Jump to content

Prosjekt: Oppussing Av Sjømann22. Masse Arbeid Gjort, Mye Igjen!

Volvomekanikeren

Recommended Posts

Alternativ kan du bygge den om til vannkjølt.

Hehe, så var det det då :lol:

Hvis du skal drive 6x9høytalere og basskasse med en forsterker med 10 amp. sikring tror jeg den kommer til å bli veeeldig varm...

Bare et lite tips :)

6x9'ene er ikke koblet til forsterker.. Bare subben, men vist dere annbefaler større sikring skal jeg skifte! :flag:

Bør nok ha en sikring på minst 40a

Skal skifte den jeg! :wink:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Det kan hende at det er riktig at sikringen på forsterkeren skal være på 10a. Det kan hende den kun passer på strømmen til et rele inni forsterkeren. Men du MÅ ha sikring så nærme batteriet som mulig, og den bør være på ca 40a :yesnod: Det har ikke noe for seg med for stor sikring. Sikringen SKAL ryke hvis det skjer noe med forsterker/kabling etc.

Surt med 6 meter glødende 30mm2 kabel liggende i båten :)

Føkk deg...

Det jeg mente er at en forsterker som har en 10 amp sikring ikke leverer mye strøm ut til elementene.

Dvs en liten forsterker,som må jobbe hardt når du skrur på litt=mye varme.

Ikke noe vits i å bytte sikringen på selveforsterkeren,da knekker du den bare. Viktig å kjøre riktig motstand når du har to elementer å drive.

En sikring på 40-60 amp rett ved batteriet må du selfølgelig ha :)

• 4 uker senere...

Hallais :thumbsup: Nei, ikke mye jobbing gitt :rolleyes: Skal ha ho på land om ikke så lenge.. Har vært ombord idag og tapet motoren for vattn. (kjølevann altså)... Ble jo pluttselig vinter :eek::cryin:

Så når eg får ho på land skal ho få tak over hode, så skal alle vinduer i front (Vindskjerm) ut, og all maling, sika og lignende skal skrapes vekk, så skal alt monteres igjen :wink: Skal skifte bunnventiler o.s.v..... Så får vi se om det blir ny båt, eller om eg skal ta vare på skjønnheten, og få meg en liten (stor) speedbåt utenom :flag::cool:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

• 3 måneder senere...

Løfter denne tråden igjen thumbsup.gif Tenker at jeg snart må få gjort noe her, og det skal bli noe stort! Jeg skal pusse ned ALT treverk i båten (ikke i lugaren da dette er ny lakkert for 1 år siden). Pusses ned, og oljes eller lakkes.. Hva anbefales for og få en blank og fin overflate? Vil ha litt mørkhet i treverket (mahogni farget), syntest det er stiligt flag_bp.gif

Så kom med råd og tips, så skal jeg se hva jeg får gjort flag_bp.gif

Det var godt og få svar fra deg! thumbsup.gif Da vet jeg at det er til og stole på, for etter og ha fulgt tråden din, er det ingen tvil på at du har peiling på treverk. Jeg skal følge rådet ditt, og se hva jeg får til thumbsup.gif Hvor mye beis ville du blandet i? Jeg vil tenke 1liter oljelakk skal holde?

Jeg slipte ned hele interiøret i forrige båt, beiset det ett strøk med mahognifarge for å få det mørkere (teak blekner med årene, så beis er nødvendig) og lakkerte mange strøk med blank Epifanes teaklakk på toppen. Det ble riktig lekkert, og kan anbefales! Beis blandet i lakken blir lett seende litt mer grumset ut, dvs trevirket kommer ikke like klart frem. Men vær forsiktig med slipingen, teaklaget er kun noen tiendedels mm tykt og det er fort gjort å slipe gjennom...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Men hvilke grovhet anbefales på pussepapiret? Noe spesielt som anbefales og dekkes til? Tenker da på seter, instrumenter, blussapparat osv... Har støvsuger, så det er ikke det største problemet, men er jo ikke alt som er like lett og reingjøre. Bør jeg behandle treverket med noe spesielt før jeg beiser? thumbsup.gif

Venter bare på litt finvær no... Vil helst jobbe med kalesjen av så jeg slipper og bli kvelt i støv..

Jeg bruker eksentersliper med 80 papir, og deltasliper/mus med tilsvarende grad der det er trangt/hjørner. Dvs 80 førstmed maskin, og deretter lett over med hånd og 120 papir etterpå. Men vær forsiktig, du må bare akkurat fjerne den gamle lakken. Sliper du litt for mye, så sliper du gjennom teaklaget. Og nei, beisen dekker det ikke...

Deretter vasker du over med lofrie filler dynket med rødsprit, lar det tørke og beiser tynt og jevnt over. Første strøk Epifanes tynnes bortimot halvt om halvt med tynner, deretter bruker du gradvis mindre tynner i hver strøk inntil du avslutter med et strøk eller to ufortynnet. Om du får litt nupper i lakken underveis, lar du det tørke et par dager og pusser lett over med 180 eller 240 papir. Vask med rødsprit igjen, og legg på et nytt strøk. Stopp når du selv synes det ser lekkert ut...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

hvilke tynner? hvor får jeg kjøpt Epifanes, tynner og beis med mahognifarg? hvilke mengde vil du tro jeg trenger til dette området:

i4jqd3.jpg

21oppj9.jpg

28qvtcl.jpg

241r34p.jpg

Har ikke tatt bilder av hvor jeg skal beise, så var ikke lett og finne bilder, men du ser no sann ca. arealet... Skal ikke beise i lugaren, og ikke dørken.. Men motorlokket skal beises..

• 2 måneder senere...

jaja, på tide med en oppdatering her! thumbsup.gif

Har laget en...... tja, hva skal jeg kalle det? Jeg har iallefall savnet en løsning på dekomprimeringen, og laget meg en ''ting'' for dette:

En liten lengde med konstruksjonstål:

27zjllu.jpg

Boret og forsenket 3 hull, og gjenget de:

1zbw6kl.jpg

Då var den så og si ferdig:

2e3n7kx.jpg

Filte hjørnene, og sandblåste den:

23rqtza.jpg

macup4.jpg

Og tilslutt litt lakk som prikken over i'en:

29osoxu.jpg

28wjlab.jpg

Ble lekkert det, eller?

xm934i.jpg

25oxobl.jpg

Så har jeg ENDELIG fått start på motoren! thumbsup.gif Kontaktet Mathopen Start & Dynamo (stor creds til ''pluggen'' for god hjelp), han fikset meg en defekt starter, med starterhus som var iorden (starterhuset på starteren min sprakk for dere som ikke har lest tråden om dette)

r9qslc.jpg

Plukket av starterhuset, og monterte det på min starter, som nesten er fletta ny:

2yjtvmp.jpg

Monterte starteren, og var endelig klar for prøvestart. Luftet dieselsystemet, og krysset fingrene for at den ville starte... Har ikke hatt start på den siden før nyttår, så dette kan jo bli spennende thumbsup.gif (Beklager dårlig kvalitet på video)

View My Video

Har endå ikke fått pusset ned treverket, men det skal gjøres ut i Mai! thumbsup.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...