Jump to content

Manuell tømming av septik, full stopp etter 4-5 pump

Sveinhj

Recommended Posts

Jeg har problemer med å tømme septiktanken (rustfri, 150 liter) ved hjelp av en manuell pumpe type Plastimo (blå plastpumpe). Jeg åpner bunnventilen, får en 4-5 drag med pumpa der jeg hører at det går væske gjennom, og så er det stopp. Deretter opparbeider pumpa bare vakuum. Jeg har sjekket følgende:

1) Sjekket sugeslange og stuss i tank med stakefjær, det er åpent.

2) Sjekket lufting på tanken. Ok.

3) Sjekket for event feilkoblinger på tanken. ok.

4) Bunnventil er ok.

4) Byttet pumpe, det samme skjer.

5) Sjekket pumperetning, ok.

I dag har jeg fått tømt tanken med denne pumpa, men da gjennom mannhullet ved å skjøte sugeslangen. Da skjedde også det samme, jeg får bare pumpet en 4-5 drag så må jeg løfte slangen slik at sugeslangen får luft. Merkelig..

Slik jeg ser det er det noen alternativ hvis ikke noen av dere forhåpentligvis kommer opp med en løsning:

a) koble ut pumpa, la sugeslangen gå rett på bunnventilen, tanken tømmes når båten kommer opp i fart.

b) montere en "lufteventil" på sugeslangen som slipper luft inn.

c) skifte til en elektrisk pumpeløsning.

Til opplysning har jeg et nytt Jabsco manuelt toalett som fungerer utmerket, inkludert fylling til tank.

Vi er midt i båtferien nå så alle gode forslag mottas med takk!! :smiley:

Sikker det samme som hos meg. Stor klump med dasspapir setter seg i åpningen og hindrer tømming. Mulig det er brukt feil toalett papir der da. Eller en slik stor klump som ungene pleier slippe nedi der. :)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Er selvfølgelig en mulighet, men etter tømming idag tok jeg en visuell sjekk av sugstuss i bunn av tank. Den er åpen, men at det kan ligge noe i selve sugeslangen er nok mulig. Etter tømming fylte jeg tanken med vann og pumpet den tom igjen. Det samme problemet inntraff da også...

Har som sagt brukt stakefjær fra tanken og mot pumpa uten hindringer.

Dette er fortsatt et uløst problem, i kveld har jeg gjort følgende:

-Koblet sugeslangen fra pumpa, spylt med ferskvann/staket med vannslange mot septiktanken. Ingenting kom ut.

-Brukt stakefjær på sugeslangen, fra pumpe og mot septiktank, ingen hindringer.

-Dro gjennom ei tøyfille fra septiktank mot pumpe uten at noe kom ut.

-Koblet fra slange på trykksida av pumpa, ser åpent ut.

Koblet sammen igjen, fylte tanken med ferskvann og det samme skjer, får pumpet en 3-4 drag så stopper væskestrømmen gjennom pumpa. Når jeg løsner sugeslangen fra stussen på tanken så supes det inn luft og pumpa er igang igjen. Hvis slangen står på uten slangeklemmemer så funker det, men det blir litt søl.

Som nevnt over så har jeg byttet pumpa, men hva annet kan det være enn at feilen ligger i pumpa?? Begynner å slippe opp for ideer nå så alle forslag mottas med takk!

Redigert av Sveinhj (see edit history)

For å friskmelde/sykmelde pumpen, er vel eneste løsningen en sugeslange fra pumpen ned i en bøtte med rent vann og utløpslangen ut i det fri? Og sugehøyden må selvfølgelig være innen det pumpen er spesifisert for.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I går skjøtet jeg sugeslangen og forsøkte å lense en bøtte med vann plassert i kjølsvinet, dvs samme høyde som bunn av tanken. Det gikk fort og jeg klarte ikke å framprovosere samme feil. Jeg skal gjøre en test med pumpa jeg byttet ut som du Lars H foreslår, koble på en slange opp i en beholder med vann og lense i friluft.

og Snekkern; lufteslangen er åpen. Jeg får samme situasjonen med mannhullet åpent!! Veldig rart...

Sugestussen er også i rustfritt og har god klaring mot bunn av tanken.

Hvis det blir undertrykk på tanken når du pumper, er luftingen det første man tenker på (leste i ettertid at dette allerede er testet). Er det kun i sugeslangen det blir undertrykk, må det være tett i overgangen mellom tank og slange, eller i selve slangen. Jeg forstår at det er mannhull på tanken. Kan du se utløpet fra innsiden om det ligger noe der som suges fast når du begynner å pumpe?

Redigert av Dreamer (see edit history)

Ventilen er åpen. Det rare er at når jeg slipper luft inn i sugeslangen så er det uhindret gjennomstrømming gjennom bunnventil. Det tolker jeg som at utløpet på trykksia er ok.

Jeg var plaget med at jeg ikke fikk tømt i fjor. Da var det akslingen på kuleventilen ved skroggjennomføringen som hadde tært av. "Syrefast" ventil kjøpt på Maritim året før. Hendelen var tilsynelatende OK, men kula sto i delvis åpen stilling uansett hendelstilling.

Redigert av Anna Nym (see edit history)

Et skikkelig drittproblem du har her skjønner jeg !

Når det gjelder slangene på sugesiden av pumpen; Er dette stive slanger beregnet for sug, eller er det bløte gummislanger?

Kan jo være at sugeslangen suger seg flat eller danner en knekk når du bruker pumpen??

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Når det gjelder slangene på sugesiden av pumpen; Er dette stive slanger beregnet for sug, eller er det bløte gummislanger?

Kan jo være at sugeslangen suger seg flat eller danner en knekk når du bruker pumpen??

Dette er 2" stiv slange beregnet for septik og tåler suget det er snakk om her. Ikke antydning til at den trekker seg sammen. Har gjort et nytt "fullskalaforsøk" idag med løs pumpe og pumping av vann fra en stamp. Fungerer som bare det, både med vann ut i "friluft" og via en slange under vann i samme stampen. Kan vel dermed friskmelde pumpa. Er det noe galt med bunnventilen?? Er jo splitter ny...

Bitteliten: 100% sikker på at luftinga er ok, som nevnt over har jeg samme problemet med lokket over mannhullet fjernet...veldig rart dette. Har ikke prøvd å spyle, men har prøvd å blåse (!), full åpning.

Hva slags type tømmepumpe er det snakk om?

Hva er sugehøyden ?

En septik kvernpumpe har meget begrenset sugehøyde!

Det er en Plastimo manuell pumpe. Sugehøyde anslås til ca 0,7-0,8m målt fra sugestuss i bunn av spetiktank. Pumpa er montert ca 0,2m over vannspeil utenfor båten.

Den transporterer vann som bare det hvis jeg slipper til luft i sugslangen..

Etter hva jeg har sjekka så er dette en manuell membranpumpe.

Normalt så har slike pumper meget god sugeevne, hvilket jeg betviler at din pumpe har!

Dette kan skyldes skitt/partikler som gjør at ventilklaffene ikke stenger ordentlig. Du klarer å skape et visst vakuum men ikke nok til å suge opp væsken fra tanken. Når du slipper til litt luft så pumper du som normalt, men egentlig så "tynner du ut" vakuum-behovet for å suge væske hele veien!

Her har jeg ville åpnet pumpen og sjekket tilstand på ventilene! Antagelig noen gummilapper som lukker mot åpningene!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Her har jeg ville åpnet pumpen og sjekket tilstand på ventilene! Antagelig noen gummilapper som lukker mot åpningene!

Pumpa har et inspeksjonslokk i toppen så det er rimelig greit å sjekke tilstand på gummiklaffene. Det er som du sier en gummilapp på innløp og en splittet "gummistuss" på utløp. Begge er ok. Det er heller ikke noe som ligger i selve pumpehuset.

Hadde samme problemet i fjor, og synderen var intimservietter

Jeg har fått samme tipset tidligere og hatt mistanke om dette, men det er rart at jeg ikke skulle fått dette ut ved gjennomspyling andre vegen. Eneste mulighet er vel da at det kan ligge noe i utløpet, dvs i utløpsslangen eller i selve bunnventilen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...