du ha i tillegg hvis du skal bruke det på sjø... beklager feilen.. siden vi tok det samtidig trodde jeg dette var pensum. Takk for rettelsen mvh heaven Redigert 28.August.2010 av Heaven can wait (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Spennende planer, Båtkalle. Jeg har alltid vært interessert i luftfart, men er litt skrekken på å fly. Men, må man så må man (ut å fly altså)... Jeg har også min bakgrunn som sjøoffiser (kaptein), og jeg vil tro at det er mange erfaringer man kan trekke frem som en erfaren pilot har, og som kan benyttes på sjøen. Ydmykhet ovenfor elementet man utfordrer, og i dette tilfellet sjø vs luft. Som pilot vil jeg tro at dere kontinuerlig vurderer vær og vind for å manøvrere luftfarkosten, spesielt under take-off og landing. Dette er ganske likt for å manøvrere en båt også, spesielt når det gjelder å kompensere for vindvektoren, og på sjøen også strømvektoren. Jeg vil tro du vil identifisere dette ganske tidlig, for deretter å lære deg hvordan du skal kompensere for dette på sjøen. Dette gjelder spesielt manøvrering til og fra kai, men ikke minst når man forserer trange sund hvor det er strøm og vind man må ta høyde for. Ydmykhet ovenfor den tekniske innretningen man skal kontrollere. I likhet med et fly, hvor jeg har inntrykk av at dere har et meget systematisert regime for å håndtere tekniske problemer, vil jeg også mene at dette kan overføres til sjøfarten. Ikke minst gjelder dette når man tenker på å ha back-up planer som iversettes dersom opprinnelig plan ikke kan følges (f eks pga tekniske problemer). Ydmyk ovenfor naturkreftene, og vurdere når man kan kaste loss og ikke. Har også inntrykk av at man er meget påpasselig vedrørende dette i luftfarten. Trafikk og vurdering av trafikklareringer, spesielt på sommerstid (på Sør- og Østlandet) kan være en utfordring for mange båtførere med begrenset erfaring. For dere som fører fly bør dette også være et stor fordel, som er vant til å håndtere trafikk som har vesentlig høyere relativ hastighet. Vil også anta at dere er ganske komfortabel med dét å lese trafikkbildet i fremover, for å identifisere potensielle trafikkonflikter som man kan ta tidlig aksjon på. Jeg tror jeg har husket det meste som bør kunne overføres med hensyn til erfaring på generelt grunnlag mellom luft og sjø. Personlig ville jeg aldri kjøpt en båt som var for liten. Jeg tror du raskt vil oppleve at du vokser ut av båten tidlig. Det er mange fordeler med stor båt kontra en noe mindre. Plass er jo en selvskreven fordel, men jeg syntes det er viktig å ta med at vær og vind oppleves mindre dramatisk i en større båt, spesielt med hensyn til passasjerer. Dette antar jeg du allerede har opplevd i yrket ditt siden du nevner at du har flydd mindre passasjerfly også. Lykke til med båt og båtlivet. Jeg tror ikke du vil angre! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.August.2010 Link til dette innlegget Svart 28.August.2010 Det er bare å kline til for å få prøvd båtlivet. Det kan fort gå nokre år vekk i drømmer, og så sitter en å angrer. Kan alltids selge båt igjenn om trygghet eller trivsel mangler etter nokre sesonger. Hva har en å tape om en ser vekk fra en årslønn. Størrelse er viktig for å trivest på sjøen. Enkelt å greit. For meg høres du ut som en traweler-type. Flotte båter med god plass, store utedekk. Så ....føler eg meg litt uenig med endel av manøvrerings-innlegga. Klart du kan komme lenger inn i trange havner med en 33 foter. Men min 27foter er definitivt verre å maøvrere en kompisen sin 49foter med to motorer og thruster. For å snu båten min trenger eg nesten større plass enn 49foter. Ofte jobber en mot bølger og vind for å komme seg inntil brygga, eller fra brygga. Elementer som virker mindre inn på tyngre båter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
avmønstret5 Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Og jeg som som i min massive enfoldighet trodde at båtlivet handlet om mer enn å kunne manøvre inn til ei kai, hvor feil kan man ta Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.