Jump to content

Manuell tømming av septik, full stopp etter 4-5 pump

Sveinhj

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Hva ble enden på denne visa?

Har gjort et nytt "fullskalaforsøk" idag med løs pumpe og pumping av vann fra en stamp. Fungerer som bare det, både med vann ut i "friluft" og via en slange under vann i samme stampen. Kan vel dermed friskmelde pumpa. Er det noe galt med bunnventilen?? Er jo splitter ny...

Problemet er fortsatt uløst. Så snart vinteren har gitt seg kommer jeg til å koble fra slangen på trykksida (mot bunnventilen) og pumpe i ei bøtte for å eliminere pumpa. Hvis dette fungerer så må det være noe med bunnventilen. Veldig rart dette. Alt fungerer som det skal hvis jeg bare slipper til litt luft på sugesida. Kunne selvfølgelig lagd en patent her med en lufteskrue e.lign?

Redigert av Sveinhj (see edit history)

Det finnes vel et stoff til å fylle på tanken for å løse opp ulumskheter.Kanskje det kan løse opp en evnt propp inni i tanken?

Tanken har vært 100% rengjort og det samme skjer hvis jeg fyller vann på tanken og pumper. Bunnventilen er heller ikke kontinuerlig stengt da jeg får tømt tanken med å "lette litt"/slippe til luft på slangen på sugsida.

Det er en Plastimo manuell pumpe. Sugehøyde anslås til ca 0,7-0,8m målt fra sugestuss i bunn av spetiktank. Pumpa er montert ca 0,2m over vannspeil utenfor båten.

Den transporterer vann som bare det hvis jeg slipper til luft i sugslangen..

Hvis jeg har forstått alle dine innlegg rett så får du tømt tanken gjennom bunnventilen hvis du går utenom tømmestussen på tanken,men med samme problem. Etter min mening sier dette at:

Slangen mellom tank og pumpe er åpen. Du kan jo dra en fille i gjennom.

Luftinga er ok. Du har jo samme problem med mannlokket åpent.

Du har sjekket pumpa uten funn.

Men hva med bunnventilen? Kan det være at den er nesten tett. Det vil si at hvis du tilfører noe luft så gjør dette at det som evt tetter der beveger seg litt med luftboblene som kommer slik at du tross alt klarer å tømme det som skal til.

Med andre ord: Har du prøvd å koble slangen ut fra pumpa til en bøtte.

Sikkert ikke nødvendig å si dette til deg, men pass på å holde slangen fra bunnventile over vannlinja.

Til slutt: Leit og nesten utrolig at du kan være så uheldig. Fulgte bloggen din fra du fikk byggesettet til avslutning. Håper ikke du får griset til teakdørken i motorrommet/mannskapslugaren. :giggle:

Men hva med bunnventilen? Kan det være at den er nesten tett?

Hei Luna III! flott at du fulgte med på bloggen! Veldig irriterende å plages med denne saken, helt klart :crazy: . Det eneste som gjenstår er bunnventilen, at den er delvis blokkert e.lign. Skal opp med båten i mai så da får jeg tatt en grundig sjekk. Nå venter jeg bare på våren og utpakking av båten! :yesnod:

PS! Motorrommet er fortsatt rent & pent, heldigvis..

Redigert av Sveinhj (see edit history)
  • 1 måned senere...

Jeg har samme pumpe og samme opplegg, men lurer på hvor lenge (hvor mange pump) man må ha før septikktanken er tom? Jeg har prøvd å tømt den noen ganger nå, ettersom vi har brukt båten en god del allerede, men føler jeg står og pumper i "evigheter", men blir liksom aldri helt overbevist om at jeg har fått ut alt?

En annen ting er at jeg ikke vet når den er full heller, noen som kan forklare dette?

Skal ikke avskrive denne muligheten, men det er litt rart at det skal kunne skje på en splitterny armert gummislange.

Bunnventil eller slange kollapser innvendig som nevnt ovenfor.

Opplevde dette på en nesten ny 14" sugeslange en gang. Titta igjennom den så såg den helt fin ut, men når vi starta å

suge så ble det fullt vakuum men ingen laks/vann var å sjå. Sugeslangen kosta 50000.- spenn så måtte manne meg opp før

eg sette saga i den.Inner vulkingen hadde løsna fra spiral/yttervulking.

Men det hørest ikke så sannsynlig ut på en septikslange, men det minker jo på mulighetene så da må man jo sjekke de

siste alternativene også.

Lykke til med drittjobben :thumbsup:

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...