Fetter Anton Svart 13.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2011 Hva ble enden på denne visa? Sitér dette innlegget Link to post
Sveinhj Svart 9.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 (redigert) Hva ble enden på denne visa? Har gjort et nytt "fullskalaforsøk" idag med løs pumpe og pumping av vann fra en stamp. Fungerer som bare det, både med vann ut i "friluft" og via en slange under vann i samme stampen. Kan vel dermed friskmelde pumpa. Er det noe galt med bunnventilen?? Er jo splitter ny... Problemet er fortsatt uløst. Så snart vinteren har gitt seg kommer jeg til å koble fra slangen på trykksida (mot bunnventilen) og pumpe i ei bøtte for å eliminere pumpa. Hvis dette fungerer så må det være noe med bunnventilen. Veldig rart dette. Alt fungerer som det skal hvis jeg bare slipper til litt luft på sugesida. Kunne selvfølgelig lagd en patent her med en lufteskrue e.lign? Redigert 9.Mars.2011 av Sveinhj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Det er ikke bunnventilen som er ødelagt da - dvs at den står lukket og hendelen som snurrer fritt? Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Det finnes vel et stoff til å fylle på tanken for å løse opp ulumskheter. Kanskje det kan løse opp en evnt propp inni i tanken? Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 9.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2011 Prøv enten Edik eller Systemrens Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Sveinhj Svart 10.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2011 Det finnes vel et stoff til å fylle på tanken for å løse opp ulumskheter.Kanskje det kan løse opp en evnt propp inni i tanken? Tanken har vært 100% rengjort og det samme skjer hvis jeg fyller vann på tanken og pumper. Bunnventilen er heller ikke kontinuerlig stengt da jeg får tømt tanken med å "lette litt"/slippe til luft på slangen på sugsida. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 10.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2011 Det er en Plastimo manuell pumpe. Sugehøyde anslås til ca 0,7-0,8m målt fra sugestuss i bunn av spetiktank. Pumpa er montert ca 0,2m over vannspeil utenfor båten. Den transporterer vann som bare det hvis jeg slipper til luft i sugslangen.. Hvis jeg har forstått alle dine innlegg rett så får du tømt tanken gjennom bunnventilen hvis du går utenom tømmestussen på tanken,men med samme problem. Etter min mening sier dette at: Slangen mellom tank og pumpe er åpen. Du kan jo dra en fille i gjennom. Luftinga er ok. Du har jo samme problem med mannlokket åpent. Du har sjekket pumpa uten funn. Men hva med bunnventilen? Kan det være at den er nesten tett. Det vil si at hvis du tilfører noe luft så gjør dette at det som evt tetter der beveger seg litt med luftboblene som kommer slik at du tross alt klarer å tømme det som skal til. Med andre ord: Har du prøvd å koble slangen ut fra pumpa til en bøtte. Sikkert ikke nødvendig å si dette til deg, men pass på å holde slangen fra bunnventile over vannlinja. Til slutt: Leit og nesten utrolig at du kan være så uheldig. Fulgte bloggen din fra du fikk byggesettet til avslutning. Håper ikke du får griset til teakdørken i motorrommet/mannskapslugaren. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinhj Svart 11.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2011 (redigert) Men hva med bunnventilen? Kan det være at den er nesten tett? Hei Luna III! flott at du fulgte med på bloggen! Veldig irriterende å plages med denne saken, helt klart . Det eneste som gjenstår er bunnventilen, at den er delvis blokkert e.lign. Skal opp med båten i mai så da får jeg tatt en grundig sjekk. Nå venter jeg bare på våren og utpakking av båten! PS! Motorrommet er fortsatt rent & pent, heldigvis.. Redigert 11.Mars.2011 av Sveinhj (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 12.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2011 Kanskje eg har oversett nokon av dine "forsøk" Kom til å tenke på at slangen på sugesida er samansett av fleire lag. Kan det vere at det innerste laget i slangen er løsna der det er sett inn på røret på tanken og at dette lagar ein "ventil" når det vert sug. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinhj Svart 13.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2011 Kan det vere at det innerste laget i slangen er løsna der det er sett inn på røret på tanken og at dette lagar ein "ventil" når det vert sug. Skal ikke avskrive denne muligheten, men det er litt rart at det skal kunne skje på en splitterny armert gummislange. Sitér dette innlegget Link to post
Fetter Anton Svart 26.April.2011 Link til dette innlegget Svart 26.April.2011 Jeg har samme pumpe og samme opplegg, men lurer på hvor lenge (hvor mange pump) man må ha før septikktanken er tom? Jeg har prøvd å tømt den noen ganger nå, ettersom vi har brukt båten en god del allerede, men føler jeg står og pumper i "evigheter", men blir liksom aldri helt overbevist om at jeg har fått ut alt? En annen ting er at jeg ikke vet når den er full heller, noen som kan forklare dette? Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 26.April.2011 Link til dette innlegget Svart 26.April.2011 en septik tank giver og ett instrument som viser full eller tom ? det må være tingen Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 26.April.2011 Link til dette innlegget Svart 26.April.2011 Jeg har montert Wema septiktankgiver og instrument. Funker helt OK. Tømming av tanken skjer ved hjelp av en "ejektor", en "sluse" som er montert under båten. Tømmingen skjer automatisk så lenge farten er mer enn 10 knop (avhengig av formen på ejektoren). Se https://baatplassen.no/i/topic/23528-toemming-av-septiktank/page__hl__%2Bt%F8mming+%2Bseptiktank__st__40, innlegg #56. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 26.April.2011 Link til dette innlegget Svart 26.April.2011 Jeg har samme pumpe og samme opplegg, men lurer på hvor lenge (hvor mange pump) man må ha før septikktanken er tom? Jeg har prøvd å tømt den noen ganger nå, En god manuell pumpe skal vel gi fram i en liter pr.pumpeslag. Stemte vel bra på min forrige båt. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 26.April.2011 Link til dette innlegget Svart 26.April.2011 Skal ikke avskrive denne muligheten, men det er litt rart at det skal kunne skje på en splitterny armert gummislange. Bunnventil eller slange kollapser innvendig som nevnt ovenfor. Opplevde dette på en nesten ny 14" sugeslange en gang. Titta igjennom den så såg den helt fin ut, men når vi starta å suge så ble det fullt vakuum men ingen laks/vann var å sjå. Sugeslangen kosta 50000.- spenn så måtte manne meg opp før eg sette saga i den.Inner vulkingen hadde løsna fra spiral/yttervulking. Men det hørest ikke så sannsynlig ut på en septikslange, men det minker jo på mulighetene så da må man jo sjekke de siste alternativene også. Lykke til med drittjobben Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 8.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2012 Henter oppatt denne for å høyre om det er blitt ei løysing på problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.