Guest Kaptein Fredrik Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Min storebror monterte forsterker på en masterboard plate. Den forsterkeren hans blir veldig varm når han spiller. Kjøpte du anlegget ditt brukt? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 22.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Det ble kjøpt brukt ja! En forsterker skal tåle den varmen som kommer under spilling.. har du noen gang sett en vifte for og kjøle ned forsterkeren i en bil o.l? Men ellers takk for tips tjommi! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Polarn Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 (redigert) Alternativ kan du bygge den om til vannkjølt. Redigert 22.September.2010 av Polarn (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Lars K Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Hvis du skal drive 6x9høytalere og basskasse med en forsterker med 10 amp. sikring tror jeg den kommer til å bli veeeldig varm... Bare et lite tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Bør nok ha en sikring på minst 40a Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Min brors forrige forsterker hadde vifte. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 22.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Alternativ kan du bygge den om til vannkjølt. Hehe, så var det det då Hvis du skal drive 6x9høytalere og basskasse med en forsterker med 10 amp. sikring tror jeg den kommer til å bli veeeldig varm... Bare et lite tips :) 6x9'ene er ikke koblet til forsterker.. Bare subben, men vist dere annbefaler større sikring skal jeg skifte! Bør nok ha en sikring på minst 40a Skal skifte den jeg! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Brodern Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Det kan hende at det er riktig at sikringen på forsterkeren skal være på 10a. Det kan hende den kun passer på strømmen til et rele inni forsterkeren. Men du MÅ ha sikring så nærme batteriet som mulig, og den bør være på ca 40a Det har ikke noe for seg med for stor sikring. Sikringen SKAL ryke hvis det skjer noe med forsterker/kabling etc. Surt med 6 meter glødende 30mm2 kabel liggende i båten :) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Volvomekanikeren Svart 22.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Jeg har en slik sikkring som dette på 12+ fra batteri til 12+ på forsterker, utenom 10a sikringen på forsterkeren. Sikring Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Lars K Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Det jeg mente er at en forsterker som har en 10 amp sikring ikke leverer mye strøm ut til elementene. Dvs en liten forsterker,som må jobbe hardt når du skrur på litt=mye varme. Ikke noe vits i å bytte sikringen på selveforsterkeren,da knekker du den bare. Viktig å kjøre riktig motstand når du har to elementer å drive. En sikring på 40-60 amp rett ved batteriet må du selfølgelig ha :) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 22.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Takk for tips! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 18.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2010 Hei igjen Martin! Har du kommet noe lengre på båten din eller har du bare kost deg i steden for å jobbe? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 25.Oktober.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2010 (redigert) Hallais Nei, ikke mye jobbing gitt Skal ha ho på land om ikke så lenge.. Har vært ombord idag og tapet motoren for vattn. (kjølevann altså)... Ble jo pluttselig vinter Så når eg får ho på land skal ho få tak over hode, så skal alle vinduer i front (Vindskjerm) ut, og all maling, sika og lignende skal skrapes vekk, så skal alt monteres igjen Skal skifte bunnventiler o.s.v..... Så får vi se om det blir ny båt, eller om eg skal ta vare på skjønnheten, og få meg en liten (stor) speedbåt utenom Redigert 25.Oktober.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Løfter denne tråden igjen Tenker at jeg snart må få gjort noe her, og det skal bli noe stort! Jeg skal pusse ned ALT treverk i båten (ikke i lugaren da dette er ny lakkert for 1 år siden). Pusses ned, og oljes eller lakkes.. Hva anbefales for og få en blank og fin overflate? Vil ha litt mørkhet i treverket (mahogni farget), syntest det er stiligt Så kom med råd og tips, så skal jeg se hva jeg får gjort Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Svaap Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Det blir bra Martin, Vær forsiktig med å slipe for mye på finer-plater i innredingen (men det vet du sikkert). Tror jeg ville brukt Epiphanes oljelakk. Den bygger mye i påføring, er slitesterk og gir et flott resultat! Litt beis kan jo blandes i hvis du vil ha en mørkere tone. Gudd Løkk Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Volvomekanikeren Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Det var godt og få svar fra deg! Da vet jeg at det er til og stole på, for etter og ha fulgt tråden din, er det ingen tvil på at du har peiling på treverk. Jeg skal følge rådet ditt, og se hva jeg får til Hvor mye beis ville du blandet i? Jeg vil tenke 1liter oljelakk skal holde? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 31.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Jeg slipte ned hele interiøret i forrige båt, beiset det ett strøk med mahognifarge for å få det mørkere (teak blekner med årene, så beis er nødvendig) og lakkerte mange strøk med blank Epifanes teaklakk på toppen. Det ble riktig lekkert, og kan anbefales! Beis blandet i lakken blir lett seende litt mer grumset ut, dvs trevirket kommer ikke like klart frem. Men vær forsiktig med slipingen, teaklaget er kun noen tiendedels mm tykt og det er fort gjort å slipe gjennom... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 31.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2011 Takk for info Skal prøves Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) Men hvilke grovhet anbefales på pussepapiret? Noe spesielt som anbefales og dekkes til? Tenker da på seter, instrumenter, blussapparat osv... Har støvsuger, så det er ikke det største problemet, men er jo ikke alt som er like lett og reingjøre. Bør jeg behandle treverket med noe spesielt før jeg beiser? Venter bare på litt finvær no... Vil helst jobbe med kalesjen av så jeg slipper og bli kvelt i støv.. Redigert 1.Februar.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Jeg bruker eksentersliper med 80 papir, og deltasliper/mus med tilsvarende grad der det er trangt/hjørner. Dvs 80 førstmed maskin, og deretter lett over med hånd og 120 papir etterpå. Men vær forsiktig, du må bare akkurat fjerne den gamle lakken. Sliper du litt for mye, så sliper du gjennom teaklaget. Og nei, beisen dekker det ikke... Deretter vasker du over med lofrie filler dynket med rødsprit, lar det tørke og beiser tynt og jevnt over. Første strøk Epifanes tynnes bortimot halvt om halvt med tynner, deretter bruker du gradvis mindre tynner i hver strøk inntil du avslutter med et strøk eller to ufortynnet. Om du får litt nupper i lakken underveis, lar du det tørke et par dager og pusser lett over med 180 eller 240 papir. Vask med rødsprit igjen, og legg på et nytt strøk. Stopp når du selv synes det ser lekkert ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 (redigert) hvilke tynner? hvor får jeg kjøpt Epifanes, tynner og beis med mahognifarg? hvilke mengde vil du tro jeg trenger til dette området: Har ikke tatt bilder av hvor jeg skal beise, så var ikke lett og finne bilder, men du ser no sann ca. arealet... Skal ikke beise i lugaren, og ikke dørken.. Men motorlokket skal beises.. Redigert 1.Februar.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Rufseguri Svart 1.Februar.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 jeg holder også på med en sjømann 22, med en qm 22 hk, skal nå hverhale gearet,er en del slakk. har forøvrig håndboken til 2qm 20 og 3qm30. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 1.Februar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2011 Så kult da! Kansje du kunne laget en tråd der du viser litt bilder fremover? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2011 jaja, på tide med en oppdatering her! Har laget en...... tja, hva skal jeg kalle det? Jeg har iallefall savnet en løsning på dekomprimeringen, og laget meg en ''ting'' for dette: En liten lengde med konstruksjonstål: Boret og forsenket 3 hull, og gjenget de: Då var den så og si ferdig: Filte hjørnene, og sandblåste den: Og tilslutt litt lakk som prikken over i'en: Ble lekkert det, eller? Så har jeg ENDELIG fått start på motoren! Kontaktet Mathopen Start & Dynamo (stor creds til ''pluggen'' for god hjelp), han fikset meg en defekt starter, med starterhus som var iorden (starterhuset på starteren min sprakk for dere som ikke har lest tråden om dette) Plukket av starterhuset, og monterte det på min starter, som nesten er fletta ny: Monterte starteren, og var endelig klar for prøvestart. Luftet dieselsystemet, og krysset fingrene for at den ville starte... Har ikke hatt start på den siden før nyttår, så dette kan jo bli spennende (Beklager dårlig kvalitet på video) View My Video Har endå ikke fått pusset ned treverket, men det skal gjøres ut i Mai! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 14.April.2011 Link til dette innlegget Svart 14.April.2011 Så bra at du fikk start på motoren din Det ble bra den dekompsaken din Mvh KF Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.