Jump to content

Felles jord for 12VDC/24VDC


Harald-

Recommended Posts

Er det noen som kan svare meg på om det er sundt å bruke felles minus på 24/12 V annlegget ombord? Jeg vet at du egentlig skal bruke et topolt annlegg, men jeg må bruke minus til gods, da jeg har en del instrumenter som krever dette. Er dette uheldig? Jeg har en stålbåt, så tæring er ikke akkurat det jeg ønsker.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Knapt noen har 2-polet anlegg. Dette fordi giverene på motoren nesten alltid er enpolede.

 

Kan ikke se noen problemer med å koble sammen 12V jord med 24V jord. I praksis finnes det ingen annen løsning når du ikke har et gjennomført 2-polet anlegg.

 

Har man en to-polet dynamo som dynamo nr. 2, kan man jo skille denne ut. Men jeg kan ikke helt se gevinsten i det. Noen som kan gi en god grunn?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Men åssen blir det med landstrøm-jord?

Noen sier at dersom du kobler denne ut er det ikke helt lovlig, men du får iallefall mindre tæring, stemmer dette?

Dersom du ligger med i en småbåthavn, og naboen har mye jordfeil, og du har tilkoblet jord fra land, da vil vel du få strømmlekkasjen hans igjennom ditt skrog, eller hva?

 

Er det noe bakdel med å koble ut jordledningen fra land, annet enn at folk som f.eks bader kan få seg en karamell dersom du har jordfeil på f.eks motorvarmer, og de tar på godset i båten?

 

 

Harald

Link to post
Share on other sites


Lotus: Knapt noen har 2-polet anlegg. Dette fordi giverene på motoren nesten alltid er enpolede.

 

Kan ikke se noen problemer med å koble sammen 12V jord med 24V jord. I praksis finnes det ingen annen løsning når du ikke har et gjennomført 2-polet anlegg.

 

Har man en to-polet dynamo som dynamo nr. 2, kan man jo skille denne ut. Men jeg kan ikke helt se gevinsten i det. Noen som kan gi en god grunn?

 

Lotus


 

 

Hei Lotus.

 

Jeg har 2 polet anlegg ombord. Når jeg nå skal strømforsyne en pc med 5 volt regulerer jeg kun + strømmen ned og kobler minus direkte sammen med 12 volts minus. Blir dette feil?

 

Må jeg også kjøpe en krets som regulerer minus strømmen ?.

 

Hva kan gå galt?.

 

 

MVH

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt mye tæring i år, fordi det er første gangen jeg har landstrømanlegg. Dette tok jeg opp med Volvo Penta og de sa at det er jordfeil på de fleste havneanleggene. Denne jordfeilen ville forårsake tæring sålenge jeg hadde landtilkopling, derfor burde jeg begrense denne tilkoblingen og ikke ligge med landstrøm utover det jeg trengte for å få ladet opp batteriene. Det var ingen grunn til å ligge med landstrøm gjennom hele uken. Dette har jeg senere fått bekreftet av andre som virkelig har greie på disse tingene. Jeg mener at jeg fikk mindre tæring etter at jeg sluttet med å kople meg til i uken.

Link to post
Share on other sites

Hei Jolla.

Du har det fint som du har det. Du regulerer kun den ene. Fra 12V ned til 5V. Antar du bruker en spenningsregulator? Fra 12 til 5 forsvinner det jo en del varme. Nå vet jeg ikke hva slags PC du har som bruker 5V, men den trekker vel litt strøm.

 

Lotus

 

Til Mini.

Er du ikke tilkoblet landstrøm, er du jo din egen lille isolerte verden. Da unngår du tæringen forårsaket av jordstrømmer.

Link to post
Share on other sites


mini: Det jeg også forsøkte å si: Hva er poenget med å ligge med landstrøm på flere dager i strekk?
Det kan jo være greit å få ladet litt mellom helgene. For meg er det ikke bare å stikke nedom båten og koble fra på tirsdagen, jeg har 7 mil å kjøre hver vei!  :lol:

 

Lars H.  :lol:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


celina: Er det noen som kan svare meg på om det er sundt å bruke felles minus på 24/12 V annlegget ombord? Jeg vet at du egentlig skal bruke et topolt annlegg, men jeg må bruke minus til gods, da jeg har en del instrumenter som krever dette. Er dette uheldig? Jeg har en stålbåt, så tæring er ikke akkurat det jeg ønsker.... :lol:

 

Jeg har stålbåt, med felles jord på 12 / 24 V, + en mendgde med andre greier som ikke funker i teorien, båten har nå vert på havet 12 år uten tæring.

Men jeg jobber med å bedre tin (mulig det blir verre  :lol:)

:lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...