Volvomekanikeren Svart 14.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2011 Takk for det fredrik! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 15.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 (redigert) Tenker og skifte reimer, oljefilter, zink og skifte dieselen på tanken. Trenger litt opplysninger og tips om hva som er viktig og passe på... Kan si fremgangsmåten slik jeg tenker det må gjøres. Reimer: Løsne dynamo og vannpumpe, ta av reimene, og være OBS på at ikke svinghjulet snurrer rundt når reimene er av?, På med nye reimer, og stramme til jeg kan vri reimen 90o etterpå? Zink, skru ut, og inn med ny.. ingen problem... Vet ikke helt for zinkene er, men regner med dette er rett? Leser dette på ett annet båtforum, så blir fort usikker: ''This has been debated many times over the years. My last two boats have had Yanmar 3GM30F engines. I attended the Mack Boring diesel engine course. This engine does not have a zinc in the cooling system. Here is some of the text from my engine course. "Yanmar uses cupronickel heat exchangers. Extremely low to non existant corrosion factor so no zincs fitted. Most engine mfg use copper heat exchangers which need a zinc to keep corrosion at bay." I cannot speak for the QM series as I have no experience, but if it is a GM-F series don't worry about it. To my knowledge the only small Yanmars with zincs are the directly raw water cooled models.'' Skifte oljefilter: (filteret står 90o inn i motoren) Pumpe ut så mye olje jeg klarer fra motoren. (ut der man fyller på olje?) Skru av filter, og være OBS på at det renner en del olje ut når jeg skrur det av. Bør motoren kjøres varm før jeg pumper ut oljen?.. Så fylle olje på motoren, litt etter litt så det får tid til og fylles opp i fiilteret osv... Når det så er fult, bør jeg kjøre motoren varm igjen, og så etterfylle? Setter pris på litt tilbakemeldinger om hva jeg bør gjøre, og ikke gjøre for og få best resultat Redigert 15.April.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hafrsfjord Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 (redigert) ............. Reimer: Løsne dynamo og vannpumpe, ta av reimene, og være OBS på at ikke svinghjulet snurrer rundt når reimene er av?........... Zink, skru ut, og inn med ny.. ingen problem... Vet ikke helt for zinkene er, men regner med dette er rett? .............. Spiller ingen rolle om reimskivehjula (dynamo/vannpumpe) surrer rundt mens du jobber. Hvis du får til å skifte/sette inn ny, den zinken som er på siden av motoren ( siste bilde på illustrasjonen din ) på en enkel måte, så må du fortelle hvilket verktøy du bruker. På min 3GMF er det nesten umulig å bytte zink uten en masse demontering lagt til... for å få ut olja må du nok ganske sikkert kjøre motoren varm først, tømme motoren for olje og godt med filler rundt oljefilteret før du løsner det, så blir det ikke allverden med søl... Redigert 15.April.2011 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 15.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 hmm, du sier det ikke gjør noe om vannpumpen/dynamo snurrer på seg, men hva med svinghjulet? eller går det under det samme, det spiller ikke noe rolle? Vet det er slik om man har overliggende kamaksling, men er ikke sikker når det gjelder min motor Ang zink, så skal jeg se om jeg får skiftet de, men om jeg ikke får det til, er det big deal? tenker då på sitatet fra sailboat forumet jeg limte inn i forje svar. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Polarn Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 Naaiz. Endelig start på Yanmar`n Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hafrsfjord Svart 15.April.2011 Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 (redigert) Nå er det vel ikke nødvendig å snu særlig på svinghjulet for å skifte reimer, men om du skulle komme til å bevege det, så spiller det ingen rolle, det er jo ikke noe registerreim på motoren din som du skal/må skifte. Jeg har skiftet zink på siden en gang, det var ingen der fra før (tært bort?) den i bakkant på blokka tæres veldig sakte, har bare sjekket den de tre siste åra, ifjor var det fortsatt 3/4 igjen. Redigert 15.April.2011 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 15.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2011 Naaiz. Endelig start på Yanmar`n Endelig!!! Ligger ett klipp rett over her om du overså det Tusen takk Hafrsfjord, skal sjekke opp i det, og gi deg en lyd om hvordan jeg løste det på best måte! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 18.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2011 Då har jeg tuffet turen bortom Bildøy båt og motor idag, og fått kjøpt impeller, dieselfilter, oljefilter og vannpumpe reim. Fikk vite jeg ikke trenkte zink på motoren, så det var jo igrunnen flott Traff også på en hyggelig kar i alvøen idag, så jeg fikk kjøpt dynamoreim av! Han var vist medlem her inne, men husker ikke medlemsnavnet, men iallefall, stor creds til han for billig reim Må se om jeg har en pumpe så jeg får pumpet ut oljen, noen som har noen triks til hvordan jeg kan få det ut om jeg ikke finner pumpen? Får se hvor tid det blir skifting av dette, men skal nyte fin dagene vi har i Bergen nå for tiden til og slappe av på sjøen Ellers går det fint ombord, motoren starter og går hver dag, og er virkelig en motor jeg føler meg sikker på, noe som er viktig! Over og ut! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 20.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2011 Har fått skiftet reimer og impeller nå. Impelleren så helt fin ut, men skifta den selvom. når det gjelder reimene skal jeg være glad de ikke har røke, da de var full i spriker, og enkelte plasser nesten sprukket helt igjennom. Litt bilder, gamle reimer: Av med reimene, og løsnet vannpumpen (2lange bolter) Gamle impelleren, ser grei ut på alle finnene, men skifter den i samme operasjon med reimene allikevel. På plass med ny impeller: Monterte så på igjen vannpumpen, med ny reim, og deretter tok jeg på dynamoreimen. Strammet reimene så det var mulig og presse de ned 5-10mm ved 10kg trykk (presse hard med tommelen). Startet opp, og nye reimer kan slites ut Neste på prosjektet blir og skifte olje og dieselfilter Har forresten tømt tanken for gammel diesel, og vasket den for dieseldyr. Og tilslutt, sesongens første ''jeg nyter livet bilde'' Ha en fortryllende fin Påskeferie! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Sleipner93 Svart 25.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2011 Har du fått slipt innredningen og lakket innredningen? Skal til med det samme og lurte litt på hvordan det ble seende ut hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 (redigert) Da er det en stund siden jeg har oppdatert tråden, huff Glemmer ''bloggen'', og husker ikke ta bilder, og en oppussingstråd fungerer ikke uten bilder Har fått båten på land, og fått unnagjort en del ting! Tidlig i sommer dukket det opp en lyd jeg ikke likte, jeg var ikke sikker på hvor den kom fra, men etter litt undersøking var jeg nesten sikker på at det kom fra pakkboksen. Lyden ble mye høyere da jeg åpnet dørkplaten over pakkboksen. Jeg fikk ''Liberty'' her inne på forumet til og se på problemet, og han mente cutless-lageret var utslitt , og måtte skiftes. Etter noen uker fikk jeg båten på land, og undersøkning begynte. propell og ror ble skrudd av, og Liberty lå merke til stor slakk i rorhylsen, og aksling var for langt ute. Cutless lageret så ikke så værst ut allikevel, så konklusjonen vår ble at aksling og propell har stått for nært roret, og laget vibrasjoner i ror og aksling. Aksling ble kappet, og rorhylsen fikk grease nippel, og fylt med grease. Jeg demonterte badeplattformen, for og gi den en runde med pussing og lakk. Litt bilder av hvordan badeplattformen er bygget. Pusset ned, og lakket. 1 strøk på ene platen her: Begge 1 strøk: Begge 4 strøk: Pusset ned platene mens de var våt av lakk, å tørket av, for en fin finish Meget fornøyd med den Båten har også fått bunnsmøring! Denne gang skifter jeg fra blå til svart bunnsmøring, da det skal gro mindre på svart: ferdig maskert: Ferdig bønnsmurt! Ble nesten en ny båt Det var det for denne gang. Nå venter jeg på og få skaffet en ny propell, da den jeg hadde er en 17x10, som ble for liten etter motorskifte Må ha tak i en 18x13, eller en 19x11. Får se hva jeg får tak i Håper dere følger med framover, skal snart pusse ned alt treverket i båten, og shine det opp Redigert 10.August.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Svaap Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Hyggelig å "høre fra" deg igjen. Har du laget badeplatformen selv? - I så tilfelle gratulerer med flott arbeide! Båten ble veldig fin med svart bunnstoff Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Volvomekanikeren Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 (redigert) Badeplattformen er ikke mitt mesterverk nei Syntes den ble ganske fin med svart bunnsmøring selv Imorgen blir skrogsidene innvendig malt i egg-hvit. Nå er de spygrønn, en farge som ikke passer så fint inn i det maritime Bilder kommer Redigert 10.August.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
KjellElvis Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Gror nok ikke mindre med svart stoff. Naboen er full av rur og han bruker attpåtil båten ganske ofte. Svart stoff, svær seilbåt. Jeg ligger med rød biltema og har ingenting? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 ryktene sier det gror mindre på svart. kansje du har flere strøk og han har bare 1 strøk? ikke vet jeg, kvalitet på bunnstoff har jo også en del og si! Jeg bruker biltema sin Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 12.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 (redigert) Har vært i båten og jobbet idag. har fått unnagjort en hel del som jeg lenge har hatt lyst til og få gjort Badeplattformen har fått nye fester i aluminium, og sitter nå som pokker'n Dassen er skrudd av, og gjort godt rein! her må diverse pakninger skiftes. Hele ''badet'' har blitt malt egg-hvit, toalett-lokket har også blitt hvit (vurderer og male det svart seinere). Døren inn til elektriker har også fått hvitfarge (bilder kommer på mandag) Fungerer ellers perfekt til mitt bruk! Har ikke noe behov for elektrisk toalett Skrogsidene innvendig har blitt malt egg-hvit. Ekkel grønnfarge jeg har erget meg lenge over Både Styrbord Og Babord side: Ellers står Sjømannen og venter på propell! Om jeg ikke får skaffet propell før mandag blir den sjøsatt med propellen som står på, og hiver den opp igjen når jeg får tak i ny Bilder av malingarbeidet osv. kommer på mandag! -Talast Redigert 12.August.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Polarn Svart 12.August.2011 Link til dette innlegget Svart 12.August.2011 ?? Trodde du hadde en 18x14 propell jeg? Si fra så sender jeg min snarlig! Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
KjellElvis Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 ryktene sier det gror mindre på svart. kansje du har flere strøk og han har bare 1 strøk? ikke vet jeg, kvalitet på bunnstoff har jo også en del og si! Jeg bruker biltema sin Har nok bare 1 strøk på min. Aldri hørt dette ryktet men fint om det stemmer :) Hold oss oppdatert på groe er du snill. Jeg vil anta i min lille verden at bunnstoff med høyt kobberinnhold vil ha en rødlig farge. Synes også det er snodig at nabobåten som faktisk er i bruk gror ned, mens min som blant annet lå en måned med akselbrudd er like forbanna fin. Fikk noe gress på propellen, ellers null!. Trenger også tips og instruksjoner på tilberedning av krabbe om du gidder :P Vet du har skrevet om det før. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 ?? Trodde du hadde en 18x14 propell jeg? Si fra så sender jeg min snarlig! Fikk tak i en, men konen var vist ikke riktig. Tror 18x14 også blir litt heavy! kunne du tatt og regnet ut konen på propellen din? Har nok bare 1 strøk på min. Aldri hørt dette ryktet men fint om det stemmer :) Hold oss oppdatert på groe er du snill. Jeg vil anta i min lille verden at bunnstoff med høyt kobberinnhold vil ha en rødlig farge. Synes også det er snodig at nabobåten som faktisk er i bruk gror ned, mens min som blant annet lå en måned med akselbrudd er like forbanna fin. Fikk noe gress på propellen, ellers null!. Trenger også tips og instruksjoner på tilberedning av krabbe om du gidder :P Vet du har skrevet om det før. Jeg vet ikke, derfor jeg må prøve det ut Kan komme med oppskrift, men ikke nå, har vært våken i 24timer nå å jobbet 8 av de, så bingen venter God natt godtfolk Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Polarn Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Den er 1:10 konen altså. Eller var det noe annet du lurte på? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 nei, var konen jeg tenkte på Skal ta og måle konen på akslingen min, mener den er 1:10 Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Volvomekanikeren Svart 13.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Trenger også tips og instruksjoner på tilberedning av krabbe om du gidder :P Vet du har skrevet om det før. Her har du oppskrift til Krabbe-salat! Smårett til fire, forrett til seks - åtte -Kjøtt av seks store krabbeklør -Saft av en halv sitron -1 ss majones -1 ss creme frache -3 vårløk -Litt salt -Loff -Olivenolje -Hjertesalat 1. Knus krabbeklørne og ta ut kjøttet. Bland det med majones, sitronsaft, creme frache og finhakket vårløk. Rør rundt og smak til med salt. 2. Skvett god olivenolje på skiver av loff og rist i stekeovn til gyllen. Server salaten på brødet med blader av hjertesalat og med mango-dressing til. Oppskrift til mango-dressing: -En halv mango -1 ts raspet ingefær -3 ss riseddik -Hakket frisk koriander -En halv chili -1 ts soyasaus -2 ts flytende honning 1. Rens mangoen og skjær i små terninger. Rens chilien for frø og finhakk. 2. Bland alle ingredienser og la dressingen stå et timinutt slik at den får satt seg. Bon appetit! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Polarn Svart 13.August.2011 Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Byr du meg på dette om jeg tar turen til Bergen en gang eller Martin? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Det skal du ikke se bort ifra! hehe Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S AIOLOS Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Flott at du er i sving igjen Martin, og du har fortsatt dreisen på tingene. Bare propell igjen så tar vi et kapprace i Vatlestraumen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.