per_henry Posted September 7, 2004 Share Posted September 7, 2004 Har tenkt lit på dette, da jeg kjøpte meg ny båt i fjord (2003) så bestilte jeg med den nest største motoren. Det er mulig jeg bare innbiller meg det men jeg tror at den er mer lettselt den dagen jeg vil selge den, eller hva tror dere. Quote Link to post
SveinHa Posted September 7, 2004 Share Posted September 7, 2004 .....tror at den er mer lettselt den dagen jeg vil selge den, eller hva tror dere.Det er jeg ganske sikker på. Ikke nødvendigvis at du får de ekstra pengene du har betalt igjen men den BLIR lettere å selge. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Hebbe Posted September 7, 2004 Share Posted September 7, 2004 Kommer vel ann på hvilken type båt det gjelder. En planende båt bør ha "stor" motor. En snekke derimot er det ingen mening i å overmotorisere, men ekstra krefter kan i alle tilfelle være praktisk å ha. Tror kraftreserve er et godt ord i denne sammenhengen... Quote Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Arnstein Posted September 7, 2004 Share Posted September 7, 2004 Det er jeg ganske sikker på. Ikke nødvendigvis at du får de ekstra pengene du har betalt igjen men den BLIR lettere å selge.Det har jeg også hørt fra båtforretninger, så det er vel noe i det da? Quote mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
kew Posted September 7, 2004 Share Posted September 7, 2004 ekstra krefter kan i alle tilfelle være praktisk å ha. Jeg vet ikke hvor mange båtkjøpere som utstyrer/ motoriserer båten ut fra motivet om å selge en eller annen gang i fremtiden. For meg er omfanget både av utstyr og av antall gamper en avveining av " må ha" og "kjekt å ha" - og av lommeboka. Uansett er det bedre med for mange hk' er enn for få. Du får også en motor hvor en kan ta ut den samme effekten på et lavere turtall. Quote Link to post
jan Posted September 7, 2004 Share Posted September 7, 2004 Ser også på motorstørrelsen(gjelder planende båt) med tanke på å ha nok kraftressurser,mener ikke da å kjøre så båten letter fra vannet..men rett og slett at motoren arbeider lett og uanstrengt for å få båten i plan og marsje greit med litt fler folk i båten enn til vanlig..såå kjedelig å bruke halve fjorden for å få båten opp i plan.. jan Quote Link to post
per_henry Posted September 7, 2004 Author Share Posted September 7, 2004 :lol: Sist helg var jeg opp på slippen for å bunnsmøre, da kom det en pensjonist bort til meg og spurte om båten kostet 250 000 kr ( jeg betalte nesten 1 MIL) å du har baugpropell også ja ja, hvor stor motor har du da? Jeg svarte at det sto en VP på 189 hk i den, da holt han på å dette på ræva og svarte at båtene nå til dags var helt tullete. Ja og de ungdommene i dag kommer alt for lettvint til. Sjøl hadde han en skjark på 35 fot med en 40 hk Marna fra før krigen. Ja ja det er ikke lett dere men noen er fornøyd med det som var :smiley: Quote Link to post
eysteind Posted September 7, 2004 Share Posted September 7, 2004 Eg tror at motorer i båter med "for stor motor" vil ha en lengre levetid enn motorer i båter som er underdimmesjonert. Sjølv om det koster en del ekstra, tror eg det vil lønne seg på sikt i form av mindre reprasjoner. Det var iallefall slik eg tenkte i min båt.Standard ble de levert med 130 hk mens eg har 189hk. Har ikke tenkt å kjøre fortere sjølv om eg har større motor. Snakket med en kar i sommer som mente de fleste skader på lystbåtmotorer hadde vert unngått dersom man hadde kjørt motoren på ca 3/4 effekt og med gradvis nedkjøling. Quote Link to post
Solo Posted September 7, 2004 Share Posted September 7, 2004 :crazy:Er jeg på utkikk etter en spesifikk båt kjøper jeg den som har den største motoren dersom de ellers er like. Solo Quote Link to post
SveinHa Posted September 7, 2004 Share Posted September 7, 2004 Eg tror at motorer i båter med "for stor motor" vil ha en lengre levetid enn motorer i båter som er underdimmesjonert. Sjølv om det koster en del ekstra, tror eg det vil lønne seg på sikt i form av mindre reprasjoner.Det er nok riktig men innenfor rimelighetens grenser. En dieselmotor SKAL belastes, om ikke 100% så i alle fall en god del. Går motoren MYE på lav last kan en få sylinderpolering som igjen fører til oljeforbruk. Dagens lystbåtmotorer er ikke laget for å gå på full last men jeg vil tro det gunstigste er å ha en marsjbelastning på rundt 75-80%. En ulempe med alt for stor motor er også at den da veier mer og det gjør gjerne at en må gi på litt mer (bruke flere hester) enn med en mer passelig motor. Dagens høyturtallsmotorer slites også mer rett og slett pga. høyt turtall. Om din motor har max turtall på 4000 o/min og du marsjer på 3000 så har nok motoren det ganske så behagelig og lever lenge. Quote Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
per_henry Posted September 8, 2004 Author Share Posted September 8, 2004 Motorer i fritidsbåter får jo verdens værste juling i løpet av en sesong, de kjøres lite ca 100 timer i året og da kjøres de hardt. Ser i flere annonser at på forholdsvis nye båter (6-7 år) så er motorene enten skiftet eller heloverhalt. Dette kan være for dårlig vedlikehold og eller at motoren er tynt til det siste, da må det være bedre at motoren er stor nok til å tåle en slik sesong. Men det er lov til å bruke hodet litt også, jeg tenker på turtall å kjøre økonomisk og som det det ble skrevet lenger opp her på siden å kjøre på 3/4 turtall. Joa jeg tror at potensielle kjøpere ser dette problemet og handler ut fra det. Quote Link to post
Astor Posted September 9, 2004 Share Posted September 9, 2004 En godt dimensjonert motor i ei snekke kommer godt med når du har ferielastet fartøyet og attpå til har med deg ekstra mannskap. Jeg har en 127 hk. Ford sabb i min Elwaro 30 og skulle gjerne ønsket meg rundt 30-40 hk til. Med trimflaps i rompa vil skuta gli fint i sjøen. I dag reiser den seg når vi passerer 10 knop. Med en lavturtallsmotor som Forden er (2500 på max) sier importøren: - Gi full gass og dra av 50 omdr. - Der kan den gå i timesvis! Syntes dette høres voldsomt ut, så jeg marsjer på rundt 2300. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.