Jump to content

Volvo Penta TAMD30A, revers så slår ikke inn med en gang.

sjøkrabbe 32

Recommended Posts

Heisan.

Mot slutten av ferien begynte giren på den ene motoren og svikte.

Har 2 VP TAMD30A 105 hk ombord.

Giren på den ene motoren går fint i gir framover og virker men i revers så slår ikke giren inn med en gang.

Etter et par ganger fra fri til revers så slår den inn.

Noen som kjenner til dette problemet,og som vet hvor jeg burde begynne og skru??

Noen som har noen verkstedsmanualer over giren på denne typen motor,så hadde jeg satt pris på det.

Takker for råd og tips.Har prøvd og lete på forumet og på nettet etter svar,men har ikke blitt så mye klokere.

Heisan.

Da var oljen skiftet,uten at dette hjalp noe da:-( Kunne jo ikke være så enkelt da.

På giren står det MS3C 2, noen som vet om det er stor forskjell fra MS3B??

Virker som det er en slitasje inni, da jeg trykket og vridde litt på manøvermekanismen(Som det så fint står i manualen) :yesnod: så gikk den i gir etter hvert.

Noen som vet hvilken del som kan være slitt eller må alt byttes inni her :confused:

Virker som en dyr affere og levere dette inn til verksted, da de tar 1000kr timen.

Er dette noe en uerfaren motormann burde begi seg utpå??

• 1 måned senere...

Har under anskaffelse en båt med TAMD30 med MS3C gir. Motor går som en klokke og giret like så. Motoren er kun gått 1700 timer så giret har nok mye igjen av levetiden enda. Om jeg har jeg forstått benevnelsen rett, står den siste bokstaven © for den høyeste utvekslingen av 3 leverte. (2,71:1) (b) har (1,91:1) tror jeg. I vinter kommer jeg til å skifte til et hydraulisk gir med slureventil. Da legger jeg giret ut på Finn.no -regner jeg med. Hva jeg kan få for det vet jeg ikke enda.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...