sjøkrabbe 32 Startet 18.Juli.2010 Del på Facebook Startet 18.Juli.2010 Heisan. Mot slutten av ferien begynte giren på den ene motoren og svikte. Har 2 VP TAMD30A 105 hk ombord. Giren på den ene motoren går fint i gir framover og virker men i revers så slår ikke giren inn med en gang. Etter et par ganger fra fri til revers så slår den inn. Noen som kjenner til dette problemet,og som vet hvor jeg burde begynne og skru?? Noen som har noen verkstedsmanualer over giren på denne typen motor,så hadde jeg satt pris på det. Takker for råd og tips.Har prøvd og lete på forumet og på nettet etter svar,men har ikke blitt så mye klokere. Sitér dette innlegget http://www.trawler.no Link to post
Anniken Svart 18.Juli.2010 Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Hei, har du peilet olje? Jeg merket at det tok litt tid fra "forover" til "revers" på mitt gir (tror det heter MS3 eller liknende). Jeg peilet olje og fant at det var lite, i tillegg var den nok gammel, så jeg byttet - og problemet løst. Sitér dette innlegget Link to post
sjøkrabbe 32 Svart 18.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2010 Heisan. Ja har peilet oljen og det såg bra ut det. Men skal prøve og bytte oljen i morgen og se om det hjelper,før eksperthjelp tilkalles. Sitér dette innlegget http://www.trawler.no Link to post
sjøkrabbe 32 Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Heisan. Prøver og løfte denne litt,så kansje jeg får noen svar her:-) Sitér dette innlegget http://www.trawler.no Link to post
Kweelhouse Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Hei! Regner med at du har et MS3B gir? Prøv å ta av girwire og sett giret til akterover direkte på giret mens motoren går på tomgang, hvis giret kobler inn greit da har du slakke i girwire, den kan du justere på manøverspaken. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 20.Juli.2010 Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Ligger manual her på forumet under dokumenter Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
sjøkrabbe 32 Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2010 Heisan. Da var oljen skiftet,uten at dette hjalp noe da:-( Kunne jo ikke være så enkelt da. På giren står det MS3C 2, noen som vet om det er stor forskjell fra MS3B?? Virker som det er en slitasje inni, da jeg trykket og vridde litt på manøvermekanismen(Som det så fint står i manualen) så gikk den i gir etter hvert. Noen som vet hvilken del som kan være slitt eller må alt byttes inni her Virker som en dyr affere og levere dette inn til verksted, da de tar 1000kr timen. Er dette noe en uerfaren motormann burde begi seg utpå?? Sitér dette innlegget http://www.trawler.no Link to post
oddbukt Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Har under anskaffelse en båt med TAMD30 med MS3C gir. Motor går som en klokke og giret like så. Motoren er kun gått 1700 timer så giret har nok mye igjen av levetiden enda. Om jeg har jeg forstått benevnelsen rett, står den siste bokstaven © for den høyeste utvekslingen av 3 leverte. (2,71:1) (b) har (1,91:1) tror jeg. I vinter kommer jeg til å skifte til et hydraulisk gir med slureventil. Da legger jeg giret ut på Finn.no -regner jeg med. Hva jeg kan få for det vet jeg ikke enda. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Det kan kanskje høres ut som om 'kon' er slitt ? Når denne er OK, så smeller det litt i girene. Såvidt jeg forstår så blir denne smellen mindre og mindre ettersom slitasjen tiltar. Mener det er en enkel reparasjon, om enn (selvsagt :-) noe kostbar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.